Affiliate marketing is een populaire strategie om producten en diensten van je bedrijf via externe online partners onder de aandacht te brengen bij een breed publiek. In dit artikel leggen we uit welke stappen je als ondernemer kunt zetten om een succesvol affiliate programma op te zetten.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Hoe werkt affiliate marketing?

Voordat we uitleggen hoe je met affiliate marketing aan de slag kunt, gaan we terug naar de basis. Wat zijn affiliate marketing programma’s en hoe werken het?

In affiliate marketing programma’s werken bedrijven samen met externe online partners om producten of diensten te promoten. Dat kan via content, zoals een blog, podcast of social media. Andere opties zijn e-mailmarketing of websites die prijzen vergelijken.

Deze externe partners noem je affiliate marketeer, publisher of uitgever. Zij plaatsen een advertentie – een zogenaamde affiliate link – op hun kanaal. Wanneer hun bezoekers hierop klikken, betaal je als adverteerder een vergoeding (procentueel of een vast bedrag) aan de affiliate voor elke gegenereerde lead of sale.

Affiliate marketing vereist weinig opstartkosten. Daardoor is het aantrekkelijk voor kleinere ondernemers met beperkte budgetten. Affiliate werkt op no cure, no pay-basis. Je betaalt alleen wanneer affiliates sales of leads genereren. Dat maakt het een populaire vorm van online marketing. Zo gebruiken naar schatting meer dan 80 procent van de online merken affiliate programma’s.

In dit artikel leggen we de basis van affiliate marketing uit.

Stap 1: Bepaal of jouw bedrijf, product of dienst geschikt is voor affiliate marketing

Voordat je aan de slag gaat met affiliate marketing programma’s, is het goed om te kijken of deze vorm van online marketing bij jouw zaak past. Vooral bedrijven met een sterke online aanwezigheid kunnen profiteren van affiliate marketing.

Als je producten of diensten via internet verkoopt, kan samenwerken met een affiliate website helpen om een breder publiek te bereiken, meer merkbekendheid te genereren en je omzet een boost te geven. Denk aan online retailers als webshops, maar ook dienstverleners in de financiële wereld, energie of telecom. Ook online cursussen zijn erg geschikt.

Ondernemers die opereren in een nichemarkt. Als je bedrijf opereert in een specifieke niche of unieke producten en diensten aanbiedt, kan affiliate marketing bijzonder voordelig zijn. Affiliates met expertise in jouw niche kunnen zeer gericht verkeer naar je website brengen. Er zijn talloze nichemarkten waarin kleine en middelgrote ondernemingen kunnen bloeien. Van duurzame mode en gezonde voedingsproducten tot gespecialiseerde softwareoplossingen.

Er zijn ook bedrijven voor wie affiliate marketing minder geschikt is. Ondernemingen met producten met een lage prijs en kleine winstmarges kunnen moeilijk een deel van hun omzet toe te wijzen aan affiliate commissies. Een affiliate marketeer moet dan wel erg veel verkopen genereren voordat hij een mooie commissie kan ontvangen. Daardoor zijn zulke adverteerders voor de meeste publishers niet interessant.

Tip: van alle mogelijkheden in online marketing is zoekmachineoptimalisatie de belangrijkste. Dit levert je elke dag bezoekers op, zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Zorg dus dat je ook investeert in SEO wanneer je met affiliate marketing begint.

Stap 2: Breng je doelgroep goed in kaart voor je start met een affiliate campagne

De volgende fase in je affiliate marketingstrategie omvat het gedetailleerd in kaart brengen van je doelgroep – als je dat al niet voor je onderneming gedaan hebt.

Een doelgroep is een verzameling individuen of bedrijven waarop jouw bedrijf zich focust. Een doelgroep kan onder meer gespecificeerd worden op basis van leeftijd, geslacht, opleidingsniveau, hobby’s, interesses en levensbeschouwingen.

Onderzoek waar jouw doelgroep zich ophoudt. Met welke problemen worden zij geconfronteerd? Welke vragen hebben ze in relatie tot jouw diensten of producten. Hoe beter jij je doelgroep in kaart hebt, hoe beter jij je boodschap kunt overbrengen. Een diepgaand begrip van je doelgroep zal je ook helpen bij het selecteren van de juiste affiliates die toegang hebben tot deze potentiële klanten.

Stap 3: Vind betrouwbare affiliates die bij jouw bedrijf passen

Nadat je je doelgroep hebt vastgesteld, is het tijd om betrouwbare affiliates te vinden. Affiliates zijn de partners die jouw producten of diensten zullen promoten via hun eigen kanalen. Hier zijn twee manieren om betrouwbare affiliates te vinden:

Optie 1: Werk met een affiliate netwerk

Adverteerders kunnen de affiliate campagne aanbieden bij een affiliate netwerk. Affiliate netwerken zijn online platformen die jou als adverteerder en affiliates samenbrengen. Via affiliate programma’s bieden ze een gestroomlijnde manier om samen te werken. Elk land heeft zijn eigen netwerken en ook in Nederland zijn er verschillende partijen actief. Bovendien specialiseren sommige affiliate netwerken zich in specifieke niches. 

