Social media zijn onmisbaar geworden voor de marketing- en communicatiestrategie van bedrijven. Platforms als LinkedIn, X (voorheen Twitter), Facebook, Instagram en TikTok bieden fantastische mogelijkheden om klanten te informeren, nieuwe doelgroepen aan te trekken en effectieve, datagedreven advertentiecampagnes te lanceren.
De verborgen risico’s van social media
Maar de aanwezigheid op dit soort platforms brengt ook extra cybersecurityuitdagingen met zich mee. Want wist je dat een groot aantal cyberaanvallen via social media plaatsvindt? Een opvallend feit is dat phishingberichten op social media drie keer vaker worden geopend dan phishing-e-mails. Het is dus van cruciaal belang om alert te blijven en je digitale veiligheid ook op deze plekken serieus te nemen.
Kun je TikTok veilig gebruiken?
Als het gaat om cybersecurity, ligt TikTok onder een vergrootglas. Het Chinese platform heeft de afgelopen jaren veel kritiek gekregen op de manier waarop het omgaat met data en veiligheid. Verschillende overheden ontmoedigen daarom hun werknemers om deze app te gebruiken. Er zijn zorgen over de mogelijkheid dat de Chinese overheid toegang zou kunnen hebben tot de gegevens van gebruikers in Nederland.
Gezien de populariteit van TikTok zou dit de deur kunnen openen naar een schat aan informatie, waaronder locatiegegevens, foto’s en video’s en biometrische data. Hecht je veel waarde aan privacy of ga je om met gevoelige informatie, zoals patenten of intellectueel eigendom? Dan is het verstandig om goed na te denken over het gebruik van TikTok binnen je bedrijf en op zakelijke telefoons van je medewerkers.
Cybercrime en social media: hoe gaat het in zijn werk?
Cybercriminelen gebruiken verschillende methodes om toegang te krijgen tot socialmedia-accounts. Veelvoorkomende tactieken zijn:
- Phishing: criminelen lokken je naar een nepwebsite om zo je inloggegevens te ontfutselen.
- Social engineering: hackers doen zich voor als medewerkers van de servicedesk of ICT-afdeling en vragen werknemers hun inloggegevens te delen.
- Credential stuffing: hierbij gebruiken hackers gelekte inloggegevens op meerdere platforms, hopend dat mensen dezelfde gebruikersnamen en wachtwoorden hergebruiken.
- Brute-force aanvallen: hackers proberen systematisch een reeks veelgebruikte wachtwoorden (zoals ‘Welkom123’) om zwak beveiligde accounts te kraken. Het is dus belangrijk om waakzaam te zijn en binnen je bedrijf sterke, unieke wachtwoorden te gebruiken voor elk van je accounts.
Wat zijn de gevolgen van een gehackt socialmedia-account?
Als een hacker controle krijgt over een van je zakelijke socialmedia-accounts, kan dit vervelende gevolgen hebben. Ze kunnen je account gebruiken om spam, malware, of links naar schadelijke websites te verspreiden, zowel openbaar als in privéberichten.
Daarnaast krijgen cybercriminelen toegang tot al je berichten, gesprekken en foto’s. Als ze genoeg informatie vinden, bijvoorbeeld om een e-mailadres te kapen, loop je het risico op identiteitsfraude. Dit betekent dat oplichters op jouw naam of die van je bedrijf aankopen kunnen doen bij online winkels. Met zoveel informatie in handen, kunnen ze je ook onder druk zetten: als je geen ‘losgeld’ betaalt, dreigen ze bedrijfsgevoelige informatie te lekken.
9 tips om je socialmedia-accounts veilig te houden
Het goede nieuws: met de juiste maatregelen wordt de kans heel klein dat je socialmedia-accounts worden misbruikt.
