Inhoudsopgave
Wat is een bedrijfsbeëindiging?
Wist je dat een kwart van de mkb-ondernemers overweegt op dit moment om hun bedrijf te beëindigen. Veel ondernemers maken zich zorgen over de financiële situatie van hun leveranciers en partners. Een derde van hen vreest een nieuwe golf van faillissementen en de gevolgen hiervan voor hun eigen organisatie.
Voordat je besluit te stoppen, is het verstandig je te laten adviseren over de mogelijkheden. Misschien is het mogelijk je onderneming te redden. Is stopzetten de beste optie? Probeer het dan gecontroleerd te doen en de regie zoveel mogelijk in eigen hand te houden.
Een bedrijf beëindigen houdt in dat je zelf de stekker uit je bedrijf trekt, maar op zo’n manier dat je de controle houdt over het proces. Als je het namelijk niet zelf doet, stevent je onderneming af op een faillissement. En dan ben je de controle kwijt en zijn de gevolgen vaak een stuk serieuzer.
Wanneer je bedrijf stoppen de beste optie is
Wat zijn signalen dat je bedrijf stoppen de beste optie is? Een paar belangrijke indicatoren:
- Je bedrijf heeft structureel financiële problemen
- Je kunt openstaande facturen niet meer betalen
- Er gaat meer geld uit dan er binnen komt
- Uit de financiële ratio’s blijkt dat je bedrijf niet meer levensvatbaar is
Als dat gebeurt, kun je wachten totdat schuldeisers je faillissement aanvragen. Maar je kunt beter een bedrijfsbeëindiging opmaken.
Voordeel gecontroleerd bedrijf stoppen
Het zal elke zelfstandig ondernemer pijn doen te zien dat het bedrijf noodlijdend is. Toch is het beter wanneer je zelf je bedrijf beëindigt. Doe je dit zelf, dan heb je controle over de beëindiging. Bij een faillissement heb je zelf weinig te beslissen. Dat doen de rechtbank en de curator voor je.
Heb je een eenmanszaak of maatschap? Dan ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden. Die moet je dan met eigen geld betalen. Bij een rechtspersoon, zoals een besloten vennootschap, ligt dat anders. Maar ook dan heb je weinig in te brengen. Kortom, kom in actie zolang je zelf nog iets kunt beslissen.
Uitschrijving eenmanszaak of rechtspersoon
Als je gaat stoppen met je bedrijf, moet je dat uiteindelijk doorgeven aan de Kamer van Koophandel (KVK). Maar belangrijk om te weten: als je een uitkering wilt aanvragen, doe je dat voordat je je bedrijf uitschrijft bij de KVK.
Hoe je je onderneming uitschrijft bij het Handelsregister, is afhankelijk van de rechtsvorm.
Eenmanszaken
Een eenmanszaak schrijf je uit via de website van de KVK. Zoek je eenmanszaak op en kies voor ‘opheffen eenmanszaak’. Vul het formulier in en rond de uitschrijving af.
Bv’s, nv’s, verenigingen, stichtingen, coöperaties
Wil je een bv stoppen, of een nv, vereniging, stichting of coöperatie? Dan moet je deze eerst ontbinden. Dit houdt in dat de Algemene Vergadering van aandeelhouders tot een ontbinding besluit. Deze ontbinding stuur je naar de KVK en vervolgens kun je de bv uitschrijven bij de KVK via een ander formulier.
Vof’s, cv’s en maatschappen
Voor de vof, cv en maatschap geldt ook dat je deze moet ontbinden. Vul het formulier in en stuur het op naar de KVK. Geef op het formulier aan per wanneer je wilt stoppen.
Belasting afrekenen
Als je met je bedrijf stopt, moet je ook rekening houden met de laatste belastingen. Je moet fiscaal afrekenen. Denk aan de laatste btw-aangifte, maar ook aan andere belastingen. Bij een eenmanszaak werkt het zo:
- De Belastingdienst stuurt een brief waarin staat dat je een laatste aangifte omzetbelasting moet doen. Pas daarna krijg je een definitieve bevestiging dat je uitgeschreven bent als ondernemer voor de btw.
