Categorieën

Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de grens moet gaan beproeven. Hoe kun je de stap naar internationaal zakendoen voorbereiden? In dit artikel lees je meer over de hulp die je kunt krijgen en waar je allemaal rekening mee moet houden.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Internationaal zakendoen

Veel Nederlandse bedrijven hebben internationale ambities. En dat is niet zo gek, want waarom zou je jezelf beperken door de landsgrenzen? Internationaal ondernemen biedt enorm veel kansen. Sta maar eens stil bij de grote groep potentiële klanten die je aanboort als je over de grens je voet aan de grond krijgt.

Internationaal zakendoen komt met risico’s

Misschien denk je als nuchtere Hollandse jongen (of Hollands meisje): internationaal zakendoen is niet zonder risico’s. Maar risico’s nemen is inherent aan ondernemen, ook in Nederland. Het is de vraag: hoe ga je ermee om?

De beste manier om je in te dekken tegen risico’s is door je goed te laten informeren. Als je weet wat je te wachten staat, ben je je bewust van de risico’s en weet je hoe je bepaalde risico’s kunt vermijden.

Hulp van Nederlandse overheid

De Nederlandse overheid heeft veel informatie op een rij gezet voor Nederlandse ondernemers die hun geluk over de grens willen beproeven. De overheid stimuleert jou als ondernemer actief om je vleugels uit te slaan naar het buitenland.

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) geeft veel nuttige informatie voor ondernemers met internationale ambities. Verder verzorgt de RVO webinars en zelfs persoonlijk advies voor Nederlandse bedrijven die internationaal zaken willen doen.

Handelsmissies

Het ministerie van Buitenlandse Zaken organiseert zelfs handelsmissies. Dit zijn zijn handelsreizen waaraan je mee kunt doen en waarmee je makkelijker de juiste internationale contacten opdoet. Vaak ga je mee naar internationale beurzen en andere evenementen en krijg je informatie over ondernemen in het buitenland en andere interessante thema’s.

Voordelen handelsreizen

Een paar voordelen van dit soort reizen:

  • Je internationale netwerk groeit
  • Je ontmoet zakenpartners
  • Je doet kennis op over de markt
  • Je komt in contact met overheidsinstanties


Benieuwd of er binnenkort een interessante handelsmissie voor jou op de planning staat? Check dan hier de pagina van de RVO.

Reminders als je internationaal gaat ondernemen

Wat zijn dingen die je zeker niet moet vergeten als je begint met internationaal ondernemen? Hier een paar belangrijke thema’s:

Subsidies en financiering

Kijk voordat je begint met internationaal ondernemen of je in aanmerking komt voor bepaalde subsidies en regelingen om je onderneming in het buitenland te financieren. Er zijn namelijk allerlei regelingen voor. Bijvoorbeeld:

  • DHI: een subsidieregeling demonstratieprojecten, haalbaarheidsstudies en investeringsvoorbereidingsprojecten in het buitenland.
  • Eureka: financiering voor bedrijven die met research & development (R&D) bijdragen aan economische groei en maatschappelijke oplossingen.
  • SIB: subsidie voor export. Met deze subsidie kun je een expert inhuren die je kan begeleiden bij je marktentree.


Lees hier alles over subsidies en financiering.

Belastingen

In het buitenland werkt het meestal anders met belastingen dan in Nederland. In de meeste landen zijn er bijvoorbeeld andere regels als het gaat om de btw. Laat je dus goed informeren over de wetgeving in verband met goederen en diensten leveren. En over dingen als btw-terugvragen.

Hier vind je de btw-tarieven in Europese landen.

Marketing

Hoe ga je je doelgroep in het buitenland bereiken? Ga na hoe je je doelgroep aanspreekt en hoe je ermee in contact komt. Net zoals het tijd kost om je marketing in Nederland op orde te hebben, zo zul je er moeite voor moeten doen om je internationale marketing op poten te zetten.

Marketing per land

Maak in elk geval niet de fout dat je je marketing een-op-een door kan zetten naar een ander land. Wat in een land goed werkt, werkt totaal niet in een ander land.

Logistiek

Als je producten of diensten levert, moet je ook nadenken over je logistiek. Hoe ga je je klanten bereiken? Sommige online bedrijven maken gebruik van internationale marktplaatsen om hun producten aan te bieden. Maar je zult er toch over na moeten denken hoe je product je klant bereikt. En natuurlijk: is het nodig om in het buitenland kantoren of loodsen op te zetten?

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.


Aan de slag met internationaal zakendoen

Twijfel je of jij een van die ondernemers wordt die de business meenemen naar het buitenland? Doe dan inspiratie op bij je collega-ondernemers. Die zullen hun ervaringen graag met je delen. Er zijn evenementen genoeg om meer te weten te komen over dit onderwerp. Misschien liggen er ook voor jouw bedrijf grote kansen over de grens.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…