Nicole Teeuw runt samen met haar man NL Evenementen, dat onder meer marktkramen verhuurt. Ze heeft veel zin in Koningsdag. “Zoals ieder jaar pakken we dit jaar uit op de markt in Nieuwegein: we zetten ballonbogen neer, hangen vlaggetjes op en we zorgen voor 45 marktkramen. Ondernemers huren die van ons voor 35 euro per dag. Daarbij doen we alles zelf: we hebben het materiaal zelf in huis en zetten de kramen ook zelf op. Dat betekent dat we een lagere prijs realiseren dan onze concurrenten en er toch iets leuks aan overhouden.”
Niet alleen maar telefoonhoesjes
Ze merkt wel dat er ieder jaar iets minder animo is voor de ouderwetse markt. “Zelfs op de beste dagen is er minder interesse. Vroeger verhuurden we in totaal nog zo’n 500 marktkramen, maar tegenwoordig zitten we rond de 200 stuks. We zijn dan ook wat selectiever geworden: we willen niet teveel ‘gebrancheerde’ markten, waarbij iedereen precies hetzelfde verkoopt. Van de 200 kramen willen we niet alleen maar stands met telefoonhoesjes of kleding, maar een beetje verscheidenheid. De mensen moeten ook kaas, bloemen, sieraden en vogelhuisjes kunnen kopen. Alleen dan blijft de markt gezellig en interessant voor de mensen.”
Ook online ondernemers zien de extra mogelijkheden rondom Koningsdag. Zo merkt Kiki Poulisse van kindermerk In de dop aan de statistieken van haar webshop dat klanten zin hebben in het oranje gekleurde feest. “Mensen laten op Koningsdag graag zien dat ze er zin in hebben en dossen zich graag in oranje uit”, vertelt ze. “Mijn winkel heeft echter veel unieke kinderkleding met vrolijke designs, maar ook kleding en allerlei accessoires die kinderen zelf kunnen inkleuren en afmaken. Met mijn oranje Koningsdagartikelen is deze dag dan ook altijd een goeie piek voor mijn omzet. Vergeleken met een normale marktdag verkoop ik op Koningsdag ongeveer twee keer zoveel.”
Online actief
Leuk aan In de dop is dat je de producten kunt personaliseren. “Vooral de t-shirts, rompertjes en broodtrommeltjes met een eigen naam erop zijn in trek”, zegt Poulisse. “Extra aandacht probeer ik te trekken door actief te zijn op social media en banners te plaatsen op websites. Afgelopen jaren heb ik ook persberichten verstuurd. Dan ben je weer even in the picture. Dat is belangrijk.”
Online en offline ondernemen kan elkaar goed versterken, merkt Poulisse. “De directe verkoop doet het nog wel beter dan de online webshop. Ongeveer een kwart van mijn omzet komt uit de webshop. Maar Koningsdag is sowieso een goed moment om buiten in Amsterdam je gezicht te laten zien, om te flyeren en je naamsbekendheid te vergroten. Je merkt dat die zichtbaarheid werkt en mensen je daarna beter weten te vinden.”
Kunstje herhalen
Speciaal voor Koningsdag is restaurant Tom’s Diner in Roosendaal al vanaf 09:00 open. “Afgelopen jaar was Koningsdag verreweg een van de dagen met de hoogste omzetten geweest”, vertelt eigenaar Tom Dusseldorp. “Dat kunstje hopen we dit jaar te kunnen herhalen. Deze dag is qua omzet voor ons beter dan kerstmis of Pasen. Waar we met kerst de tafels twee of drie keer vol hebben zitten, loopt dat tijdens Koningsdag gewoon de hele dag door.”
Ook op dit typisch Nederlandse feestje zit zijn Amerikaanse restaurant, die je gevoelsmatig helemaal terugbrengt naar de jaren ’50, helemaal vol. Daarvoor moet hij wel veel meer personeel inzetten dan normaal. “Op een gewone drukke dag doen we het met 8 of 9 man personeel. Aanstaande Koningsdag werken we met 13 of zelfs 14 man. Het is alle hens aan dek. Af en toe hoor ik wel een beetje gemopper van de medewerkers, vooral dat ze door hun werk geen feest kunnen vieren op 27 april. Maar de planning moet rond. Niet alleen in ons restaurant, maar ook bij onze bezorgdienst. Die zorgt voor gemiddeld 20 procent van onze omzet.”
Piekmoment
Qua omzet is deze feestdag een absoluut piekmoment. “We bestaan nu twee jaar en weten dat we een dag als deze echt kunnen profiteren. Als we een goeie omzet draaien, dan komen er op een dag 400 man eten. Per persoon geven die ongeveer 20 euro uit. Runderspareribs en steaks lopen goed, maar onze hamburgers doen het verreweg het beste. Dat is zo’n 70 procent van onze omzet.”