Facebook: nuttig voor je bedrijf
Facebook is niet alleen een vriendennetwerk, maar ook een interessant platform voor het bedrijfsleven met wereldwijd honderden miljoenen leden. Denk niet dat dat alleen maar jongeren zijn. Integendeel zelfs: 61% van de Facebook-gebruikers is 35 jaar of ouder.
Behalve een netwerk voor vrienden, biedt Facebook bedrijven een unieke mogelijkheid tot klantenbinding. En dat is niet het enige, je kunt er:
– Productontwikkeling en innovatie mee bevorderen;
– Uw merkbewustzijn mee vergroten;
– Bezoek en verkoop mee vergroten;
– Loyaliteit opbouwen en relaties versterken.
1. Bepaal een strategie
Bepaal hoe Facebook in jouw mediastrategie past. Hou er rekening mee dat Facebook een sociaal netwerk is, ‘sociaal’ moet dus het sleutelwoord zijn. Facebook moet niet alleen deel uit maken van je marketing, maar ook van je einddoelen.
2. Maak eerst een persoonlijk account
Nog geen lid van Facebook? Om een zakelijke fanpagina aan te maken, moet je wel eerst een persoonlijke account hebben aangemaakt.
3. Wees jezelf
Om op te vallen heb je een authentiek geluid nodig. Voordat je denkt hoe je dat voor elkaar moet krijgen: wees gewoon jezelf. Op Facebook telt openheid, zorg ervoor dat jij dat ook bent. Je bouwt een goede naam op door authentiek en consistent te zijn.
4. Reageer
Realiseer je goed dat het gaat om interactiviteit. Reageer niet pas na drie dagen op een conversatie, maar bij voorkeur binnen drie minuten. Onderzoek wijst uit dat het gaat om tweewegverkeer.
5. Draag uw merk uit
Draag de sociale aspecten van uw onderneming en/of merk uit; anderen vinden het leuk om die informatie te delen.
6. Koester uw relaties
Net als in de fysieke wereld, kost het tijd om een relatie op te bouwen. Zorg ervoor dat je actueel blijft en niet te zwaar op de hand. Gebruik advertenties om in contact te blijven en beloon klanten voor hun loyaliteit met aanbiedingen en promotie.
7. Blijf leren
Facebook biedt je de kans om direct te reageren, doe dat ook. Door analyse programma’s (zoals Google Analytics) te gebruiken, kun je meer leren over jouw klanten en over de inhoud en producten die zij interessant vinden.
Voorbeeld
Een aantal voorbeelden hoe een fictief tuincentrum met klanten communiceert via Facebook: Persbericht Prijsvraag Kortingsactie Actualiteit Facebook Ads |
8. Bouw een groep volgers op
Je hoeft geen Lady Gaga te zijn om veel fans te hebben. Bedrijven die hun mogelijkheden goed gebruiken, zullen het sowieso goed doen op sociale media.
Laat op zoveel mogelijk plaatsen zien dat je op sociale media actief bent:
– Vermeld je Facebook-pagina bij uw e-mail handtekening;
– Verwijs naar je website(s);
– Neem het op in elektronische nieuwsbrieven;
– Zet het op al je drukwerk (visitekaartjes!) en reclame-uitingen.
Je kunt ook je klantenlijst doornemen en naar hun naam te zoeken op Facebook en Twitter – maar dat kan een behoorlijk tijdrovende klus zijn.
9. Neem deel aan conversaties
Uiteraard is het eerste doel natuurlijk om op social netwerken mee te praten over onderwerpen op jouw vakgebied, maar daar hoef je jezelf niet toe te beperken. Integendeel, juist jouw deelname aan discussies over andere zaken kan leiden tot nieuwe klanten.
Ook is het de moeite waard ‘acte de présence’ te geven wanneer er een groot evenement in jouw omgeving wordt gehouden – “Welkom in ………. (je woonplaats of streek)”.
Nog een goede manier om volgers te krijgen en relaties op te bouwen is om personen en zaken te taggen in zogenoemde status updates.
Zo doe je dat in Facebook:
– Markeer de pagina die je wilt vermelden in een bericht als “Leuk”.
– Om de persoon of het bedrijf te vermelden in een status update, typ je “@” in de statusbalk en typt de naam van het bedrijf of de persoon zoals die in Facebook wordt gebruikt. Er zal automatisch een lijst verschijnen met mensen uit uw vrienden- en kennissenkring, waarvan de naam begint met de letters die je hebt getypt. Kies de optie waarnaar je zocht. Bijvoorbeeld: “Welkom @DeZaak in ………. (uw vestigingsplaats)”.
– Wanneer je een ander bedrijf of persoon tagt, zal jouw status update op hun Facebook-pagina verschijnen. Op die manier maak je hun fans attent op jouw bestaan en kun jij leads verkrijgen.
10. Maak regelmatig nieuwe berichten
Het heeft geen enkele zin om je aan te melden op een sociaal netwerk en er vervolgens niets mee te doen. Zeker wanneer je als bedrijf een account aanmaakt, kan het slecht zijn voor uw reputatie wanneer je niet op gezette tijden een bericht plaatst.
Geen idee waarover je zou moeten berichten? Gebruik een hulpmiddel als aanleiding – bijvoorbeeld bijzondere gebeurtenissen en feestdagen. Zoals: “Over twee dagen is het Koninginnedag. Wil jij de koningin van ons bedrijf zijn?”
11. Monitor discussies
Het is niet alleen van belang om aan discussies deel te nemen, maar ook om ze te volgen. Wanneer uw bedrijf meer personeelsleden telt, kun je dit soort taken delegeren. Met Facebook Pages (www.facebook.com/pages/create.php) kunnen meerdere personen van een en hetzelfde bedrijf toegang krijgen tot het account. Je partners/medewerkers zullen dat ook waarderen.
12. Kant-en-klare zakelijke fanpagina’s
Er zijn diverse handige programma’s waarmee je kant-en-klare zakelijke fanpagina’s kunt maken. Je kunt de pagina’s gratis aanmaken.
Pas wanneer je een bepaald aantal volgers krijgt, wordt er een prijskaartje aan gehangen. Bij Shortstack is dat als je meer dan 25.000 volgers hebt. Daarvoor krijg je dan wel meer mogelijkheden. Hoe meer volgers, hoe meer mogelijkheden.
Andere sites waarop je terecht kunt voor het maken van een (gedeeltelijk gratis) zakelijke fanpagina zijn Pagemodo en TabSite.
13. Adverteer op Facebook
Adverteren op Facebook is vergelijkbaar met Google AdWords, want ook voor Facebook-advertenties stel je een bepaald budget vast.
Om een advertentie te plaatsen ga je naar www.facebook.com/advertising en klikt op ‘Een advertentie maken’. Vervolgens bepaal je naar welke landingspagina de advertentie verwijst, welke titel de advertentie moet krijgen, evenals tekst en beeld.
Het beste kun je dit van te voren eerst uitwerken, zodat je online zo min mogelijk tijd kwijt bent.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsv