Internet is een dankbare bron bij het zoeken naar - en kopen van - producten en diensten. Echter, veel detailhandelsproducten willen consumenten liever eerst in handen hebben gehad. Zo blijkt uit onderzoek.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

In sommige branches is internet als verkoopkanaal niet meer weg te denken. De reisbranche is daarvan misschien wel het meest sprekende voorbeeld. Zeven van de tien internetgebruikers zoekt online naar een bestemming en ruim de helft boekt ook inderdaad een reis. Overigens blijkt dat meer voor vakantiereizen te gelden dan voor zakenreizen.

Bij het zoeken naar- en kopen van – producten die door de detailhandel worden verkocht, wordt veel minder gebruik gemaakt van internet.
Hierbij speelt de aard van het product ook een grote rol. Dat blijkt uit onderzoek dat door TNS is uitgevoerd in opdracht van Google Nederland.

Welke online bronnen worden gebruikt?

Bij de zoektocht naar het juiste product of dienst worden zoekmachines het meest gebruikt (68%). Websites van fabrikanten zijn een goede tweede (52%), terwijl detailhandelsites op de derde plaats komen: (45%).

Vergelijkingssites spelen een steeds grotere rol. Met name electronica, camera’s en geluidsapparatuur worden uitgebreid met elkaar vergeleken.
Op de tweede plaats gebruikt men folders en online productinformatie (op de website van de fabrikant). Tot slot blijken de online recensies van andere consumenten bij te dragen aan de besluitvorming over een aankoop.

Naar welke producten wordt online gezocht?

In het algemeen zoekt men op internet naar informatie over de volgende zaken:

1. Reizen72 %
2. Technologie56 %
3. Media en amusement54 %
4. Auto’s en accessoires44 %
5. Financiële zaken42 %
6. Detailhandel28 %
7. Gezondheidsproducten/cosmetica10 %

 

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Eerst op pad, maar wel online kopen

Voor een zoektocht naar bepaalde producten gaan consumenten liever de straat op. Dat geldt met name voor schoenen (87%), speelgoed (82%), kleding en accessoires (75%) en sportartikelen (71%).
De daadwerkelijke aankoop vindt dan vaak online plaats. Deelnemers aan het onderzoek hebben in het afgelopen jaar zeker één keer een van de volgende producten via het web gekocht:

1. Kleding en accessoires91 %
2. Cadeaus, bloemen en wenskaarten85 %
3. Schoenen83 %
4. Cd’s/dvd’s68 %
5. Boeken68 %

Ook toegangsbewijzen voor concerten, evenementen en bioscoopfilms worden in toenemende mate online gekocht.

Het is de eerste keer dat Google dit onderzoek in Nederland heeft gehouden. Volgens Google Nederland wordt het onderzoek om de twee of drie jaar herhaald.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Zoek je een manier om je omzet te boosten zónder hoge investeringen? Met twee beproefde verkooptechnieken verhoog je je gemiddelde bestelwaarde:…