Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse mogelijkheden. Klinkt aantrekkelijk, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. In dit artikel onderzoeken we alle ins en outs en presenteren we een stappenplan voor het opzetten en laten groeien van een succesvol handelsbedrijf. 

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wat is een handelsonderneming precies?

Een handelsonderneming (of handelsbedrijf) houdt zich bezig met de inkoop en verkoop van goederen of diensten. Het hoofddoel is winst maken door producten (of diensten) tegen een bepaalde prijs in te kopen en ze vervolgens tegen een hogere prijs te verkopen. Dat kan zowel aan andere bedrijven als aan particulieren zijn. 

Voorbeelden van handelsondernemingen zijn: 

  • groothandelsbedrijven
  • detailhandelsbedrijven
  • distributeurs
  • importeurs
  • exporteurs

Erg breed dus, vooral omdat de detailhandel er ook onder valt. Het assortiment van een handelsonderneming kan dan ook zeer divers zijn. Zo varieert het van fysieke producten, zoals elektronica, meubels, speelgoed, kleding, voedingssupplementen of levensmiddelen tot diensten zoals consultancy, import- en exportdiensten en zelfs complete online handelsplatformen. 

Waarom zijn handelsondernemingen belangrijk?

Handelsondernemingen vertegenwoordigen een onmisbare schakel in onze economie. Ze spelen namelijk een cruciale rol door de distributie van goederen en diensten te faciliteren tussen producenten, leveranciers en consumenten.

Stappenplan: handelsonderneming starten 

Het starten van een nieuwe handelsonderneming begint altijd met een bepaald idee. Maar is je idee wel echt zo goed? En minstens zo belangrijk: levensvatbaar? Aan de hand van dit stappenplan start je met een solide basis. 

1. Marktanalyse: vind de juiste producten en leveranciers

Een goed idee voor een handelsonderneming check je eerst met een grondige marktanalyse. Erg belangrijk, want zo identificeer je of er wel genoeg vraag is naar bepaalde producten of diensten. Daarnaast kijk je hoe het zit met de concurrentie en ga je alvast nadenken over manieren waarmee je jouw handelsonderneming onderscheidt van de rest. 

2. Stel een ondernemingsplan plan

Vervolgens stel je een gedetailleerd ondernemingsplan op, bijvoorbeeld aan de hand van een Business Model Canvas. Een gedegen ondernemingsplan bevat onder andere je visie en missie, doelmarkt, concurrentieanalyse, marketingstrategie en financiële prognoses. 

Marketing en verkoopstrategieën

Hoe ga je klanten bereiken en werven? Denk vooraf goed na over je doelgroep(en) en bouw vanuit daar verder. Onderzoek verschillende manieren om je potentiële klanten te bereiken en kies welke marketingkanalen je gaat inzetten. Oftewel, hoe ga je jouw diensten of producten onder de aandacht van potentiële klanten brengen? 

Dit kan via traditionele marketingkanalen (bijvoorbeeld geprinte media), maar natuurlijk ook via online marketingkanalen. Of een combinatie van beide. Voorbeelden van online marketingkanalen zijn: 

  • Website
  • SEA (search engine advertising)
  • Affiliate marketing
  • Nieuwsbrieven
  • Social media
  • Marktplaatsen


Merkidentiteit

Ontwikkel een sterke merkidentiteit en creëer marketingmateriaal zoals een bedrijfslogo, huisstijl voor je website en richt je socialmedia-accounts in.

Rechtsvorm

Denk ook na over je bedrijfsstructuur. Ga je aan de slag als eenpitter (eenmanszaak), start je samen met iemand een bedrijf (vennootschap onder firma) of kies je voor een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid, zoals een besloten vennootschap (bv)?

Financieel plan

Een stukje financiële prognose is ook onderdeel van het ondernemingsplan. Stel daarom een gedetailleerd financieel plan op dat inkomsten, uitgaven en verwachte winst omvat. Niet alleen handig voor jezelf, maar noodzakelijke documentatie voor sommige financiers. Die willen namelijk zien of investeren in je bedrijf de moeite waard is.

3. Financiering van je handelsonderneming

Start je een e-commerce webshop en werk je met dropshipping? Dan zul je waarschijnlijk weinig startkapitaal nodig hebben. Dit is een ander verhaal als je een fysieke winkel opent en zelf voorraden aanlegt. 

Hoe dan ook – in meer of mindere mate heb je startkapitaal nodig. Ga je dit (deels) zelf ophoesten? Of klop je aan bij een financier? Daarvoor hoef je trouwens niet per se naar de bank; er bestaan tegenwoordig talloze alternatieve financieringsmogelijkheden, zoals crowdfunding. Je kunt ook kiezen voor gestapeld financieren: een mix van verschillende financieringsmogelijkheden. 

