In samenwerking met
Elektrificatie is de grote uitdaging van dit moment. Om de CO2-uitstoot te verminderen moeten vanaf 2030 alle nieuwe auto’s elektrisch zijn. Op dit moment is al 1 op de 3 nieuwe lease personenauto’s elektrisch en een kwart van alle rijdende leaseauto’s. Voor bedrijfswagens gelden strengere regels: vanaf 2025 kom je met een dieselwagen veel steden niet meer in. Toch is pas 5% van de bedrijfswagens elektrisch. Dat vraagt om slimme keuzes!

Inhoudsopgave

Wist je dat iedere dieselbedrijfswagen die je nu bestelt ergens in zijn leasetermijn de stad al niet meer inkomt? Denk dus op tijd na over elektrische vervanging. Lees meer over de verschillende oplossingen.

Waar moet je rekening mee houden als je elektrisch gaat rijden?

Laadoplossingen

Om elektrisch te kunnen rijden moet je kunnen laden. Maar welke laadpalen zijn er?

Publieke laadpalen: openbaar en snelladen

Er zijn in Nederland meer laadstations dan benzinestations. Je vindt overal laadpalen, van snelwegen en buitengebieden tot in de stad. Er zijn twee soorten publieke laadpalen: 1. De ‘gewone laadpaal’ waar je met een normaal vermogen kan laden en 2. De ‘snellaadpaal’ waar je binnen een half uur klaar bent. Deze vind je langs de snelweg en zijn vaak duurder.

Thuisladen

Beschik je over een eigen oprit bij je koophuis, kies dan voor een thuislaadpaal. Dat is de makkelijkste manier van opladen, want dat doe je lekker thuis, zittend op de bank of terwijl je slaapt. 

Oplaadtijden

Gemiddeld kan je met één uur laden aan een ‘gewone laadpaal’ een bereik van ongeveer 20 tot 60 kilometer verwachten. Het is voor de batterij goed om een laadniveau tussen 20% en 80% aan te houden. Bij een snellader kan je de accu binnen een half uur tot ongeveer 80% opladen.

Actieradius

De huidige generatie elektrische auto’s hebben een actieradius die ruim voldoende is. De meeste autoritten zijn minder dan 100 kilometer lang. Dat haal je – met een gemiddelde auto – gemakkelijk, heen en terug zonder opladen. In de top 10 meest bestelde personenauto’s is de gemiddelde actieradius 532 kilometer.  

Onderhoud

Elektrische auto’s hebben veel minder onderdelen en daardoor minder onderhoud nodig. Hierdoor zijn de onderhoudskosten lager dan bij een fossiele auto. 

Groeiend aanbod

Niet alleen zijn er meer elektrische modellen beschikbaar dan een paar jaar geleden, er komen ook veel nieuwe merken de markt op. Je leest alles over het aanbod in het artikel: Dit zijn de meest gekozen elektrische auto’s door ondernemers. 

Zonder e-bus geen klus!

Milieuzones

Minder dan 5% van de bedrijfsbussen is elektrisch. Maar vanaf 2025 hanteren veel gemeenten zero-emissiezones. In die gebieden mogen alleen nog bedrijfswagens die volledig uitstootvrij zijn. Om overal je werk te kunnen doen, is een overstap naar een elektrische bus nodig. Anders kan je straks niet meer bij je klant komen! 

Fiscale voordelen voor bedrijfswagens

Fossiele bedrijfswagens zijn nu nog vrijgesteld van de BPM. Maar deze regeling verdwijnt waarschijnlijk per 1 januari 2025. Omdat BPM wordt bepaald door de CO2-uitstoot zal de prijs van een dieselbus hierdoor met duizenden euro’s stijgen. Het leasetarief loopt dan op met zo’n € 100 tot € 200 per maand. Elektrische bestelbussen blijven na 2025 BPM vrij. Nu is dus het moment om de overstap te maken.  

Subsidie

De overheid stimuleert de overstap met SEBA-subsidie. Hiermee bespaar je tot € 5000 op de aanschaf van een elektrische bestelbus. Deze kan je in 2024 weer aanvragen. Een ander fiscaal voordeel is de korting door de milieu-investeringsaftrek (MIA). 

Aanbod

Het aanbod elektrische bedrijfswagens ontwikkelt zich nu ook snel. Toch is de overstap op elektrisch minder makkelijk dan bij een personenauto. Dat komt doordat bedrijfswagens langere ritten maken en de batterij veel gewicht toevoegt. We ondersteunen ondernemers bij het kiezen van de juiste bus en zien dat klanten toch de switch kunnen maken door hun proces net even anders in te richten. Wij zijn ervan overtuigd: de toekomst is elektrisch!

Elektrificeer je grijze kenteken voordat je er de stad niet meer mee inkomt! Ontdek de mogelijkheden hier.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
athlon logo

Athlon, partner van De Zaak

Athlon is voor het derde jaar op rij bekroond tot beste leasemaatschappij van Nederland. En dat is niet zomaar. Want bij Athlon profiteer je van een groot (elektrisch) aanbod en goede service. Van vandaag kiezen, morgen gebruiken tot de nieuwste laadoplossingen. Bij Athlon denken we graag met je mee. Kies je als mkb’er of zzp’er voor Athlon dan kies je zorgeloos, flexibel en voordelig leasen. Wij regelen het, al meer dan 100 jaar. Lees meer op www.athlon.com

Bekijk alle artikelen van Athlon >

Lees ook…
i.s.m.
Tijdens de jaarlijkse ‘Zakenauto van het Jaar verkiezing’ van het gerenommeerde vakblad Automotive Management werden tien veelbelovende nieuwkomers…
i.s.m.
Kan ik mijn klant bereiken in een elektrische bestelwagen? Welke regio’s vallen allemaal binnen mijn rijbereik? Gaat mijn werkdag er nu totaal anders…
i.s.m.
Wist je dat iedere dieselbedrijfswagen die je nu bestelt ergens in zijn leasetermijn de stad al niet meer inkomt? Denk dus nu na over elektrische…
De bijtelling en eigen bijdrage voor privégebruik van een zakelijke auto is een onderwerp dat veel ondernemers raakt. Maar wat zijn de regels en…
In samenwerking met