Categorieën

Ook als ondernemer heb je soms extra financiering nodig. Bijvoorbeeld om je bedrijf naar het volgende niveau te tillen of je dromen te bereiken. Maar kom je in aanmerking voor financiering? En heb je je kredietwaardigheid op orde? In dit artikel bespreken we wat kredietwaardigheid precies is en naar welke zaken worden gekeken.

Ontdek hoe bedrijfsinformatie jouw marketing- en salesaanpak verbetert en hoe je er financiële risico’s mee voorkomt. Check gratis 10 bedrijfsprofielen.

Inhoudsopgave

Wat is kredietwaardigheid?

In de basis is het concept kredietwaardigheid vrij simpel. Namelijk, is jouw bedrijf gezond genoeg om het geleende geld terug te betalen? Om dit te bepalen wordt er naar verschillende factoren en cijfers gekeken. Dit leidt uiteindelijk tot een inschatting van de kredietwaardigheid van je bedrijf en of je inderdaad in aanmerking komt voor extra financiering.

Kredietwaardigheid berekenen

Om de kredietwaardigheid van je bedrijf in te schatten, wordt er naar 5 verschillende factoren gekeken. Er wordt gekeken naar de winstgevendheid, de solvabiliteit, de liquiditeit, terugbetaalcapaciteit en complexiteit. Maar wat houden deze factoren precies in?

Winstgevendheid

Als ondernemer wil je graag weten of de hoeveelheid winst opweegt tegen het vermogen dat je in de onderneming gestopt hebt. Door naar de winstgevendheid van je bedrijf te kijken, krijg je inzicht in het rendement dat je met je vermogen behaald hebt. 

Solvabiliteit

Solvabiliteit zegt iets over de manier waarop je bedrijf is gefinancierd. Het is het percentage dat je als eigenaar zelf in de onderneming hebt gestopt, vergeleken met de totale financiering. 

De solvabiliteit geeft aan of je onderneming de schulden op lange termijn kan betalen. Banken en andere geldverstrekkers willen graag weten of je hun lening wel terug kan betalen in de toekomst. De solvabiliteit geeft hen inzicht in hoe de onderneming is gefinancierd. Hoe meer eigen vermogen vergeleken met het vreemde vermogen aanwezig is, hoe gezonder je onderneming is.

Liquiditeit

De liquiditeit geeft aan of je onderneming de kortlopende schulden op korte termijn kan betalen. Veel leveranciers willen graag weten of je hun facturen wel op tijd kunt betalen, en de liquiditeit van je bedrijf geeft hen daar inzicht in.

Bij de liquiditeit is het van belang dat je de voorraden zo klein mogelijk houdt. Ook moet je actief bezig zijn met het innen van je geld bij je debiteuren. Verder kun je de betaaltermijn van je crediteuren juist proberen op te rekken, zodat je facturen later mag betalen. 

Terugbetaalcapaciteit

Hoe snel kun je het geleende bedrag terugbetalen? Bij het afsluiten van een lening worden hier vooraf afspraken voor gemaakt. Zo betaal je bij een zakelijke lening een vast bedrag dat bestaat uit rente en aflossing op de lening. Bij zakelijk krediet kunnen hier ook servicekosten bijkomen. Bij het afsluiten van een lening, wordt er gekeken naar je bestaande aflosverplichtingen en de winst die je bedrijf maakt.

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.


Complexiteit

Om een snelle inschatting te maken van de kredietwaardigheid van je bedrijf, is duidelijkheid een noodzaak. Zijn alle facturen, leningen en cijfers bijvoorbeeld helder voor financierder of is er extra toelichting benodigd? Hoe complexer de aanvraag, hoe meer handwerk er benodigd zal zijn om een inschatting te maken van je kredietwaardigheid.

Sta jij voor belangrijke zakelijke beslissingen? Krijg direct gratis toegang tot uitgebreide bedrijfsinformatie om zo de juiste keuzes te maken.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een stevig fundament in zakendoen begint met een waterdicht contract? Of je nu onderhandelt met klanten, deals sluit met leveranciers of talent werft:…
Online reviews zijn essentieel voor het succes van je bedrijf. Het vragen van een klantbeoordeling is een kleine moeite en geeft veel plezier. Maar hoe…
De kans is groot dat je als ondernemer ook zaken doet met klanten in het buitenland. Factureren aan buitenlandse klanten brengt specifieke uitdagingen…
Je ideale klantprofiel is het startpunt van jouw marketing- en salesaanpak. Want, een klantprofiel is jouw kompas naar de juiste leads en meer gewonnen…
Soms zitten je klanten om de hoek. Zeker voor kleinere bedrijven geldt dat ze zich vaak het beste kunnen richten op een lokale doelgroep. Door middel…
Ben jij op de hoogte van jouw verplichtingen rondom het UBO-register? Weet je wie jouw ‘uiteindelijke belanghebbenden’ zijn en waarom dit essentieel is…