In slechts een paar jaar tijd is Edwin de Jong (23) van Fietsuniek.nl erin geslaagd om met zijn webwinkels zo’n 20.000 fietsen per jaar te verkopen. Sinds kort is hij ook eigenaar van een fysieke fietsenshowroom. Reden om deze Hillegomse jonge hond te vragen hoe het zo’n vlucht kon nemen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Je bent op jonge leeftijd gestart met ondernemen, waarom besloot je fietsen te gaan verkopen?
‘Toen mijn eigen fiets stuk ging, kocht ik een nieuwe fiets. Hoewel deze voor eigen gebruik was, zette ik deze bij wijze van experiment – ik wilde kijken hoe snel ik deze online, met marge, zou kunnen verkopen – op Marktplaats. Binnen no time was de fiets verkocht dus ik herhaalde het trucje nog een keer en ook deze was zo weg. Ik besloot me toen volledig toe te gaan leggen op de handel in nieuwe fietsen. Ik legde een aantal domeinnamen vast, liet webwinkels bouwen en leidde mijn bedrijf vanuit een oud schuurtje met internetaansluiting. Inmiddels heb ik acht medewerkers en zitten we in een echt kantoorpand, met onder het kantoor de winkel en showroom.’
Waarom adverteer je graag op Marktplaats?
‘In de eerste plaats vanwege het enorme bereik dat Marktplaats heeft. Marktplaats heeft een naamsbekendheid van 100%, en dus veel bezoekers. Deze bezoekers zitten heel dicht op het aankoopmoment. Als ze bij Marktplaats op een product klikken, bijvoorbeeld een omafiets, dan hebben ze vaak al de intentie er een te kopen. Ik koos specifiek voor Marktplaats Admarkt omdat ik hier een gratis link kon plaatsen naar mijn websites en omdat je helemaal bovenaan de pagina staat, dus je wordt veel beter gezien. Het is een simpele maar doeltreffende manier van adverteren.’

Steeds meer Marktplaats-bezoekers zoeken ook naar nieuwe spullen maar het platform staat nog steeds bekend om haar aanbod in tweedehands producten, wat betekent dit voor jou?

‘Ook al zijn mensen op zoek naar een tweedehands fiets, ze zien ook mijn aanbod. Sterker nog, mijn Admarkt-advertenties staan boven het tweedehands aanbod en worden sneller gezien. Als ze dan onze nieuwe kwaliteitsfietsen zien voor een goede prijs, kopen ze vaak toch liever een nieuwe.’

Wat is volgens jou de perfecte advertentiestrategie?

‘Wat werkt is doelgericht en zo specifiek mogelijk adverteren. Dit betekent in mijn geval dat ik bijvoorbeeld in mijn advertentieomschrijving voor een racefiets het in de omschrijving niet alleen heb over een racefiets, maar dat ik het specificeer naar een racefiets met een kleurbepaling of met een wielmaat. Je presenteert dan namelijk een product die dicht bij de wens, dus het aankoopmoment van de zoeker zit.’

Je bent ondernemer in hart en nieren, van welke ondernemers krijg jij inspiratie?

‘Omdat ik zo jong ben begonnen met ondernemen en er zomaar in ben gerold heb ik nooit bewust nagedacht over de manier van ondernemen. Ik begon in mijn eentje en dat ging goed, maar als je gaat groeien is het wel heel fijn als je de verantwoordelijkheid met anderen kunt delen, dat je mensen om advies of om hulp kunt vragen en dat je mensen om je heen verzamelt die je soms ook terugfluiten op de momenten dat je te hard van stapel loopt. Die mensen heb ik inmiddels ook gevonden. Ik praat bijvoorbeeld veel met Stefan van den Berg, oprichter van AfterPay. Zijn adviezen zijn waardevol. Ik kan ook veel leren van Pieter Zwart, topman van CoolBlue, die mij inspireerde om van prijsvechter in kwaliteits- maar vooral ook servicevechter te veranderen.’

Heb je nog tips voor startende ondernemers?

‘Zorg ervoor dat je online goed zichtbaar bent, zorg voor goede kwaliteit en service, wees niet bang om fouten te maken, praat met de juiste mensen, probeer niet alles zelf op te lossen en ga ervoor!’

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…