15 must-reads om jezelf te ontwikkelen

Over ondernemen zijn talloze boeken verschenen. Elk met zijn eigen modellen, wetten en strategieën. De Zaak selecteerde de 15 beste boeken voor ondernemers in 2022. Een mix van nieuwe inzichten en oude (levens)lessen.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

1. Mark Cuban – How to win at the sport of business

De Amerikaan Mark Cuban – onder meer bekend van de tv-show Shark Tank – begon ooit met de verkoop van poedermelk en sliep bij vrienden op de bank. Inmiddels is hij miljardair, investeerder en eigenaar van het NBA-basketbalteam Dallas Mavericks.

How to win at the sport of business staat vol met verhalen en adviezen. Verpakt in korte en duidelijke hoofdstukken waarin Cuban direct to the point komt. Een mooie inspiratiebron voor ondernemers.

2. Bob Zeegers – HR met ballen

Bob Zeegers is oprichter van HR Navigator. In dit boek gaat hij in op 9 succesformules waarmee je een MT overtuigt om te investeren in menselijk kapitaal.

Van simpele overtuigingstechnieken van oplichters tot geheime gesprekstechnieken en tips om nooit meer te worden genegeerd in vergaderingen. HR met ballen is een geweldig boek en zeker ook een tip voor mkb-ondernemers zonder hr-afdeling.

3. Wesley Dos Santos – Ondernemen als een baas

Wesley dos Santos is eigenaar van de succesvolle bedrijven Diversité Footwear, iKapitein en UniekCV. Om zijn dromen waar te maken, past hij altijd 3 vaardigheden toe: tinkeren, hosselen en circulair denken.

In dit boek geeft Dos Santos inzicht in hoe je met tinkeren (experimenteren), hosselen (manieren vinden om geld te verdienen en leren omgaan met tegenslagen) en circulair denken (iets teruggeven aan je naasten, de maatschappij of het milieu) ervoor kan zorgen dat er deuren opengaan en jij kunt ondernemen als een baas.

Het resultaat is een helder en inspirerend geschreven verhaal dat je handvatten geeft om je eigen onderneming op een hoger niveau te krijgen.

4. Martijn Driessen – De Ondernemende Ondernemer

Het uitgangspunt van dit boek is het promotie-onderzoek van de auteur Martijn Driessen. Daarin onderzocht hij welke kwaliteiten ondernemers moeten hebben om succes te hebben. Zijn methode wordt wereldwijd gebruikt.

In De Ondernemende Ondernemer beschrijft Driessen het Ondernemers Competentie Model. Dit bestaat uit 4 elementen: motivatie, persoonskenmerken, kwaliteiten en kennis.

Naast een heldere uitleg van het model staat het boek vol met praktische tips, anekdotes, inspirerende, boeiende en eerlijke verhalen van ondernemers.

5. Chris Guillebeau – The €100 startup

Voor De 100 euro Startup ondervroeg ondernemer en bestsellerauteur Chris Guillebeau zeer succesvolle ondernemers. Wat blijkt? Allemaal zijn ze begonnen met een klein start kapitaal.

Guillebeau laat zien hoe dat voor iedereen binnen handbereik is. Hij deelt inzichten van mensen die met 100 euro of minder een eigen bedrijf begonnen, waarmee ze nu 50.000 euro of meer verdienen.

6. Joris Luyendijk – Hoop

Ontwikkelingen op het gebied van maatschappij, economie en politiek geven momenteel aanleiding tot zorgen. Dan is het soms lastig om dingen te zien die wél goed gaan.

Voor zijn boek Hoop vroeg Joris Luyendijk aan een aantal experts – onder wie ondernemers – hoe zij hoop houden in onzekere tijden.

Het zijn mooie en interessante verhalen geworden over verschillende thema’s. Het boek zet aan tot denken en geeft nieuwe inzichten in innoverende ideeën en uitgangspunten.

7. Eric Ries – The Lean Startup

‘Heel soms verschijnt een boek dat ons totaal anders laat denken over innovatie en ondernemerschap. Dit is zo’n boek.’ The Lean Startup kreeg een juichende recensie in de Financial Times en veel andere media.

Bestsellerauteur en ondernemer Eric Ries heeft diverse startups opgericht en geadviseerd. Zijn Lean Startup-methodiek verovert de wereld en wordt gezien als de nieuwe innovatiefilosofie.

In dit boek lees je alles over de principes en technieken van de Lean Startup. De methode is ontworpen om je te leren hoe u een startup opbouwt. Het biedt ook manieren om een bedrijf op te schalen en te laten groeien. Daarmee mag het niet ontbreken in deze lijst met beste boeken voor ondernemers.

8. Tonny Loorbach – De Online Marketing Tornado

Kun jij meer leads gebruiken? Weten klanten je webshop niet te vinden? En is een bezoekje op je website sowieso niet om over naar huis te schrijven?

