Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een vorm van digitale marketing. Bedrijven betalen in een affiliate programma online publishers voor het promoten van producten of diensten op hun kanaal.
Deze online publishers – ook wel affiliates, affiliate marketeer of uitgever genoemd – kunnen bloggers zijn, influencers op sociale media, podcastmakers of op website-eigenaren van vergelijkingssites.
De beste affiliates zijn vaak kanalen met een specifiek onderwerp en een trouwe achterban. Daardoor vinden kijkers of lezers een advertentie interessanter en geloofwaardiger dan wanneer deze op Google of een bedrijfswebsite staat. Eigenlijk is een affiliate programma dus een moderne manier van mond-tot-mondreclame.
Affiliate marketing is een gigantische markt. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 80 procent van de online adverteerders affiliate programma’s gebruikt. In de VS ligt affiliate aan de basis van maar liefst 16 procent van de Amerikaanse e-commerce-orders. En vrijwel alle grote e-commercebedrijven hebben een eigen partnerprogramma.
Hoe werkt affiliate marketing?
De basis is simpel. Een affiliate promoot een advertentie van een bedrijf op zijn eigen kanaal. Dit kan een clickable tekst, een banner of een productfeed zijn die linkt naar fysieke producten, digitale producten of diensten van de adverteerder.
Wanneer bezoekers erop klikken, worden ze direct doorgestuurd naar de site van de adverteerder. Als de doorgestuurde bezoekers overgaan tot een transactie, dan ontvangt de publisher daar een vooraf afgesproken vergoeding voor. Vaak is de transactie een directe aankoop, maar het kan ook een waardevolle lead zijn.
Er zijn verschillende manieren om affiliates te betalen:
Cost per sale (CPS)
Voor elke verkoop ontvangt de affiliate een percentage (meestal enkele procenten van het aankoopbedrag). Dit kan een percentage zijn van de waarde van een specifiek artikel of een compleet winkelmandje.
Cost per lead (CPL)
Affiliates kunnen ook worden betaald voor het doorverwijzen van een potentiële klant. Bij CPL krijgt de affiliate een vergoeding voor elke lead die binnenkomt. Denk aan inschrijvingen op een nieuwsbrief, het aanvragen van een offerte of adviesgesprek of het downloaden van whitepaper. Omdat je niet zeker kunt weten dat dit leidt tot extra omzet, is het voor bedrijven belangrijk als om vooraf helder te hebben wat voor jou een waardevolle lead is.
Cost per click (CPC)
Zodra een bezoeker op de affiliate link klikt, ontvangt de publisher een commissie. Nadeel aan deze manier van affiliate marketing bedrijven is dat je minder controle hebt over de resultaten.
Welke rol speelt een affiliate netwerk?
Een affiliate netwerk is een organisatie die vraag (van bedrijven die willen adverteren) en aanbod (publishers die producten of diensten willen promoten) bij elkaar brengt. Dat doen ze via affiliate programma’s. Je kunt een affiliate programma zien als een marktplaats voor verschillende partijen die met affiliate marketing aan de slag willen.
Door een affiliate netwerk te gebruiken, hoef jij als ondernemer dus niet zelf op zoek te gaan naar geschikte online media om te adverteren. Je kunt heel eenvoudig een campagne aanbieden en beginnen. De mogelijkheden zijn gigantisch, waardoor er voor de meeste bedrijven wel een geschikt affiliate programma is.
Naast de techniek verzorgen affiliate netwerken vaak de facturering en uitbetaling. De grootste affiliate netwerken bieden ook ondersteuning en advies. Er zijn Nederlandse affiliate netwerken en internationale affiliate netwerken. Vaak hebben ze bepaalde branches waarin ze gespecialiseerd zijn.
Grote e-commercebedrijven hebben vaak hun eigen affiliateprogramma. Voorbeelden zijn Bol.com, Coolblue, Wehkamp, IKEA en het Amazon affiliate programma. Zij werken dus niet met externe affiliate netwerken.
Wat kost een affiliate marketingcampagne?
De affiliate vergoeding is een percentage van een aangebrachte sale of lead. Deze vergoeding bedraagt meestal enkele procenten van het aankoopbedrag (in het geval van cost per sale). Als adverteerder weet je dus altijd vooraf hoeveel je per order moet afdragen.
Zoals gezegd zijn er ook andere vergoedingen mogelijk, bijvoorbeeld een vaste vergoeding voor het genereren van een lead, click of view (cost per view).
Naast de affiliate-vergoeding berekenen affiliate netwerken kosten. De hoogte van de kosten verschilt per affiliate netwerk, adverteerder en branche.
Wat zijn de voordelen van affiliate marketing programma’s?
- Affiliate marketing is een vorm van performance-based marketing. De adverteerder bepaalt en betaalt alleen voor het resultaat. Dat maakt het een vrij risicoloze manier van adverteren.
- Je kunt als bedrijf affiliates kiezen die bij je passen. Of het nu om koken, wonen, verzekeringen of software gaat: er is altijd een gespecialiseerd online medium te vinden.
- De publishers zorgen voor een groot bereik, extra bezoekers en naamsbekendheid.
- Het belangrijkste: wanneer je affiliate marketing programma’s goed inzet, zal het aantal verkopen toenemen en je omzet stijgen.
Wat zijn de nadelen van affiliate marketing?
- Je hebt beperkte invloed op hoe affiliates je bedrijf, product of dienst promoten. Natuurlijk kun je zelf advertentiemateriaal aanleveren, maar de publisher zal er vaak een eigen draai aan geven.
- Je moet goed in de gaten houden met welke publisher je in zee gaat. Je wilt niet worden geassocieerd met een obscure website of een influencer die op sociale media meningen verkondigt die niet passen bij de normen en waarden van jouw bedrijf.
- Niet alle producten lenen zich voor affiliate marketing. Denk aan producten met een lage prijs of heel weinig marge.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Conclusie: affiliate programma’s zijn een krachtige online strategie
Affiliate marketing is een krachtige online marketingstrategie waarmee kleine en middelgrote ondernemingen hun omzet kunnen vergroten. Door samen te werken met online publishers als bloggers, influencers of vergelijkingssites, kun je je producten of diensten effectief promoten zonder enorme reclamebudgetten.
Het is wel belangrijk om duidelijke afspraken te maken met affiliates over de vergoedingen. Een affiliate netwerk kan hierbij helpen. Met een goede strategie en goede partners kan affiliate marketing zeker ook voor kleine en middelgrote ondernemers een waardevol instrument zijn voor groei.