Het grote voordeel van affiliate netwerken is dat ze jou als ondernemer ontzorgen. Ze brengen je in contact met affiliates, zetten een affiliate programma op en regelen de betaling. Ook kun je gebruikmaken van hun kennis en advies. Zeker als je product wil promoten in het buitenland is het belangrijk om je te laten informeren over wet- en regelgeving voor reclame in dat land. Een gespecialiseerd affiliate netwerk kan je daarbij helpen.

Natuurlijk gaat ook voor affiliate netwerken niet voor niets de zon op. Een stukje van de commissies die je aan publishers betaalt, gaat naar het netwerk. 

Optie 2: Zoek zelf relevante blogs, websites of social media influencers

Zoek naar blogs, influencers en websites in jouw niche die al een publiek hebben opgebouwd. Benader de eigenaren met een voorstel voor samenwerking. 

Let op: het is veel werk om zelf een affiliate netwerk te runnen. Daarom besteden de meeste ondernemers dit uit aan een affiliate netwerk dat ervaring heeft met deze sector.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Stap 4: Stel een effectief affiliate marketingplan op

Nu je je doelgroep hebt geïdentificeerd en betrouwbare affiliates hebt gevonden, is het tijd om een affiliate marketingplan op te stellen. Hier zijn enkele essentiële stappen die je moet volgen:

  • Formuleer een scherpe doelstelling voor je campagne. Bespreek met je affiliates wat je verwacht van de samenwerking en welke doelstellingen je wilt bereiken. Dit kan het aantal verkopen, leads of websiteverkeer omvatten. Hiervoor kun je de kennis en ervaring van bekende affiliate netwerken gebruiken.
  • Bied aantrekkelijke commissies. Zorg ervoor dat je affiliates een eerlijke en aantrekkelijke commissiestructuur krijgen. Dit zal hen motiveren om zich maximaal in te zetten voor de promotie van je producten.
  • Zorg voor marketingmateriaal. Lever je affiliates alle benodigde marketingmateriaal, zoals banners, tekstadvertenties en promotievideo’s. Hierdoor kunnen ze je producten effectief promoten.
  • Volg en optimaliseer. Gebruik affiliate marketingtools en -software om je affiliate campagne succesvol te monitoren. Analyseer de gegevens om te zien welke affiliates goed presteren en welke aanpassingen nodig zijn voor verbetering.
  • Ondersteuning en communicatie. Blijf in contact met je affiliates en biedt de nodige ondersteuning. Een goede relatie met je partners is cruciaal voor langdurig succes.
  • Bereken of de promotie je voldoende oplevert. Zoek uit wat je overhoudt na aftrek van de kosten voor de publisher en het affiliate netwerk. 


Let op: Voor
affiliate marketing gelden reclameregels

Affiliate marketing is een vorm van reclame. Dat betekent dat je je aan de reclameregels moet houden en je advertentie als reclame herkenbaar zijn. Daar gaat het bij affiliate marketing weleens mis. Met alleen een link in een blog kunnen lezers niet meteen zien dat het om reclame gaat.  

Als adverteerder ben jij verantwoordelijk voor de reclame-uitingen. Belangrijk dus om goede afspraken te maken over het naleven van de reclameregels door jouw affiliate partners.

Conclusie: Een duurzame en winstgevende affiliate marketingcampagne kost tijd en toewijding

Affiliate marketing is een krachtige strategie voor kleine en middelgrote ondernemingen om hun bereik te vergroten en meer omzet te genereren. Door het identificeren van je doelgroep en niche, de keuze voor een goed affiliate netwerk, het vinden van betrouwbare affiliates en het opstellen van een effectief plan, kun je een succesvol affiliate programma opzetten.

Het is belangrijk om te onthouden dat affiliate marketing tijd en toewijding vergt. Door de vier stappen in dit artikel te volgen en continu te evalueren en optimaliseren, kun je een duurzame en winstgevende affiliate marketingcampagne opbouwen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Jaap Backx

Jaap Backx

Verhalen vertellen vormt – in wisselde vormen en gedaanten – de rode draad in mijn werkende leven. Soms zijn het verhalen die ik zelf maak, vaker komen ze tot leven binnen een door mij ontwikkeld of aangestuurd concept. Als hoofdredacteur van De Zaak wil ik ondernemers helpen om op basis van actuele, heldere en inspirerende informatie betere bedrijfskeuzes te maken.
Lees ook…
De wereld rondreizen terwijl je werkt, of het reizen combineren met je werk. We noemen hen digital nomads. Digital nomads zijn niet afhankelijk van een…
Je eigen bedrijf starten is een spannend avontuur. Je gaat je misschien wel je droom realiseren en kan nu je eigen koers gaan bepalen. Maar het…
Affiliate marketing maakt een razendsnelle groei door. Deze vorm van online marketing is zeker ook interessant voor kleinere en middelgrote ondernemers…