Een jaar geleden is De Zaak met MKB Servicedesk samengegaan en kwam het kantoor van de Zaak in Haarlem aan de Vlietsorgstraat leeg te staan. Utrecht is de nieuwe stek waar nu volop wordt gewerkt aan een nieuwe toekomst. Meubels hebben we in Utrecht genoeg. En kasten? Die gebruiken we niet. Alles staat tegenwoordig in de cloud. Wat moet je dan met 30 bureau's, 25 grote kasten, 45 stoelen, vergadertafels, een koffieautomaat, brancard en 36 bureaulades? Een blog van Social Media Manager Tessa Witte.

Weggooien past niet in ons plan om de deeleconomie verder te onderzoeken en het weggeven van meubels zou daar juist perfect in passen. We hebben daarom voor die laatste optie gekozen en een actie opgetuigd.

Via onze Facebookpagina hebben we alle foto’s van de overtollige meubels geupload, een instructie gemaakt voor geïnteresseerden en een dag benoemd als afhaaldag.

61 retweets
En toen ging het los! Waar wij eerst maar enkele reacties kregen op onze posts, hadden we nu binnen 2 uur meer dan 200 reacties op Facebook en 61 retweets op Twitter. Mijn bijbaan als communitymanager was opeens een fulltime baan. Ik voelde mij de eerste uren een verkoopmedewerker in een populaire modezaak die een mega uitverkoop was gestart. Ons doel was een sympathieke actie opzetten om kleine ondernemers, stichtingen, verenigingen en particulieren blij te maken met onze oude meubels. Opkopers of andere opdringerige mensen heb ik daarom geweerd. Wat tijd betreft was een grote partij natuurlijk makkelijker geweest, maar daar was het ons niet om te doen. Uiteindelijk zijn er 25 mensen geweest die gelukkig precies in de beoogde doelgroep vielen! 

Een manager in Utrecht heeft inmiddels een nieuw ingerichte kantine met koffieautomaat, een kleine uitvaartonderneming heeft de brancard overgenomen, een stichting die 50-plus werkzoekenden begeleidt naar nieuw werk heeft een bijna compleet kantoor en een werving- en selectiebureau heeft de bureaustoelen opgehaald. En zo kan ik nog even doorgaan.

Het was een mooie dag met veel blije mensen en zweetdruppels, want het sjouwen moest iedereen zelf regelen. Al heeft collega Robin geholpen waar nodig.

Uiteraard heb ik ook wat geleerd en dat is dat er altijd mensen zijn die hun gereserveerde spullen niet komen ophalen. Daardoor zijn sommige spullen blijven staat en hebben we een deel uiteindelijk naar de stort moeten brengen. Dat is jammer en mijn advies aan jullie is dan ook: plan een extra dag om spullen af te halen.

Een impressie van deze dag zien? Bekijk de pagina op Pinterest! 
 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…