Inhoudsopgave
1. Schrijf vooral geen businessplan
In tegenstelling tot wat studenten op school leren, hoeft u geen businessplan van ontelbare hoeveelheden pagina’s te schrijven. Doe dit vooral niet, want het kan veel effectiever. Gebruik bijvoorbeeld het Business Model Generation canvas. Neem daarvoor een vel A1-papier, schrijf de negen onderdelen die essentieel zijn voor jouw succes op en zet hier met post-its de inhoud bij. Zo ontwikkel je eenvoudig, snel en doeltreffend je businessmodel.
2. Bedenk een stevige missie en visie
Deze tip ligt misschien voor de hand, maar is beslist het noemen waard. De missie beschrijft het bestaansrecht van de nieuwe onderneming en is tevens een middel waarnaar je later kunt teruggrijpen. Hiermee geef je aan wie je bent, wat je doet, wat je wilt bereiken en het belangrijkste: waaróm je doet wat je doet. Alle vragen die je gaandeweg tegen zult komen zou je hiermee moeten kunnen beantwoorden. De visie vormt de stip aan de horizon, de ambitieuze toekomstdroom waar je verwacht heen te gaan. Die visie zorgt voor motivatie en inspiratie, een gezamenlijk doel waar je samen (werknemers, leveranciers en partners) naartoe kunt werken.
3. Ga zo snel mogelijk de markt op
Wil je snel en effectief een start-up van de grond krijgen? Mijn belangrijkste advies: ga zo snel mogelijk met je product of dienst de markt op. Stel vast in welke basisbehoeften van potentiële klanten of gebruikers het product of de dienst voorziet. Toets vervolgens het product of de dienst bij de doelgroep en bepaal aan de hand van deze feedback of je op de goede weg bent. Ik heb gemerkt dat je met deze aanpak een product of dienst direct kunt verbeteren. Als je te lang wacht, loop je achter de feiten aan en verspil je tijd aan een product of dienst waar (nog) geen animo voor is.
4. Benut de kennis van je partners
De problemen die je in de beginfase van een start-uptraject tegenkomt, zijn vaak de problemen die de meeste tijd kosten om op te lossen. Zet daarom een solide fundament neer waarbij je rekening houdt met toekomstige fases waarin je bedrijf terecht kan komen. Besteed bijvoorbeeld uit wat niet tot de kernactiviteiten van het bedrijf behoort, zoals de IT. Je kunt veel tijd en geld besparen door tijdig advies te vragen en te sparren met bijvoorbeeld je uitbestedingspartner. Hier geldt wat ook in het algemeen geldt: een echte partner denkt graag mee.
5. Stop als je geen passie en plezier hebt
Misschien een cliché, maar het is wel heel belangrijk dat je je werk doet met passie en plezier. Ik heb dit zelf ervaren toen ik naast mijn studie met vallen en opstaan mijn bedrijf opzette. Het is uiteindelijk goed gegaan, maar hoe meer je van je werk houdt, hoe makkelijker het gaat. Zonder passie en plezier kun beter stoppen. Als het werk je passie is en je hebt plezier dan betalen deze inspanningen zich beslist terug.