Categorieën

Online goed vindbaar zijn is tegenwoordig voor elke onderneming een absolute must. In welke branche je ook actief bent, klanten oriënteren zich allemaal online en plaatsen daar ook nog altijd in toenemende mate bestellingen en vragen offertes aan. Het is dus van groot belang dat jij goed scoort in zoekmachines op zoekwoorden die voor jouw business belangrijk zijn. In dit artikel wijden we daar over uit.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat is SEO?

Je mag ondertussen wel als basiskennis van elke ondernemer aannemen dat hij of zij weet wat SEO is. Voor wie toch nog even een opfrisser nodig heeft: SEO staat voor de Engelse term Search Engine Optimisation. In het Nederlands is dat zoekmachine optimalisatie. Ofwel: Jouw online aanwezigheid (meestal via je website) dusdanig optimaal inrichten dat je goed gevonden wordt in de zoekmachines waar particulieren en bedrijven hun zoekopdrachten plaatsen. En daarbij richten we ons in Nederland hoofdzakelijk op Google, want die zoekmachine heeft ruim 90% marktaandeel in Europa.

Hoe kom je hoger in Google?

De kernvraag bij een goed SEO-beleid van elke ondernemer is dus “Hoe kom ik hoger in Google?”. Want hoger staan in de Google ranking betekent dat jouw website beter gevonden wordt en dus vaker gelezen wordt. Om die vraag te beantwoorden moeten we eerst even uitleggen hoe de logica van Google (ongeveer) in elkaar zit en op basis van welke aspecten jouw website hoger in de zoekresultaten wordt geplaatst. Kort samengevat gaat het daarbij om: gebruikerservaring, inhoud, aanbevelingen. Daarnaast is het relevant om je als beheerder van een website af te vragen op welke zoekwoorden, in SEO-termen vaak keywords genoemd, jij goed gevonden wilt worden. Dat doe je door een gedegen zoekwoordenonderzoek te doen en daarbij mee te wegen welke zoekwoorden vaker worden gebruikt en welke minder. En hoe jouw concurrent op die zoekwoorden scoren. Je weet dan waar je op moet focussen met je inhoud en linkbuilding.

Bovengenoemde punten zijn allemaal van belang (eigenlijk is het een mix) om goed te scoren bij Google en werken we een voor een hieronder kort voor je uit.

Hoe draagt inhoud bij aan jouw Google score?

Relevantie is erg belangrijk in het algoritme van Google dat bepaalt welke zoekresultaten het hoogst scoren op een bepaald zoekwoord, of groep zoekwoorden. Om hoger in Google ranking te komen is het daarom heel belangrijk om jouw website te vullen met relevante inhoud, content in SEO-termen. Verkoop jij zonnepanelen, dan moeten de teksten op jouw website daar ook echt over gaan en moet het belangrijkste zoekwoord “zonnepanelen” regelmatig voorkomen. Ook in de structuur (tussenkopjes) van de tekst. Tevens is het integreren van social mediakanalen, die ook weer over het relevante onderwerp gaan, binnen jouw website belangrijk en draagt deze integratie bij aan een betere positie in de zoekresultaten bij de zoekmachine.

Gebruikerservaring

Ook de gebruikerservaring, SEO-experts noemen dat graag “user experience”, is een relevant criterium dat Google gebruikt om te bepalen hoe hoog jouw website in de zoekresultaten wordt getoond op bepaalde zoekwoorden. Bij gebruikerservaring moet je denken aan mobiel-vriendelijke websites (dat is steeds belangrijker in het algoritme van Google), maar ook of de technische kanten van de site op orde zijn. Bijvoorbeeld dat er geen dode links zijn, dat er een sitemap is en dat soort aspecten.

Hoe belangrijk zijn links voor je Google ranking?

Heel kort door de bocht is het antwoord op deze vraag: “heel belangrijk”. Volgens Google is jouw website relevant op bepaalde onderwerpen als veel websites links naar jouw website hebben. Dat wordt namelijk door Google opgevat als aanbevelingen van jouw website op dat gebied. Het is dus van belang om een netwerk van verwijzende websites naar jouw website op te bouwen. Dat heet in SEO-termen “link building”, het opbouwen van links. Dat kan op verschillende manieren, maar de meest gewaardeerde manier is die van een natuurlijke verwijzing. Als websites die zelf door Google goed worden gewaardeerd naar jouw website verwijzen als een goede partij voor het installeren van zonnepanelen, dan zal Google jouw op het zoekwoord “zonnepanelen installeren” hoog laten verschijnen in de zoekresultaten. Heb je dus goede content op je site, dan zal er vaak naar jouw worden verwezen en krijg je veel links. Er wordt ook vaak gekozen voor het ruilen van links. En website over het aanvragen van subsidies voor vergroening die naar jouw website over het installeren van zonnepanelen verwijst, terwijl jij terugverwijst naar deze website om jouw klanten erop te wijzen dat ze daar informatie kunnen krijgen over het aanvragen van subsidies is een sterke ruil die beide websites een boost zal geven in hun ranking.

Het beste SEO-beleid: Mix van bovenstaande onderwerpen

Als je alleen aan een van de bovenstaande onderwerpen aandacht besteedt en daar investeringen maakt zul je zien dat het resultaat achterblijft. Het is echt belangrijk om alle bovengenoemde onderwerpen goed op orde te hebben als je wilt slagen met jouw SEO-beleid om beter te scoren in de ranking van Google.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Sta je op het punt om jouw merk zó in de spotlight te zetten dat niemand er meer omheen kan? Dan is het tijd om een game-changer te halen voor je…
In de steeds drukker wordende stadscentra van Nederland, waar de strijd om ruimte hevig is, speelt duurzaam stedelijk vervoer een cruciale rol in het…
De transitie naar duurzame energie is niet langer een keuze, maar een noodzaak. Bedrijven wereldwijd kijken naar manieren om hun ecologische voetafdruk…
Geef jij wel eens relatiegeschenken aan klanten? Het eind van het jaar is een tijd waarin dit vaak gebeurt, net als kerstpakketten eigenlijk: beide…
Dus je hebt die geweldige ondernemingsgeest en bent klaar om jouw droombedrijf op te zetten. Maar er is één uitdaging: de financiering. In dit…
In een wereld waarin digitale communicatie de overhand heeft, is er iets tijdloos en betekenisvols aan een tastbaar geschenk….