Internet is een dankbare bron bij het zoeken naar - en kopen van - producten en diensten. Echter, veel detailhandelsproducten willen consumenten liever eerst in handen hebben gehad. Zo blijkt uit onderzoek.

In sommige branches is internet als verkoopkanaal niet meer weg te denken. De reisbranche is daarvan misschien wel het meest sprekende voorbeeld. Zeven van de tien internetgebruikers zoekt online naar een bestemming en ruim de helft boekt ook inderdaad een reis. Overigens blijkt dat meer voor vakantiereizen te gelden dan voor zakenreizen.

Bij het zoeken naar- en kopen van – producten die door de detailhandel worden verkocht, wordt veel minder gebruik gemaakt van internet.
Hierbij speelt de aard van het product ook een grote rol. Dat blijkt uit onderzoek dat door TNS is uitgevoerd in opdracht van Google Nederland.

Welke online bronnen worden gebruikt?

Bij de zoektocht naar het juiste product of dienst worden zoekmachines het meest gebruikt (68%). Websites van fabrikanten zijn een goede tweede (52%), terwijl detailhandelsites op de derde plaats komen: (45%).

Vergelijkingssites spelen een steeds grotere rol. Met name electronica, camera’s en geluidsapparatuur worden uitgebreid met elkaar vergeleken.
Op de tweede plaats gebruikt men folders en online productinformatie (op de website van de fabrikant). Tot slot blijken de online recensies van andere consumenten bij te dragen aan de besluitvorming over een aankoop.

Naar welke producten wordt online gezocht?

In het algemeen zoekt men op internet naar informatie over de volgende zaken:

1. Reizen
72 %
2. Technologie
56 %
3. Media en amusement
54 %
4. Auto’s en accessoires
44 %
5. Financiële zaken
42 %
6. Detailhandel
28 %
7. Gezondheidsproducten/cosmetica
10 %

Eerst op pad, maar wel online kopen

Voor een zoektocht naar bepaalde producten gaan consumenten liever de straat op. Dat geldt met name voor schoenen (87%), speelgoed (82%), kleding en accessoires (75%) en sportartikelen (71%).
De daadwerkelijke aankoop vindt dan vaak online plaats. Deelnemers aan het onderzoek hebben in het afgelopen jaar zeker één keer een van de volgende producten via het web gekocht:

1. Kleding en accessoires
91 %
2. Cadeaus, bloemen en wenskaarten
85 %
3. Schoenen
83 %
4. Cd’s/dvd’s
68 %
5. Boeken
68 %

Ook toegangsbewijzen voor concerten, evenementen en bioscoopfilms worden in toenemende mate online gekocht.

Het is de eerste keer dat Google dit onderzoek in Nederland heeft gehouden. Volgens Google Nederland wordt het onderzoek om de twee of drie jaar herhaald.

Financiering zonder businessplan of papierwinkel?
Het liefst regel jij zo snel mogelijk je lening. En online kan dat! Hier hoor je al binnen 15 minuten wat jouw financieringsopties zijn en tegen welke voorwaarden. Simpel, snel en zonder gedoe.
Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
Lees ook…
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen door…
Een verkoopproces kent een aantal vaste stappen. Wanneer je die goed doorloopt, vergroot je de kans op een geslaagde verkoop. In dit artikel…
Een verkoopbrief voor een potentiële klant, een schriftelijke reactie op een klacht of een uitnodiging voor de jaarlijkse borrel met belangrijke…