Categorieën

Als beginnende ondernemer hoef je het wiel gelukkig niet opnieuw uit te vinden. Er zijn immers al duizenden jaren ondernemers actief en daar kun je van leren. Natuurlijk is er veel veranderd en leven we nu in een digitale tijd en werkt ondernemer anders dan vroeger, maar er zijn altijd algemene lessen die tijdloos zijn.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

In dit artikel voorzien we je graag van die lessen, zodat je als ondernemer een flitsende start kunt maken in een uitdagende economische wereld! 

Les 1: probeer veel uit en kom je uit je comfortzone

Als ondernemer is het niet erg om te falen. Het is überhaupt niet erg om te falen. Als je maar probeert. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de filmwereld, dan zie je dat veel wereldberoemde acteurs soms ook dertig keer zijn afgewezen voordat ze eindelijk een goede filmrol kregen. Ook veel succesvolle ondernemers moesten een lang pad bewandelen voordat ze eindelijk succesvol werden. Zolang de mentaliteit maar goed zit en je doelen stelt en die probeert te behalen, dan doe je alles wat je kunt en dat is perfect. 

Het betekent ook dat je als beginnende ondernemer nieuwe dingen moet uitproberen. Stap als beginnende ondernemer bijvoorbeeld direct uit je comfortzone en kies voor originele en nieuwe groeitechnieken zoals growth hacking. Een bedrijf als Sprintsandsneakers.com kan je daarbij ondersteunen.

Les 2: naar de goede experts luisteren 

Deze les klinkt misschien als een cliché, maar het probleem is dat de meeste beginnende ondernemers dit niet direct doen. Enigszins logisch, want als nieuwe ondernemer wil je het graag anders doen om uniek te zijn. Dat is natuurlijk ook wel goed, maar als er mensen binnen je branche zijn met goede tips en bewezen expertise, dan is het natuurlijk slim om naar die experts te luisteren. 

Daarbij willen we wel benadrukken dat het om ‘goede’ experts moet gaan. Daar bedoelen we echt mensen mee die kennis van het vak hebben, want in dit influencertijdperk vinden veel mensen zich ook een expert terwijl ze dat eigenlijk niet zijn. 

Les 3: ondernemen is vooral doen 

De term ‘ondernemen’ is geen bijvoeglijk naamwoord, geen zelfstandig naamwoord maar natuurlijk een werkwoord. Daarmee bedoelen we te zeggen dat een ondernemer vooral bezig moet zijn met de verschillende ondernemersactiviteiten. 

Natuurlijk is het ook verstandig om zo nu en dan workshops te volgen, maar dat moet niet je core business zijn. Het meeste leer je namelijk in de praktijk. Cursussen en workshops zijn vooral praktisch wanneer je letterlijk tegen een probleem aanloopt. 

Les 4: probeer, faal en probeer opnieuw

Ondernemen is ook proberen en falen.  Als je bijvoorbeeld een webshop bent begonnen en bepaalde producten verkopen niet, dan hoeft dit nog niet te betekenen dat je een slechte verkoper bent. Onderzoek dan wat misschien wel werkt en probeer dat te verkopen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als ondernemer is het cruciaal om vooruit te denken, vooral als het gaat om je financiële toekomst en pensioenplanning. Een van de belangrijkste…
Shopware timmert de laatste jaren hard aan de weg door heel de wereld nadat het Duitsland al had veroverd. Dit is niet onopgemerkt gebleven bij veel…
Het maakt niet uit hoeveel richtlijnen en praktijken voor veiligheid op de werkplek je hebt opgesteld, ze zullen geen goed doen als je werknemers zich…
De wereld is heel erg aan het digitaliseren en daarmee loop je als bedrijf ook een groter risico dat je gegevens gehackt worden. Het wordt dus steeds…
Het kiezen van een origineel en leuk kerstpakket voor je medewerkers kan een uitdagende taak zijn, maar het is zeker de moeite waard om wat tijd en…
Voertuigbelettering middels grote stickers is een efficiënte en impactvolle methode voor organisaties om hun merk te promoten en een boodschap over te…