Internetten doen we tegenwoordig lang niet alleen meer op de computer of achter de laptop op kantoor. Ook blijkt dat het aantal online aankopen met mobiele apparaten exponentieel toeneemt. Tablets, smartphones en andere online apparaten dwingen je als ondernemer dus om jouw website ook voor die platformen vindbaar en goed bruikbaar te maken.
3 stappen
Om te controleren of de vindbaarheid van jouw website aangetast wordt door de nieuwe zoekmethodes van Google, volg dan de volgende drie stappen:
- Test of je website mobielvriendelijk is (zie hieronder)
- Is dat niet het geval, maak dan een keuze: app of mobielvriendelijk
- Maak je website mobile seo-proof (geoptimaliseerd voor zoekmachines)
Reponsive = mobielvriendelijk
Wat gebeurt er wanneer je website niet responsive is? In dat geval wordt je pagina niet goed op kleinere schermen van mobiele telefoons of tablets weergegeven. Dat betekent dat cruciale informatie minder toegankelijk is of dat de bezoeker meteen al afhaakt omdat de website niet goed meewerkt. Een website met een modern, responsive design wordt altijd passend weergegeven, ongeacht welk apparaat je gebruikt.
Modern bedrijf, strakke website
Jacco Herzog is eigenaar van New Exposure in Harderwijk. De afgelopen 15 jaar specialiseerde hij zich op het gebied van bedrijfs- en portretfotografie, interieur- en architectuurfotografie. “Natuurlijk hebben we vanaf het eerste moment een website laten bouwen. Die is sinds een paar jaar ook autoresponsive, zodat tablets en smartphones dezelfde strakke pagina te zien krijgen.”
Zo’n responsive website hoeft helemaal geen forse kostenpost te zijn. “Per maand denk ik dat ik daar zo’n 100 euro in investeer”, vertelt Herzog. “Daarin zit een stukje webhosting, onderhoud, de tijd die je erin investeert en af en toe een beetje marketing. Mijn New Exposure-website maakt gebruik van een WordPress-template, maar precies omgebouwd zodat hij voldoet aan onze stijl. Die beheer ik zelf: de kleuren, inhoud, layout, alles is precies zoals ik het zelf wil hebben.”
Blijf op de hoogte
Hoe blijft hij op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? “Ik lees genoeg op internet en hou social media goed bij. Zo weet ik precies op welke veranderingen ik tijdig moet anticiperen. Ook weet ik dat je via Google een test kan doen om te zien hoe responsive je pagina is en hoe goed je website in elkaar steekt. Die heb ik gedaan en mijn website is up-to-date.”
Heeft jouw bedrijf nog geen website die ook voor mobiele apparaten (zoals smartphones en tablets) goed bereikbaar is? Dan is het tijd voor actie! Er zijn talloze bedrijfjes die jou kunnen helpen bij het bouwen van een moderne, responsive website.
Lees ook:
– Test eenvoudig of je website mobielvriendelijk is »
– Meer over Google’s nieuwe algoritme »
– Download het e-book ‘Mobiele strategie’ »