Je wilt je naamsbekendheid vergroten, maar hebt het budget niet? Met een beetje creativiteit verzin je heel wat manieren die weinig kosten en toch heel effectief zijn. Laat je daarbij inspireren door deze lijst met 19 ideeën.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

1. Weggevertjes

Het kost wel wat, maar als je veel klanten nodig hebt, vormen weggevertjes een goed middel. Een gebruiksvoorwerp dat je doelgroep aanspreekt, is voor langere tijd in iemands zicht en maakt dat een naam sneller wordt herinnerd. Kies een gebruiksvoorwerp dat je doelgroep aanspreekt: een ruitenkrabber voor autorijders, een notitieboekje voor mensen die graag hun ideeën opschrijven of, altijd goed, een pen.

2. Gratis monsters

Misschien wel het allerbeste reclamemiddel. Pas nog meegemaakt: twee sinaasappels in een netje aan de deur met een aardig briefje erbij van de ‘Sinaasappelman’. Of hij voortaan om de twee weken gezonde en lekkere perssinaasappels aan ons mag leveren? Van mij krijgt hij zeker de kans!

3. Free publicity

Adverteren is duur. Het voordeel is, dat je maximaal controle hebt over de inhoud. Je kunt ook proberen free publicity te krijgen. Dan moet je wel nieuws te melden hebben dat interessant is voor de lezers van het medium. Dus stuur een steengoed persbericht, mét nieuwswaarde. Maar let wel op, als je ‘nieuws’ teveel riekt naar reclame, zal het niet geplaatst worden. Maak bijvoorbeeld een professioneel persbericht.

4. Organiseer een workshop

Veel bedrijven, verenigingen, clubs, families en vriendenclubs zijn op zoek naar een leuk avondje of dagje uit. Als het bij je bedrijf past, kun je een workshop of evenement organiseren zoals zelf bonbons maken of hartige taarten bakken, maar ook een kennismaking met een toegankelijk onderwerp uit de psychologie zoals familieopstellingen of NLP.

5. Neem plaats in een jury of organiseer een wedstrijd

Waar heb je verstand van? Laat het merken en bied jezelf aan als jurylid voor bijvoorbeeld een foto-, verhalen- of danswedstrijd. Wordt er geen wedstrijd georganiseerd? Neem zelf initiatief.

6. Artikel in een huis-aan-huisblad of regionale krant

Je kunt bijvoorbeeld een goed doel steunen met geld, maar ook door gratis diensten of producten te leveren, en daarover aandacht vragen van een huis-aan-huisblad of regionale krant. Mogelijk willen zij gratis een artikel of zelfs een interview plaatsen.

7. Sponsoring

Sponsoring van de plaatselijke sportclub kan lucratief zijn als jouw doelgroep daar ook sport. Kijk wel goed wat je terugkrijgt voor je bijdrage van het sponsoren. Bijvoorbeeld een link naar je website en/of webshop in het digitale clubblad van een sportclub. Een reclamebord langs het veld of shirtreclame is ook nog steeds een prima mogelijkheid.

8. Weblogs schrijven

Het effect van weblogs kan verbazingwekkend zijn. Neem de tijd om een goed bezochte en levendige website te vinden die bij jouw onderwerp past en die weblogs plaatst. Schrijf over je vak, geef tips of je mening.  Discussies zijn goed zolang ze je niet schaden: blijf positief, probeer niet te winnen en speel nooit op de man. Geen tijd om dit zelf te doen? Neem dan een kijkje bij website laten maken.

9. Bedrijfskleding

Bedrijfskleding kan ook een heel mooi reclamemiddel zijn. Al je medewerkers in dezelfde outfit met je logo erop maakt een verzorgde en professionele indruk.

10. Lezingen of presentaties

Verzorg een lezing over een interessant onderwerp dat met je bedrijf te maken heeft voor de volksuniversiteit of voor een vereniging. Veel scholen hebben ruimte voor gastlessen. Denk ook aan scholen of opleidingen voor volwassenen. Als je met kinderen werkt, kun je aanbieden op een ouderavond een presentatie te verzorgen.

