Hoe verzin je de perfecte bedrijfsnaam?
Zoals je zult begrijpen is het hebben van een goede bedrijfsnaam heel erg belangrijk. Je wilt een originele bedrijfsnaam bedenken die bij je bedrijf past, zodat ook potentiële klanten je weten te vinden. Je gebruikt je bedrijfsnaam overal: op de website, socialmediakanalen en facturen. Je schrijft je onder je bedrijfsnaam in bij de KvK en je opent je zakelijke rekening met je bedrijfsnaam. Kortom: een goede bedrijfsnaam bedenken is geen overbodige luxe.
Maar waar moet zo’n goede bedrijfsnaam dan aan voldoen? Het is belangrijk dat de naam simpel, kort en krachtig is. Het moet een passende bedrijfsnaam zijn voor jouw activiteiten. Liefst met een persoonlijke touch. Tot slot is het belangrijk dat je zeker weet dat iedereen je bedrijfsnaam goed interpreteert en dat ‘ie lang houdbaar is. Een bedrijfsnaam verzinnen doe je aan de hand van de volgende stappen.
Een passende bedrijfsnaam voldoet hieraan
Sommige ondernemers komen onder de douche op een geweldige bedrijfsnaam. Maar voor al die anderen hebben we een stappenplan waarmee je een naam voor je bedrijf kunt bedenken.
Stap 1: Brainstorm alle mogelijke bedrijfsnamen
Allereerst kun je eens flink gaan brainstormen met jezelf en met anderen. Schrijf alles op wat er in je opkomt als jullie over jouw bedrijf nadenken. Grote kans dat de combinatie van een aantal dingen die je opschrijft, uiteindelijk zorgt voor de perfecte naam. Vergeet ook AI (artificiële intelligentie) als ChatGPT niet om met input te komen voor jouw bedrijfsnaam.
Stap 2: Zorg dat de nieuwe bedrijfsnaam past bij je activiteiten
Je bedrijfsnaam is het visitekaartje van je zaak. Nieuwe klanten moeten meteen weten wat je doet en waar je voor staat als ze je bedrijfsnaam zien.
Stap 3: Kies een duidelijke herkenbare naam
Een goede bedrijfsnaam is duidelijk en makkelijk herkenbaar. Zorg dat mensen je naam makkelijk kunnen onthouden. Kies dus voor een (subtiele) link met wat je doet.
Stap 4: Een sterke bedrijfsnaam houdt rekening met de toekomst
Denk aan de toekomst van je bedrijf. Misschien wil je internationaal gaan ondernemen. Kies dan voor een bedrijfsnaam die ook goed klinkt in een andere taal en in ieder geval het Engels.
Stap 5: Kies niet voor de familienaam
Vaak kiezen ondernemers voor hun eigen familienaam. Dit is niet altijd een goed idee. Denk aan een overname of een stap naar het buitenland.
Stap 6: Kies een naam die tot de verbeelding spreekt
Kies een bedrijfsnaam die beelden oproept. Beelden blijven makkelijk hangen in ons geheugen. Spreekt je bedrijfsnaam tot de verbeelding van je klanten? Dan heb je wellicht de geschikte naam gevonden.
Stap 7: Zorg dat je bedrijfsnaam klinkt zoals je die schrijft
Besteed aandacht aan de schrijfwijze van je nieuwe naam. Het is belangrijk dat mensen als ze je bedrijfsnaam horen ook online kunnen opzoeken en vinden. Dus zorg ervoor dat je jouw bedrijfsnaam schrijft zoals je hem hoort.
Stap 8: Houd je bedrijfsnaam simpel
Een goede bedrijfsnaam is logisch en vanzelfsprekend. Een sterke bedrijfsnaam roept in ieder geval geen vragen op.
Stap 9: Test je bedrijfsnaam
Test je bedrijfsnaam. Zoek hem op via Google. Spreek je bedrijfsnaam hardop uit. Vraag anderen zoals je klanten naar hun mening over je bedrijfsnaam.
Stap 10: Check de beschikbaarheid van jouw gekozen bedrijfsnaam
Als je eenmaal een originele bedrijfsnaam hebt gevonden waar je helemaal achter staat, check dan de volgende zaken:
- Staat er niet al een ander bedrijf bij de Kamer van Koophandel ingeschreven op deze naam?
- Is de bijbehorende domeinnaam voor jouw website nog beschikbaar?
- Is je perfecte bedrijfsnaam ook op social media nog vrij?
Eisen waaraan een bedrijfsnaam moet voldoen
Als er een bedrijf is dat een eenzelfde naam heeft maar iets heel anders doet dan jij is dat geen ramp. Je kunt de naam dan gewoon gebruiken. Is er daarentegen een bedrijf met eenzelfde naam die dezelfde producten of diensten levert? Dan mag je de naam niet gebruiken.
Je bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn. Zo mag je bijvoorbeeld als je een eenmanszaak bent geen bv achter de bedrijfsnaam zetten.
Wil je je bedrijfsnaam ook als merk beschermd hebben en wil je dat de naam (ook buiten jouw regio) alleen door jou kan worden gebruikt? Dan moet je de bedrijfsnaam registreren bij het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP).
Kortom: pak het lijstje met eisen voor een bedrijfsnaam erbij. Ga een bedrijfsnaam verzinnen waarmee je de eisenlijst kunt afvinken. Zoek uit of jouw naam nog beschikbaar is en start zo snel mogelijk met ondernemen onder jouw perfecte bedrijfsnaam.
Voorbeeld: De bedrijfsnaam Tjiez
Nikki Vroom startte een fotografiebedrijf en zocht naar een passende bedrijfsnaam. Zij was er snel uit. Haar bedrijf moest TJIEZ heten. En uitgesproken zoals je het woord schrijft. Nikki: ‘De naam TJIEZ vat voor mij alles samen, “tjiiieeezz” is wat ik altijd riep als ik dacht dat mijn ouders een foto maakten. Bovendien vind ik het een vrolijke naam. Als je Tjiiieeezz zegt, ga je vanzelf lachen. Voor mij heeft de naam de betekenis van fotografie, herinneringen, en een lach.’ Tjiez is een goed voorbeeld van een simpele, prikkelende en unieke naam met een mooi verhaal.