Zorg voor een overzichtelijke homepage
Ook geschikt voor mobiel?
Websites worden in toenemende mate via smartphones en tablets bezocht. Is jouw site ook voor deze apparaten geschikt?
Wees zuinig met informatie
Maak de navigatie makkelijk
Als bezoekers doorklikken naar andere pagina’s, zorg er dan voor dat zij altijd kunnen zien waar zij zich in de site bevinden. Dat kan door het navigatiemenu op elke pagina terug te laten komen, met een duidelijk zichtbare home-knop. Gebruik je het logo van jouw bedrijf op de site? Maak het dan aanklikbaar, en link naar de homepage. Vermijd dat bezoekers te veel moeten klikken om bijvoorbeeld iets in jouw webwinkel te kopen of een reactieformulier in te vullen voor het aanvragen van meer informatie.
Vermeld naw-gegevens duidelijk zichtbaar
Je bent verplicht om de naw-gegevens van jouw bedrijf op de site te vermelden. Ook het privacy statement, jouw algemene voorwaarden en disclaimer moeten makkelijk te vinden zijn. Tip: pas op met de aanduiding ‘laatste wijziging’; haal die bij voorkeur weg of zorg voor regelmatige verversing.
Denk aan het belang van zoekmachines
De overgrote meerderheid van de online bevolking gebruikt zoekmachines om zich te oriënteren op internet. Jouw website moet aan een aantal technische en inhoudelijke eisen voldoen om het bijvoorbeeld Google ‘naar de zin’ te maken. Als je een website laat bouwen, bespreek dit dan met de ontwerper.
Bedenk een aantal zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Dit zijn zogenoemde keywords, die passen bij de aard van jouw bedrijf: welke producten of diensten bied je aan, in welke klantbehoefte voorziet je? Deze keywords worden toegevoegd aan de technische bron van de webpagina’s. Dit is een van de plaatsen waar zoekmachines op selecteren.
Links weegt zwaarder dan rechts
Het menselijk oog verkent websites op een bepaalde manier. De route die het oog volgt begint linksboven, gaat dan via een aantal diagonale bewegingen naar rechts en naar beneden en eindigt rechtsboven. Om die reden zul je niet snel een website vinden met een navigatiemenu aan de rechterkant. Neem dit in overweging als je bepaalt op welke plek je belangrijke zaken onder de aandacht wilt brengen.
Surfers lezen minder, maar scannen meer
Informatie op beeldschermen wordt anders gelezen dan tekst op papier. Bezoekers van sites scannen tekst meer dan deze echt te lezen. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop je informatie aanbiedt. Gebruik korte alinea’s (maximaal vijf schermregels) of creëer structuur door veel met tussenkopjes en witruimte te werken. Zorg er ook voor dat tekst niet over de hele breedte van het beeldscherm loopt. Dat leest zeer onprettig. Als je toch langere stukken tekst wilt gebruiken (bijvoorbeeld een checklist of de gebruiksaanwijzing van een product), bied dan de mogelijkheid deze te printen.