Maak er geen reclamepraatje over je bedrijf van, maar stel je op als deskundige en deel je kennis op een toegankelijke manier. Als mensen je als een deskundige beschouwen, komen ze vanzelf wel naar je toe als ze daar behoefte aan hebben.

11. Zorg dat je online gevonden wordt

Natuurlijk ontbreek je niet op internet. Een website is een must. Zorg dat deze aantrekkelijk, overzichtelijk en up-to-date is. En natuurlijk zorg je dat je gevonden wordt via Google door goede SEO-teksten. Maak dus werk van online marketing. Een webmaster kan daarbij helpen. Ook een goed idee is om te adverteren via Google AdWords of via AdMarkt. Je krijgt daarvoor regelmatig aanbiedingen.

12. Folder

Handig als je potentiële klanten vaak ontmoet. Bijvoorbeeld op bijeenkomsten. Met een folder kun je laten zien wat je te bieden hebft. Houd de tekst kort en maak de folder aantrekkelijk, bijvoorbeeld met foto’s. Zorg dat de folder mensen tot actie aanzet, zoals een bezoek brengen aan je winkel om korting te krijgen, een bon insturen voor meer informatie, een bezoek aan de website om te zien of ze een prijs hebben gewonnen. Wees creatief.

13. Professioneel visitekaartje

Een goed visitekaartje is een must voor iedere ondernemer. Zorg dat de belangrijkste zaken er op staan (naam, adres, telefoonnummer, etc), maar ook dat het kaartje meer vertelt over je dienstverlening. Welke producten of diensten bied je aan? Zet het er op. Je kunt ook de achterkant gebruiken voor informatie.

14. Reclamebord

Een reclamebord op de gevel heeft vooral zin als er veel mensen passeren. Je kunt ook kiezen voor reclame op je bedrijfsauto. Vooral handig als je producten of diensten aanbiedt voor het grote publiek. Zorg dat niet alleen je naam en webadres op het bord staan, maar ook wat je te bieden hebt en waarom je bedrijf bijzonder is. Bijvoorbeeld: ‘Toilet verstopt? Wij komen binnen 1 uur, dag en nacht’.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

15. Vier een jubileum

Heb je binnenkort een jubileum? Vier het! Als je bedrijf twintig jaar bestaat, bij je 10e medewerker of 100ste klant. Ook als er geen traditioneel jubileum op komst is, kun je met een beetje creativiteit wel iets bedenken. Al 12 maanden meer omzet gemaakt, een overwinning van het Nederlands elftal of doe iets op een bepaalde datum. Maar er een feestje van en communiceer het vooral. Via een persbericht, Twitter of nieuwsbrief bijvoorbeeld.

16. Schrijf een prijsvraag uit

Simpel, maar effectief. Organiseer een prijsvraag of ludieke actie en laat de wereld weten dat je dit doet. Ook veel gebruikt op Facebook.

17. Bezoek ‘open koffie’-bijeenkomsten

Ga op de koffie bij andere ondernemers. Er ontstaan steeds meer lokale netwerkbijeenkomsten waarbij je ondernemers uit de buurt kunt ontmoeten. Vaak tegen een kleine prijs,  zoals de vergoeding voor de koffie. Je hoeft het niet alleen te doen. Ga een samenwerking aan. Bekijk voorbeelden van samen sterker.

18. Social media

Een open deur om sociale media in dit lijstje te zetten. Toch mogen ze niet ontbreken. Je kunt er immers zoveel mee bereiken en met minimale kosten. Hoe je deze media inzet, hangt af van de tijd die je er aan wilt besteden en wat past bij je bedrijf.

19. Zet je je bedrijf op de kaart

Zet je bedrijf ook letterlijk en figuurlijk op de kaart in de LinkedIn community van De Zaak. In dit netwerk bereik je een zakelijke doelgroep en kun je slim samenwerken met andere ondernemers. Daarnaast kun je in MijnZaak zakelijke documenten downloaden en in contact komen met bedrijfsadviseurs.

Tekst: Nicolette Elenblaas (Handboek ‘Zelfstandig ondernemer’)
Bewerking: Redactie De Zaak

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…