Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi meegenomen, want dat scheelt een hoop gedoe. Aan de andere kant is je bewegingsvrijheid beperkt – je bent immers geen eigenaar van het franchiseconcept. In dit artikel leggen we uit hoe franchising werkt en behandelen we tips en valkuilen voor beginnende franchisenemers.

In het kort

  • Franchisenemers maken gebruik van een bewezen bedrijfsmodel, merkbekendheid en ondersteuning van de franchisegever.
  • Er zijn verschillende franchisevormen, waaronder soft franchising met meer autonomie en hard franchising met striktere richtlijnen.
  • Voordelen van franchisenemerschap zijn merkbekendheid, ondersteuning, schaalvoordelen en verminderde financiële risico’s.
  • Nadelen omvatten beperkte autonomie, concurrentie met andere franchisenemers, beperkte groeimogelijkheden en complexe exitstrategieën.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat is een franchise?

Een franchise is een samenwerkingsverband tussen een ondernemer (franchisenemer) en de eigenaar van de keten (franchisegever). Je sluit een contract met een franchisegever om je zaak te starten via een bepaalde franchiseformule. 

Voorbeelden franchiseondernemingen

Bekende voorbeelden van franchiseondernemingen vind je in supermarktketens en horeca.

  • Albert Heijn (sommige winkels)
  • McDonald’s
  • Bakker Bart
  • Domino’s Pizza


Maar ook in andere branches komt deze opzet voor. Zo zijn er steeds meer sportscholen, uitzendbureaus, woonwinkels, schoonmaakbedrijven en kinderopvangcentra die volgens een franchiseconstructie werken. In bijna elke branche zijn verschillende franchiseformules actief. Nog wat voorbeelden:

  • Bruna
  • Specsavers
  • Autotaalglas
  • De Hypotheker


Wat zijn de verschillende franchisevormen?

Er bestaan vele franchisevormen, meestal met subtiele verschillen. De bekendste franchiseformules zijn: 

Soft franchising

Een soft franchise biedt je de meeste bewegingsvrijheid als zelfstandig ondernemer. Hoewel je binnen het kader van de formule moet blijven, mag je vaak zelf beslissen over zaken als marketing, inkoop en voorraad. 

Hard franchising

Bij hard franchise is je bewegingsvrijheid een stuk beperkter. In principe ligt alles op het gebied van marketing, inkoop, voorraad en huisstijl rotsvast. Het gaat hier om een eenduidige formule.

Wat zijn de voordelen van franchising?

Het grootste voordeel van het franchisemodel is dat je de vruchten plukt van een bewezen bedrijfsmodel. Een model dat succesvol en getest is. Dat betekent dat je als franchisenemer je kans op succes vergroot. Daarnaast biedt franchising enkele andere voordelen: 

Merkbekendheid

Het merk is al bekend bij de doelgroep. Dankzij de herkenbare formule heb je waarschijnlijk direct een solide klantenstroom. 

Ondersteuning en training

De meeste franchiseformules bieden uitgebreide training, operationele richtlijnen en ondersteuning. 

Schaalvoordelen

Je profiteert als franchisenemer van schaalvoordelen, zoals de gezamenlijke inkoopkracht die je franchisegever je biedt. Dit kan leiden tot lagere kosten voor je producten en apparatuur. 

Minder risico

Franchisenemerschap vermindert financiële risico’s, omdat je deel uitmaakt van een gevestigd merk en bedrijfsmodel.

Marketing

Een franchisegever voert vaak nationale en lokale marketingcampagnes uit waarvan je profiteert. Aan deze kosten dragen alle franchisenemers bij.

Wat zijn de nadelen van franchising?

Het franchisenemerschap biedt dus zeker voordelen. Toch kent het zeker ook uitdagingen en nadelen voor een zelfstandige ondernemer.

Beperkte bewegingsvrijheid

Als franchisenemer moet je je houden aan operationele richtlijnen en procedures die zijn vastgesteld door de franchisegever. Het centraal gestuurde concept kan leiden tot beperkte autonomie en creatieve controle over je bedrijf.

Concurrentie met andere franchisenemers

Binnen hetzelfde franchiseconcept kunnen meerdere franchisenemers in dezelfde regio opereren. Als de franchisegever goedkeuring geeft voor een nieuwe vestiging drie straten verderop, kan dat tot interne concurrentie leiden. Ook kan het drukken op je omzet en winstmarges. 

Veranderende bedrijfsomstandigheden

Marktomstandigheden kunnen altijd veranderen. Als franchisenemer heb je beperkte bewegingsvrijheid. Dat kan snel en adequaat reageren in de weg zitten.

Beperkte groeikansen

De kans is groot dat in de franchiseovereenkomst bepaalde beperkingen worden opgelegd door de franchisegever op het gebied van expansie. Misschien is het niet toegestaan om toekomstige locaties te openen of zit je gebonden aan andere beperkingen. 

Exitstrategie 

Wil je je bedrijf verkopen? Dat kan best complex zijn, zelfs als je een koper hebt gevonden. De franchisegever moet een potentiële koper meestal eerst goedkeuren. De voorwaarden hierover zijn vastgelegd in de franchiseovereenkomst.

Wat kost franchising?

De kosten die je maakt als franchisenemer, bestaan uit opstartkosten en kosten die je maakt als je onderneming draait. De totale investering is vaak een combinatie van:

Entree fee (franchisevergoeding)

Wat je nodig hebt aan startkapitaal om franchisenemer te worden, verschilt sterk per branche en formule. Meestal moet je een afgesproken bedrag aan eigen vermogen inbrengen om te starten. Dit heet ook wel de entree fee (franchisevergoeding). Deze initiële vergoeding betaal je om het recht te verkrijgen om gebruik te maken van de merknaam, bedrijfsmodel en ondersteuning.

Royalty’s (franchise fee)

Als je bedrijf operationeel is, ga je een deel van je omzet afdragen aan de franchisegever. Dit zijn doorlopende betalingen, meestal een vast percentage van je omzet. Afhankelijk van je contract betaal je de royalty’s wekelijks, maandelijks, jaarlijks (of volgens een andere frequentie).

Marketingbijdrage

Veel franchisegevers eisen dat je als franchisenemer bijdraagt aan marketinginspanningen. Dit kan een vast bedrag of een percentage van je omzet zijn.

Huur of leasing

Als je vanuit een fysieke franchisewinkel opereert, betaal je waarschijnlijk huur voor de ruimte en een leasebedrag voor bepaalde bedrijfsmiddelen, zoals apparaten en machines die worden gebruikt binnen de franchiseformule. 

Voorraad & inventaris

Ook maak je waarschijnlijk kosten voor investeren in voorraad en inventaris. De kans is groot dat je contractueel verplicht bent om een bepaalde voorraad aan te houden.

Inrichting

Het kan zijn dat je de fysieke locatie van je franchise moet aanpassen volgens de specificaties van je franchisegever. Ook hieraan zijn kosten verbonden. 

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

10 tips voor een succesvolle franchise

1. Onderzoek en analyseer 

Doe gedegen onderzoek voordat je besluit in een franchise te stappen. Besteed voldoende tijd aan het onderzoeken van de franchiseformule en de markt. Neem ook concurrenten en doelgroepen mee in je analyse en onderzoek hoe de vraag naar je product of dienst tot stand komt.

2. Kies de juiste franchisegever

Selecteer een betrouwbare franchisegever met een bewezen staat van dienst en goede reputatie. Kijk goed naar de geschiedenis van een potentiële franchisegever, de financiële gezondheid van de franchise en de ondersteuning die de franchisegever biedt aan franchisenemers. 

3. Lees de franchiseovereenkomst grondig door

Voordat je uit enthousiasme je krabbel zet, lees het contract meerdere keren goed door. Laat ook een juridisch adviseur naar de franchiseovereenkomst kijken. Zorg goed dat je op de hoogte bent voor welke rechten en plichten je tekent en voorkom verrassingen achteraf. 

4. Maak financiële projecties

Zorg je dat je inzicht krijgt in omzet- en resultaatprognoses. Blind aan een franchiseavontuur beginnen is een slecht idee. Laat je prognoses bij voorkeur toetsen door een onafhankelijke derde partij. 

5. Bereid je financieel voor

Eigen kapitaal is nagenoeg altijd een vereiste. Zorg dat je voldoende kapitaal hebt om de initiële franchisekosten, operationele kosten en persoonlijke uitgaven te dekken. Een financieel plan is onderdeel van je financiële projecties. 

6. Ga in gesprek met andere franchisenemers

Niets is mooier meegenomen dan gratis advies. Leg daarom contact met andere franchisenemers die het avontuur zijn aangegaan en win advies in. Dit kan waardevolle tips opleveren en je kan struikelblokken identificeren. 

7. Denk goed na over je rechtsvorm

Je moet een rechtsvorm kiezen als je een onderneming start. De rechtsvorm bepaalt onder andere je aansprakelijkheid en de belastingverplichtingen binnen je onderneming. Ga na wat het best past binnen jouw ambities en de regels van de franchiseformule.

8. Volg trainingen

Franchisegevers bieden meestal trainingen en workshops die je kunt volgen. Deze zullen zeker bijdragen aan een beter begrip van de bedrijfsprocessen en -cultuur. 

9. Communiceer met je franchisegever

Houd regelmatig contact met je franchisegever en maak gebruik van de ondersteuning en middelen die de franchise biedt. Hiermee vergroot je de kans dat je problemen sneller oplost en stimuleer je groei.

10. Wees geduldig en volhardend

Als laatste tip: geef je franchise de tijd om uit te groeien tot een succes. Wees bereid om hard te werken, te leren van uitdagingen en geef vooral niet op. Zelfs als de resultaten in het begin nog niet geweldig zijn.

Conclusie: franchisenemer worden is een continu leerproces

Onthoud dat franchisenemerschap geen garantie tot succes is. Het is een continu leerproces waarin je je flexibel moet opstellen om je aan te passen aan veranderende omstandigheden. Met bovenstaande tips heb je de eerste stap gezet. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….