4. Bedrijfsregistratie en administratie

Schrijf je handelsonderneming in bij de Kamer van Koophandel en ontvang je unieke ondernemingsnummer (KvK-nummer). 

Denk ook goed na over je administratie. Heb je hier zelf geen kaas van gegeten? Overweeg dan het inschakelen van een boekhouder of accountant; dan weet je zeker dat je administratie en financiële gegevens in orde zijn.

5. Logistiek, leveranciers en voorraadbeheer

Opereert je handelsonderneming vanuit een fysieke winkel of ga je parttime ondernemen en richt je je puur op e-commerce met een kleinschalige webwinkel? En koop je producten in die je op voorraad legt of maak je afspraken met leveranciers over dropshipping? 

Stuk voor stuk belangrijke logistieke keuzes voor je handelsonderneming. Wees kritisch bij het selecteren van betrouwbare leveranciers, onderhandel over inkoopprijzen en maak duidelijke afspraken over betalingen, leveringen en garantievoorwaarden. 

Besteed ook aandacht aan een effectief voorraadsysteem, of je nu een eigen magazijn hebt of voor e-fulfilment kiest. Goed inzicht in actuele voorraden is namelijk essentieel. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je eindklant. Transparantie is belangrijk en je wilt niet achteraf toch een ‘nee’ verkopen omdat bepaalde producten niet op voorraad zijn.   

6. Klantenservice, aftersales en relaties

Probeer je klanten altijd tevreden te stellen en zorg voor een uitstekende klantenservice. Vaste, terugkerende klanten zijn immers zeer waardevol en je genereert ook nog eens positieve mond-tot-mondreclame. Daarnaast is je (online) reputatie erg belangrijk. Je wilt negatieve recensies dan ook zo veel mogelijk voorkomen.

Sterke klantrelaties

Een tevreden klant wil je warm en in het vizier houden. Verstuur bijvoorbeeld regelmatig nieuwsbrieven of maak gebruik van gepersonaliseerde communicatie of aanbiedingen om bestaande klanten te verleiden tot nieuwe aankopen.  

7. Groei, schaalbaarheid en aanpassing

Je handelsonderneming is vertrokken en je bent goed op weg. Vergeet niet continu de prestaties van je onderneming te monitoren en pas, waar nodig, je strategie aan. Identificeer nieuwe mogelijkheden voor bedrijfsgroei en probeer hier tijdig op in te spelen. Bijvoorbeeld door nieuwe producten of diensten aan te bieden of juist bepaalde productgroepen af te stoten.

Laat geen kans onbenut, ga regelmatig in gesprek met je leveranciers en sta open voor nieuwe producten (of diensten) en leveranciers.   

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Internationale handelsonderneming beginnen: hier moet je op letten

Ga je de grens over met je producten of diensten? Dan zijn er een aantal zaken om rekening mee te houden. 

Handelsbeleid, wetgeving en belastingen

Onderzoek het handelsbeleid in zowel je eigen land als de doellanden. Denk hierbij aan invoerrechten, handelsovereenkomsten, exportcontroles en andere handelsbelemmeringen. Geïmporteerde goederen naar de Europese markt brengen? Houd hierbij rekening met de alsmaar strengere Europese wetgeving.

Ook kunnen er andere belastingen van toepassing zijn in het buitenland.

Je kunt natuurlijk altijd juridisch advies inwinnen, zodat je zeker weet dat je voldoet aan de relevante wetten en regels. Ook kun je hiermee contracten opstellen die je belangen beschermen. 

Logistiek en transport

Wees je bewust van de logistieke uitdagingen en transportmogelijkheden bij internationale handel. Neem factoren als transportkosten, infrastructuur, douaneprocedures, verpakking en levertermijnen mee in je beslissing om wel of juist niet handel te drijven met een bepaald internationaal bedrijf.

Betalingsvoorwaarden

Stel vast welke betalingstermijnen je hanteert bij internationale transacties, bijvoorbeeld vooruitbetaling, documentair krediet, open account of betaling bij levering.

Valutarisico’s 

Bepaalde zwakke valuta’s kunnen erg schommelen. Dat kan nadelig uitpakken voor internationale transacties en je winstmarges. Om jezelf hiertegen te beschermen, kun je gebruikmaken van valuta hedging. Daarmee bescherm je jezelf tegen ongunstige wisselkoersschommelingen. Of je accepteert alleen betalingen in sterke valuta’s, zoals de dollar of euro.

Culturele verschillen

Last but not least: niet iedereen is zo recht door zee als de gemiddelde Nederlander. Naast taalkundige verschillen zijn culturele verschillen minstens zo belangrijk. Ga hier zorgvuldig mee om en pas je communicatiestijl hier zo veel mogelijk op aan.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…