Lees dan eens de Online Marketing Tornado van marketingspecialist Tony Loorbach. Het is een recht door zee en compleet stappenplan voor een effectieve online strategie die meer bezoekers, leads en klanten oplevert.

9. Richard Koch – The 80/20 Principle

Wellicht klinkt dit je bekend in de oren: 20 procent van je klanten zorgen voor 80 procent van je omzet. Dit 80-20-principe kun je op heel veel aspecten in je leven toepassen, zeker ook binnen je onderneming.

Richard Koch laat je in dit boek zien dat je met weinig moeite veel voor elkaar krijgt en hoe je je onderneming efficiënter kunt inrichten.

10. Richard Branson – Finding my Virginity

Wil je weten wat een succesvolle ondernemer een succesvolle ondernemer maakt? Dan is dit boek van Richard Branson zeker een aanrader.

In Finding my Virginity onthult de succesvolle Brit hoe hij zijn bedrijf liet uitgroeien tot een wereldwijd merk.

11. Wouter Kleinsman – Zo word je een Gamechanger

Persoonlijke ontwikkeling en ondernemerschap gaan hand in hand. In dit boek biedt business coach Wouter Kleinsman ondernemers belangrijke mentale en zakelijke lessen om met volledige focus hun doelen te halen.

Zo word je een Gamechanger is een no-nonsense boek dat de leidraad kan zijn voor radicaal veranderen van je leven, je persoonlijke ontwikkeling en hoe je succesvol kunt blijven met jouw onderneming.

12. Kevin D. Johnson – The Entrepreneur Mind

Om een succesvol bedrijf te runnen, is het hebben van de juiste mentaliteit een eerste vereiste. In The Entrepreneur Mind laat Kevin Johnson de lezer een aantal manieren zien om bedrijven te laten groeien.

Ondernemen betekent vooral opstaan na elke keer dat je bent gevallen. Johnson geeft duidelijk aan wanneer het tijd is om los te laten en wanneer je weer kunt doorgaan. Een must-read voor elke ondernemer!

13. Peter Thiel – Zero to one

Veel bedrijven willen graag de formules kopiëren van de succesvolle ondernemers uit Silicon Valley. Alleen heeft het klakkeloos kopiëren van die succesvolle modellen heeft weinig zin volgens Peter Thiel, een een van de oprichters van PayPal en investeerder in techbedrijven als Spotify en LinkedIn.

Wat we wel van deze grote bedrijven kunnen leren, is het vermogen om iets heel nieuws te creëren. Daarover gaat Zero to one: creëer de toekomst, een boek met lessen die elke ondernemer kan leren van Silicon Valley.

14. Sun Tzu – The art of war

Tijd voor een klassieker in het rijtje van beste business boeken. The Art of War van de legendarische Chinese wijsgeer-strateeg Sun Tzu uit de vijfde eeuw voor Christus wordt door veel leiders en ondernemers nog steeds gebruikt in politiek en ondernemen.

The Art of War laat zien hoe je kunt winnen zonder conflict. Zonder al te veel inspanning kun jij in onderhandelingen en conflictsituaties je plek opeisen en je onderneming laten groeien.

15. Steven Covey – De zeven eigenschappen van effectief leiderschap

Dit is geen boek over hoe jij een goede leidinggevende kunt worden. Dit is een goed boek voor mensen die succesvoller willen worden in hun werk en persoonlijk leven. Een boek dat je als ondernemer vaker zult lezen.

De zeven eigenschappen van effectief leiderschap gaat boven alles over effectief de leiding nemen over je eigen leven.

16 Edwin Dijkstra – Superfreelancer

Niet iedereen is een natuurtalent, maar je kunt ook leren ondernemen. Toen Edwin Dijkstra begon met freelancen had hij geen duidelijk aanbod, durfde geen nee te zeggen en wist niet hoe hij de juiste klanten moest aantrekken. Het gevolg was een stressvolle periode, die hem bijna deed stoppen als freelancer. Hij deed het tegenovergestelde. Edwin koos een specialisme, stopte met het verkopen van uren en zocht strategische samenwerkingen met partners.

Deze keuzes leidden tot meer rust, meer groei en meer geluk. Na tien jaar freelancen besloot Edwin zijn lessen en persoonlijke ervaringen te delen in het boek Superfreelancer, een naslagwerk vol tips, interviews met experts en inzichten.

Superfreelancer is een praktisch boek voor zzp’ers die al een tijd aan het bezig zijn maar zeker ook de startende ondernemers.

Succesvolle ondernemers en inspirerende verhalen

Door alleen het lezen van inspirerende business boeken wordt je natuurlijk geen succesvolle ondernemer. Maar ze kunnen je wel helpen aan nieuwe inzichten en ideeën. Veel plezier met lezen!

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…