De 5 meest verleidelijke vragen voor verkoopgesprekken

Inspiratie voor een succesvol gesprek
Vragen stellen is een belangrijk onderdeel van ieder gesprek, dus ook van een verkoopgesprek. Je kunt het gesprek in de gewenste richting sturen en krijgt nuttige informatie. Welke vragen werken het beste? Om je te inspireren hebben we de 5 meest verleidelijke vragen op een rij gezet.
De 5 meest verleidelijke vragen voor verkoopgesprekken

De 5 meest verleidelijke vragen

1. De complimenteuze vraag
Het stellen van complimenteuze vragen leidt er toe dat de ander zichzelf gaat complimenteren. Je geeft jouw klant een inhoudelijk compliment en vervolgens stel je er een vraag over. Daarmee creëer je een positieve sfeer. De klant raakt enthousiast, komt in de 'vertelstand' en krijgt energie. Dit werkt vaak versnellend als je meer of nieuw inzicht wilt krijgen.

Enkele voorbeelden:
- "Proficiat met het winnen van de innovatieprijs. Hoe heb je dat voor elkaar gekregen?"
- "Dat hebben jullie als management goed aangepakt! Welke bijdrage heb je hieraan geleverd waardoor dit zo goed werkte?"

2. De open vraag
Met open vragen – beginnend met wat, waar, wie, waarom, waarmee, waardoor, etc. – verleidt je de klant om veel informatie te geven. Hij kan zich niet verschuilen achter een ja/nee-antwoord. De openingsvraag is hierbij cruciaal.

Een paar voorbeelden:
- "Welke eisen stel je aan een leverancier?"
- "Wanneer wil je dit project uitvoeren?"

3. De keuzevraag
Met een keuzevraag vraag je iemand te kiezen uit een aantal mogelijkheden, meestal twee. Als je de klant met een keuze verleidt, merkt die meestal niet dat de beslissing over het 'ja' of het 'nee' al genomen is.

Voorbeelden van keuzevragen:
- "Moet het product geleverd worden in week 10 of week 11?"
- "Gaat je voorkeur uit naar een eenjarige of een meerjarige overeenkomst?"

4. De suggestieve vraag
Suggestieve vragen verleiden je gesprekspartner tot een gewenste uitspraak. Deze vraagsoort wordt vaak gebruikt om iemand over te halen, of om een bevestiging te krijgen van een gezamenlijk streven. Gebruik niet te veel suggestieve vragen, want dat kan mensen afschrikken.

Voorbeelden:
- "Als je zou mogen beslissen, dan kiest je toch voor ons?"
- "Je bent het toch met mij eens dat wij de meeste voordelen bieden?"

5. De gevoelsvraag
Gevoelsvragen zijn relatief nieuw in de verkoop. De toenemende interesse voor de emotionele kant van zakendoen, maakt dat deze vragen steeds belangrijker worden. Ze dragen bij aan een betere verstandhouding met de klant.

Voorbeeldvragen:
- "Hoe heb je dit gesprek ervaren?"
- "Wat voor gevoel houd je over aan onze aanpak?"

Dit artikel is een bewerking van hoofdstuk 5, 'Taal der verleiding' uit het boek 'Verleid de klant. Onweerstaanbaar zakendoen' van Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming