Over innovatie doen de nodige onzinverhalen de ronde. Het zou per definitie duur en tijdrovend zijn en eigenlijk alleen weggelegd voor grote bedrijven. Dat gelooft u toch zeker niet?

Inhoudsopgave

Ga voor groei met ‘Turbowinst Live’ – hét groeievent voor ondernemers en jouw kans om te leren van top-entrepreneur Sander Klos. Pak nu onze speciale deal en ontvang 40% korting! Meld je aan en vergroot binnenkort de winst uit jouw onderneming.

1. Innovatie moet

Het is vrijwel nooit noodzakelijk om als eerste te gaan pionieren met innovatieve diensten of producten. Het kan een slimme zet zijn om enkel de succesvolle innovaties van de pioniers te imiteren.

2. Innovatie uit zich in nieuwe producten of diensten

Sommige bedrijven ontlenen hun succes aan een innovatieve marketingaanpak of een afwijkend distributieconcept. Daarnaast zijn innovaties mogelijk in bedrijfsprocessen en de interne organisatie. Slimmer werken dus.

3. Innovatie draait om inventieve technologie

Innovatie komt maar ten dele voort uit uitvindingen en nieuwe technologie. Sterker nog, het is veel gebruikelijker dat succesvolle innovatieve producten bestaan uit een slimme configuratie van vertrouwde technologie.

4. Je hebt een sterk afwijkend idee nodig

Opvallende ideeën zijn verre van een voorwaarde voor succes. Veel innovaties die kleine bedrijven realiseren zijn toepassingen van briljante ideeën die door anderen werden ontwikkeld. Voordeel van een afwijkend idee: het levert een hoop gratis publiciteit op.

5. Radicale innovaties komen uit grote bedrijven

Lang niet alle baanbrekende innovaties komen uit de laboratoria van multinationals. Voorbeelden te over. Het disk operating system (Dos) van Microsoft en de navigatieapparatuur van TomTom werden in aanvankelijk kleinschalige omgevingen ontwikkeld.

6. Innovatie is tijdrovend en kostbaar

Geniale innovaties blinken vaak uit door eenvoud en zijn soms ook uitzonderlijk simpel en snel te ontwerpen en te produceren. Wat zou de eerste paperclip hebben gekost?

7. Marktonderzoek is onzinnig

Marktonderzoek is ook voor zeer innovatieve producten verstandig, mits u er goed mee omgaat. Bij zeer vernieuwende producten is het weinig zinvol mensen naar hun mening te vragen. Het is beter om het uit te proberen en vervolgens naar ervaringen van de gebruikers te vragen.

8. Innovaties moet je octrooieren

In sommige gevallen kan het heel zinvol zijn om tijd te besteden aan de juridische bescherming van de kennis die aan innovaties ten grondslag ligt. Maar innovatie is ook op andere manieren te beschermen. Met snelheid bijvoorbeeld. Ondernemers anticiperen erop dat anderen zullen volgen en proberen voor die tijd hun slag te slaan.

9. Innovatie doe je onder eigen dak

Om te voorkomen dat anderen met een nieuw idee aan de haal gaan, proberen ondernemers vaak angstvallig alles geheim te houden. Natuurlijk wilt u niet dat de directe concurrenten van uw idee kunnen profiteren, maar geheimhouding kan ook belemmerend werken. Als kennis niet gedeeld wordt, zijn risico’s en kosten niet te delen waardoor de doorlooptijd wordt verlengd.

Wil jij als ondernemer systematisch leren groeien en jouw winst vergroten? Kom naar ‘Turbowinst Live’. Onze exclusieve aanbieding: ontvang 40% korting op deze ondernemersworkshop van 2 dagen. 10/10!

Lees ook…
Een sterke bedrijfsstrategie is de sleutel tot succes en groei. Deze geeft je niet alleen een duidelijke koers, maar ook een basis voor concrete…
Een sterke toeleveringsketen is cruciaal voor de efficiëntie, kwaliteit en winstgevendheid van je onderneming. Wil jij de beste leveranciers voor jouw…
Netwerken is een van de meest effectieve manieren om je bedrijf te laten groeien. Elk evenement en elke borrel bieden de kans om waardevolle connecties…
Elke ondernemer droomt ervan om grootse doelen te bereiken. Maar hoe zorg je ervoor dat je ambities werkelijkheid worden? Met een Big Hairy Audacious…
Wil je jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen? Dan moet je weten wat je concurrenten doen. Met een sterke concurrentieanalyse krijg je een helder…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je als ondernemer andere inkomstenbronnen aanboren?…