Inhoudsopgave
5 tips om een pakkende reclametekst te formuleren en meer resultaat met campagnes te behalen.
Tip 1: Zorg voor een goede kopregel
Een goede kopregel in een advertentie is misschien wel het allerbelangrijkst. Hiermee maak je mensen nieuwsgierig en zet je direct aan tot actie: koop het product, vraag een offerte aan. Maak het urgent: de klant moet er meteen iets mee doen. Gebruik woorden als ‘nu’, ‘nieuw’, ‘gratis’, ‘maatwerk’, ‘bijzonder’ en ‘eenmalig’.
Tip 2: Gebruik korte zinnen
In reclameboodschappen, en zeker in een webadvertentie, zijn lange zinnen uit den boze. Een zin van meer dan tien woorden is al te lang. Heb je moeite om korte zinnen te maken? Dit is een goede tip: als er veel komma’s in een zin staan, dan is deze vaak op te splitsen in meerdere aparte zinnen.
Tip 3: Benoem het voordeel
Vaak worden advertenties gebruikt om zeer uitgebreide informatie te geven over het productaanbod. Terwijl het veel effectiever is om kort het klantvoordeel te noemen. Als je boeken verkoopt, noem dan niet alle titels die in de aanbieding zijn. Beter is: ‘profiteer vandaag van 15% korting op alle jeugdromans’. In online advertenties leidt dit potentiële kopers direct naar de website.
Tip 4: Gebruik een ‘pay-off’
Een ‘pay-off’ is een slagzin, de slotregel van je advertentietekst. Hiermee kun je nog eens benadrukken waar jouw bedrijf garant voor staat. Voorbeelden van bekende merken zijn ‘Interpolis. Glashelder’, ‘Wast een berg, kost een beetje’ en ‘Ik wil Bolletje’.
Tip 5: Laat je tekst altijd door iemand controleren
Als je enige tijd bezig bent geweest met een reclametekst, word je ‘blind’ voor je eigen fouten. Iemand die de advertentie voor het eerst ziet, ziet fouten veel eerder. Laat de teksten dus altijd even controleren om dit soort missers te voorkomen.