Categorieën

Reikt uw ambitie tot buiten de landsgrenzen? Met een goed bedrijfsidee hoeft u zich niet te beperken tot Nederland. Ga internationaal ondernemen! In dit artikel leggen we uit hoe u zich op internationaal ondernemen kunt voorbereiden.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Stap 1: Analyse

Voor u de stap over de grens maakt, is het handig om eerst goed op papier te zetten hoe uw  bedrijf er voorstaat, wat uw zwakke en sterke punten zijn en wat u in het buitenland zou willen  bereiken. Maak een SWOT-analyse ; omschrijf uw Strenghts, Weaknesses, Opportunities en  Threats. En omschrijf uw missie en motivatie om de grens over te gaan. Dit helpt om helder te  krijgen hoe uw bedrijf er voorstaat en wat er voor u te winnen is in het buitenland. 

Stap 2: Oriëntatie

Tja, het buitenland is nogal groot. Waar wilt u beginnen? Onze belangrijkste handelspartner,  Duitsland, ligt voor de hand. België kan handig zijn vanwege de taal. Maar denk ook eens aan  groeilanden als Polen en Turkije. Op ING.nl/zakelijk vindt u hangouts en veel extra informatie  over deze landen. Ook MKB-Nederland brengt landenboekjes uit. Wilt u meer specifieke  informatie over een bepaald land? De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft  verschillende experts in dienst die u kunnen helpen met het analyseren van een markt en het l eggen van contact met zakenpartners. Als u een land nog beter wilt leren kennen, kunt u ook  overwegen om mee te gaan met een handelsmissie. Dan leert u in korte tijd een land, de  belangrijkste spelers en de markt heel goed kennen.

Stap 3: Verdieping

Heeft u een land (of meerdere landen) uitgekozen? Verdiep u dan goed in de markt. Gebruik de  online tools van Google om uw toekomstige klanten te leren kennen. Met welke concurrenten  heeft u te maken? Met wie zou u eventueel kunnen samenwerken? En hoe zit het met de wet-  en regelgeving? U kunt bij uw bank en de RVO aankloppen voor hulp en informatie. Zoek ook  andere ondernemers op die al actief zijn in dit land, en vraag om tips. Het is ook handig om uit  te zoeken hoe het zit met btw . Er zijn andere regels voor producten en diensten, exporteren  binnen en buiten de EU en leveren aan partijen met en zonder btw-nummer. Op de website van  de Belastingdienst vindt u precies hoe het zit voor uw bedrijf. 

Stap 4: Financiering

Heeft u geld nodig om uw plannen te financieren? Gebruik alle informatie uit de voorgaande  stappen om een mooi exportplan te schrijven. Hiermee kunt u een gesprek aanvragen bij uw  bank. Vraag ook aan de RVO of u in aanmerking komt voor subsidies of regelingen . En denk  eens aan alternatief financieren. Misschien willen uw Nederlandse klanten als crowd investeren  in uw stap naar het buitenland. 

Stap 5: Praktische zaken

U weet waar u naartoe wilt, u kent de markt: het is tijd om over praktische zaken na te gaan  denken. Heeft u een website voor het land waar u actief wilt worden? Staan aanwijzingen in de  juiste taal op uw producten? Kunt u producten in het land leveren, en hoe gaat u dit precies  doen? Heeft u distributeurs? Ook de Kamer van Koophandel kan u helpen met vragen over  transport en logistiek. Of klop aan bij Fenedex, de Nederlandse vereniging voor exporteurs. Hier v indt u kennis, advies en opleidingen.

Stap 6: Risicobeperking

Als u handelt met instabiele landen of producten van grote waarde exporteert, kan het handig  zijn een exportkredietverzekering af te sluiten bij uw bank of verzekeraar. Ook kunt u kiezen  voor een documentair incasso, een documentair krediet of een bankgarantie afsluiten bij uw  eigen bank of bij een lokale bank. 
De inhoud van dit artikel kwam tot stand in samenwerking met onze kennispartner ING

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…