- Waarom
- De eerste stap
- Open kaart
- Sociaal plan
- Model voor een sociaal plan
- Maatregelen
- Ontslag
- Bedrijf verkopen
Waarom
Er zijn talloze redenen voor een reorganisatie binnen een bedrijf. Dalingen van omzet of winst, stijging van kosten, een veranderde sfeer, klachten, een hoger ziekteverzuim, slecht management of een fusie zijn allerlei ontwikkelingen die het nodig maken om een nieuwe weg in te slaan. Door op tijd in te grijpen, houdt een ondernemer zijn bedrijf gezond. Uit onderzoek van adviesbureau Ronald Berger is gebleken dat reorganisaties het meest succesvol zijn als ze snel worden uitgevoerd. Gemiddeld wordt er in het mkb pas vijftien maanden na een crisis ingegrepen. Dat is veel te laat. Handel snel.
De eerste stap
De eerste stap is analyseren wat er mis gaat en welke veranderingen er moeten worden doorgevoerd ter verbetering. Wordt er een afdeling opgedoekt? Worden er medewerkers ontslagen? Is een verandering in het productieproces of een verhuizing naar een kleiner pand een optie? Misschien zijn er alternatieven. Betrek uw accountant en personeelsfunctionaris bij de analyse. Trek ook een organisatieadviseur of iemand anders van buitenaf aan om de situatie helder in kaart te brengen.
Open kaart
Zodra het personeel iets merkt van problematiek of dreigende veranderingen in het bedrijf zal er onrust op de werkvloer ontstaan. Het is het beste om dan open kaart te spelen en uit te leggen dat er een reorganisatie aan zit te komen. Leg de cijfers op tafel en voorzie deze van duidelijk commentaar. Wanneer u dit doet en aangeeft dat u er samen alles aan wil doen om het bedrijf weer gezond te maken, kunt u op meer begrip rekenen dan wanneer het personeel in het duister tast. Dit laatste zal de productiviteit en de sfeer ook niet ten goede komen.
Sociaal plan
Zodra een reorganisatie personele gevolgen heeft, is een werkgever verplicht om een adviesaanvraag in te dienen bij ondernemingsraad. Deze overlegt vervolgens met de vakbonden. De vakbonden stellen in overleg met de werkgever een sociaal plan op. Hierin staat een korte uiteenzetting van de oorzaak en de doelen van de reorganisatie. Ook worden er afspraken over de gevolgen en maatregelen voor de werknemers in opgenomen. Bijvoorbeeld over het herplaatsingbeleid, een afvloeiingsregeling, loongaranties en arbeidsvoorwaarden. Voordeel van een sociaal plan is dat hoge individuele ontslagvergoedingen voor werknemers voorkomen kunnen worden.
|
Maatregelen
Een nieuwe functie, overplaatsing naar een andere vestiging of gedwongen ontslag zijn de meest voorkomende veranderingen voor de werknemers in een reorganiserende organisatie. Deel het slechte nieuws zo snel mogelijk mee om mensen niet onnodig in onzekerheid te laten zitten. Degenen die blijven, kunnen zich gaan oriënteren op hun nieuwe functie. Iemand die is ontslagen, is meestal niet meer gemotiveerd. Het kan de pijn verzachten om zo’n medewerker op non-actief te stellen en door te betalen tot het definitieve ontslag. Dit is ook beter voor de achterblijvers.
Ontslag
Bij ontslag kunt u twee instanties inschakelen: het UWV WERKbedrijf en de kantonrechter. De eerste wordt ingeschakeld als het ontslag via de gewone weg kan verlopen. U krijgt na een maand wachttijd een ontslagvergunning die acht weken geldig is. Wilt u een contract op korte termijn laten ontbinden, dan loopt de snelste weg via de kantonrechter. Bij ontslag van twintig werknemers of meer geldt de Wet Melding Collectief ontslag. Onderzoek mogelijkheden om ontslagen medewerkers elders te plaatsen. U kunt overwegen een outplacementbureau in te schakelen voor het vinden van een nieuwe werkkring voor medewerkers die u heeft ontslagen.
Lees meer in het artikel Ontslag en ontbinding: beëindiging van het arbeidscontract en het artikel Collectief ontslag.
Bedrijf verkopen
Het bedrijf verkopen en voor uzelf beginnen is ook een vorm van reorganiseren. Voordat u uw bedrijf op de markt zet, is het zaak dat u uw bedrijf zo goed mogelijk saneert. Hef niet lopende afdelingen op, zorg dat de cijfers in orde zijn en breng het personeel op de hoogte. Begin op tijd en stel een profiel op van een koper en bedenk aan welke eisen deze moet voldoen.
Lees ook het artikel Een soepele bedrijfsoverdracht.