Tip 1: sterke wachtwoorden
Het is essentieel om voor elk account een sterk en uniek wachtwoord te kiezen. Door je wachtwoorden regelmatig te wijzigen, verklein je de kans dat ze na een hack nog bruikbaar zijn. Eenvoudige wachtwoorden zijn een cadeautje voor hackers. Zo wist een Nederlandse ethische hacker eens toegang te krijgen tot het Twitter-account van de toenmalige Amerikaanse president Trump door het voor de hand liggende wachtwoord ‘maga2020!’ (make America great again) te raden. Tip: met een wachtwoordmanager genereer en bewaar je moeiteloos sterke wachtwoorden op één veilige plek.
Tip 2: tweefactorauthenticatie inschakelen
Een van de krachtigste tools om je accounts te beveiligen is tweefactorauthenticatie (2FA). Dit voegt een extra beveiligingslaag toe door een unieke code te vereisen boven op je wachtwoord. Deze code ontvang je via sms, e-mail of hij wordt gegenereerd door een app op je telefoon. Zonder deze extra stap kan niemand toegang krijgen tot je account, zelfs niet met je gebruikersnaam en wachtwoord. Kortom, voor hackers is 2FA een flinke barrière.
Tip 3: alert zijn met inlognotificaties
Schakel inlognotificaties in om altijd direct op de hoogte te zijn wanneer en vanaf welke locatie iemand probeert in te loggen op jouw accounts. Zie je onbekende inlogpogingen? Dan kun je snel actie ondernemen. Let ook op wanneer je jouw Facebook- of LinkedIn-account gebruikt om in te loggen op externe diensten. Bedenk goed of dit veilig is. Als je socialmedia-account gecompromitteerd raakt, heeft een hacker mogelijk ook toegang tot deze gekoppelde diensten.
Tip 4: gezond verstand gebruiken
Komen er onverwachte vriendschapsverzoeken binnen? Stuit je op aanbiedingen die te mooi lijken om waar te zijn? Ontvang je een bijlage van iemand die je niet kent? Of kom je een link tegen die niet betrouwbaar aanvoelt? Vertrouw op je intuïtie en ben extra waakzaam.
Tip 5: beperkte toegang, beperkte rechten
Zorg dat een select aantal mensen toegang heeft tot je socialmedia-accounts. Gebruik beheertools zoals Hootsuite en Buffer om de toegang te centraliseren en precies te bepalen wie welke rechten heeft. Een gouden regel is om medewerkers alleen die toegang en bevoegdheden te geven die ze echt nodig hebben voor hun werk.
Tip 6: opruimen van niet-gebruikte accounts
Twijfel je of je dat inactieve Instagram-account moet bewaren? Dat kun je beter niet doen. Als je een socialmediaplatform lange tijd niet hebt gebruikt, is het verstandiger het account te verwijderen. Minder accounts betekent minder risico’s. En als je nooit inlogt, ontdek je minder snel dat je account is gehackt.
Tip 7: Speciaal mailadres voor social media
Creëer een apart e-mailadres dat uitsluitend voor social media wordt gebruikt. Op die manier blijft eventuele schade beperkt tot je socialmedia-accounts mocht dit e-mailadres gecompromitteerd raken. Als algemeen bekend is dat dit adres enkel voor social media dient, worden phishing-pogingen sneller opgemerkt en als verdacht beschouwd.
Tip 8: basisbeveiliging op orde
Met antivirussoftware, netwerksegmentatie en een goed incidentresponsplan versterk je je verdediging tegen cyberaanvallen via social media. Zo ben je niet alleen in staat aanvallen te voorkomen, maar kun je ook snel handelen als het toch eens misgaat.
Tip 9: Cybersecurity-bewustzijnstraining voor je team
Als je medewerkers getraind zijn in het bewustzijn rond cybersecurity, kennen ze de risico’s als phishing en malware. Ze begrijpen het belang van sterke wachtwoorden en weten dat het delen van gevoelige informatie vermeden moet worden. Dit alles verkleint de kans op cyberincidenten en draagt bij aan veiliger gebruik van social media.