- Na de uitschrijving krijg je ook een brief over de laatste aangifte inkomstenbelasting.
Verkoop je het bedrijf? Dan heb je misschien stakingswinst en kun je misschien profiteren van stakingsaftrek.
Stappenplan bedrijfsbeëindiging
Stap 1. Financiële gevolgen in kaart brengen
Ga er eerst voor zitten om te berekenen wat de financiële gevolgen zijn van de stop. Handel alles goed af. Breng in kaart hoe het zit met bijvoorbeeld:
- Lopende contracten
- Leningen
- Voorraden
- Abonnementen
- Bedrijfsverzekeringen
- Zakelijke bankrekening
Waarschijnlijk is het het handigst hierbij een accountant in te schakelen.
Stap 2. Schulden afbetalen
De kans is groot dat je schulden hebt. Hoe ga je die afbetalen? Kun je gebruikmaken van bestaande regelingen, zoals de Wet Homologatie Onderhands Akkoord (WHOA)? Of moet je als eenmanszaak gebruikmaken van schuldsanering? Kijk wat voor jou de beste optie is.
Stap 3. Uitkering aanvragen
Je wilt niet ineens zonder inkomen zitten. Heb je recht op een uitkering? Vraag die dan nu aan. Doe dit niet na uitschrijving bij de KVK. Een paar mogelijkheden:
- Bbz (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) voor zelfstandigen die voor 1960 geboren zijn én voor ondernemers die hun bedrijf moeten stopzetten.
- IOAZ (Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen)
Je kunt in plaats van een uitkering in sommige gevallen ook een aanvulling krijgen.
Stap 4. Personeel informeren en ontslaan (indien van toepassing)
Als je werknemers in dienst hebt, moet je er natuurlijk voor zorgen dat die op de hoogte zijn van het einde van het bedrijf en dat ze ontslag krijgen. Hiervoor zijn regels. Je zult bijvoorbeeld een ontslagvergunning moeten aanvragen via het UWV of een curator.
Stap 5. Communiceer met klanten en leveranciers
Je bedrijf stoppen heeft niet alleen gevolgen voor jou: ook je klanten en leveranciers moeten het horen. Informeer ze en regel praktische zaken. Afspraken vastleggen is hierbij belangrijk.
Stap 6. Bedrijf uitschrijven
Schrijf je uit bij de Kamer van Koophandel. Zoals eerder gezegd is het afhankelijk van de rechtsvorm hoe je dat doet. De KVK geeft de uitschrijving door aan de Belastingdienst.
Stap 7. Belasting betalen
Reken af met de Belastingdienst. Dus de laatste slotaangifte omzetbelasting en andere belastingen die nog openstaan bij de Belastingdienst. Verkoop je je bedrijf? Dan kan het zijn dat je stakingswinst maakt. Stakingswinst is het verschil tussen de fiscale boekwaarde van je bedrijf en de werkelijke waarde op het moment van bedrijfsbeëindiging. In dat geval kun je checken of je in aanmerking komt voor stakingsaftrek.
Stap 8. Administratie bewaren
Zorg dat je voldoet aan de regels voor de administratie die de Belastingdienst stelt. In principe is er een bewaarplicht voor administratie van 7 jaar. Voor sommige documenten geldt zelfs een termijn van 10 jaar. Je kunt dingen zowel op papier als digitaal bewaren.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen
Hoeveel belasting moet je betalen bij een bedrijfsbeëindiging?
Je moet rekening houden met de laatste btw-aangifte en nog verschuldigde inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting.
Kun je zomaar stoppen met een bedrijf?
Ja, maar dan moet wel enkele praktische zaken regelen: je financiën op orde brengen, belastingen afrekenen, eventueel een uitkering aanvragen en je uitschrijven bij de Kamer van Koophandel.
Wat gebeurt er met het personeel bij een bedrijfsbeëindiging?
Je moet je personeel ontslaan. Hiervoor heb je een ontslagvergunning nodig.