Een goede persoonlijke missie helpt u onder alle omstandigheden de goede kant op te gaan. Het geeft richting en doelen. Gebruik deze 3 vragen als richtlijn om uw persoonlijke missie helder te krijgen.

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Uw persoonlijke missie als hulp in crisistijd

In het huidige economische klimaat moet u ‘niet zeuren’, ‘gewoon werken’ en zorgen ‘dat u uw hoofd boven water houdt’. Weten ‘wat er voor u echt toe doet’ lijkt dan iets voor (vooralsnog vervlogen) luxe tijden. Bij een goede economie en een goede gezondheid is er ruimte voor zelfontplooiing – niet voor niets het hoogste niveau van Maslow’s behoeftepiramide.

Want stel dat u ontslagen wordt, dan lijkt een duidelijke persoonlijke missie – ofwel: weten wat er voor u echt toe doet – niet van belang. Uw eerste prioriteit is dan immers om weer aan het werk te komen zodat u uw hypotheek kunt betalen en uw gezin kunt onderhouden.

Op de been blijven

Maar als u geen richting hebt voor wat u met uw (werk)leven wilt, is het juist veel lastiger om tijdens deze pittige tijden op de been te blijven. Doordat u geen beeld hebt van waar u heen wilt, maakt het ook niet zoveel uit welke kant u oploopt.

De kans dat u de kant op loopt die het best bij u past is dan ook bijzonder klein. U rolt van het een in het ander en alles lijkt u te overkomen. Dit kost u geluk en voldoening in uw werk, omdat u nergens echt goed in wordt of op een plek blijft hangen die niet echt bij u past.

Ook financieel heeft het consequenties, omdat u niet die ervaren (goedbetaalde) kracht wordt waar het bedrijfsleven om verlegen zit. En dan heb ik het nog niet eens over hoe leuk u thuis nog bent als u het op het werk niet naar uw zin hebt…

Een persoonlijke missie geeft richting

Een goede persoonlijke missie helpt u onder alle omstandigheden de goede kant op te gaan. Een persoonlijke missie geeft richting en doelen. Zelfs als u er tijdelijk van moet afwijken omdat u elke baan aanneemt om in uw levensonderhoud te kunnen voorzien. Want dan nog weet u de richting en buigt u zo snel mogelijk weer bij. Dan is dat baantje slechts een kleine omweg en niet meer dan dat.

Maar. Een persoonlijke missie werkt alleen als hij echt van U is. Het gaat over wat U wilt. Niet wat uw gezin wil, of uw baas, of ‘men’. Een missie is puur, alleen en persoonlijk van U. Dit beseffen is belangrijk omdat het een aardige klus is om hier invulling aan te geven.

Als het niet voor 100% UW missie is, lukt het u niet om vol te houden, al helemaal niet in mindere tijden waarin iedereen vaker tegen weerstand aanloopt, in werk maar ook privé.

Ga op onderzoek uit

Veel mensen weten wel ongeveer wat ze willen. Maar ook dat is niet genoeg om er profijt van te hebben! Dan heeft u wel een globale richting, maar dan zet u geen concrete stappen die ervoor zorgen dat u het ook kunt realiseren. Dan is het niet meer dan een mooi uitzicht van wat ooit zou kunnen zijn.

U kunt u voorstellen dat u uw missie dus niet in een uurtje in elkaar sleutelt. Toch is vandaag de eerste dag van de rest van uw leven en daarmee een uitstekend moment om nu een begin te maken. Ga op onderzoek uit en verzamel zo veel mogelijk puzzelstukjes die te maken hebben met de dingen die er voor u écht toe doen. Wees gerust, u hoeft meestal niet de hele puzzel te maken om te weten wat er op het plaatje staat.

3 vragen als richtlijn om uw persoonlijke missie helder te krijgen

Vraag 1: “Wat doet u het liefst?”
Alle toeters en bellen eraf, gewoon in uw dagelijkse leven, wat doet u dan het liefst? Lekker alleen achter uw computer dingen uitdenken, voor een grote menigte staan om uw verhaal te vertellen, zorgen dat anderen het goed hebben, verkopen, (klant)contact juist vermijden? Met mensen werken, of juist meer technisch pielen en dingen (weer) werkend maken?

Vraag 2: “Voor wie doet u dat het liefst?”
Voor uw gezin, voor de directie, voor medewerkers, voor productiebedrijven die niet productief zijn, voor financiële afdelingen of voor de plaatselijke overheid? U kunt ook kijken naar het soort mensen: lieve mensen, gehandicapte mensen, onzekere managers, dominante medewerkers, hardwerkende ondernemers, vul het zelf maar in.

Vraag 3 : “ Wat biedt u ze dan precies?
Welke oplossing biedt u deze mensen? Wat hebben zij wel als ze bij u zijn geweest, dat ze vóór die tijd niet hadden. Stel dat u stofzuigers verkoopt aan drukke carrièremoeders. Dan bied u geen stofzuiger, maar dé manier om een snel het huis weer schoon te krijgen, zonder de wekelijks terugkerende kosten voor een hulp.

Het ontdekken van uw missie lijkt iets voor luxe tijden, maar is minstens zo belangrijk in ‘barre’ tijden. Het biedt u om duidelijke perspectieven te blijven zien en goed met tegenslagen om te gaan.

Kortom
Zolang u niet weet wat het beste in uzelf is, kunt u het er ook niet uithalen. En het leven gaat gewoon door…

Van dezelfde auteur:
In 5 stappen uw uitstelgedrag de baas »
Zo werkt timemanagement wél: 3 tips »
Win 3,5 uur per dag! 3 tips om ongestoord te werken »
3 tips om plannen weer op te pakken »
5 tips om perfectionisme de baas te blijven »

Over de auteur:

Callista Roelofs is eigenaar van WaanBrekers en trainer en coach. Ze begeleidt ondernemers en managers die worstelen met de Waan van de Dag om te doen wat er écht toe doet.

“Ik help hen een veel grotere toegevoegde waarde te leveren aan hun organisatie, door het inzetten van hun eigen kwaliteiten en authenticiteit. Dit levert meer rust, meer plezier, meer energie én meer resultaat op.”

Voor meer informatie kijk op www.waanbrekers.nl Daar kunt u zich ook registreren voor haar gratis eBook met vijf handige stappen om te bereiken wat u écht wilt.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Het nieuws dat je klant of leverancier failliet is, komt vaak als een schok. De impact op je bedrijf kan groot zijn: van onbetaalde facturen tot…
Zakelijke conflicten kunnen duur en tijdrovend zijn, maar er is een efficiënte methode om ermee te dealen. In dit artikel lees je wat zakelijke…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…