Inleven in de klant
Denk niet vanuit het product, maar verplaats uzelf zoveel mogelijk in de klant. Leg in eenvoudige bewoordingen uit waarom hij uw nieuwe product of dienst zou moeten kopen. Welk ‘probleem’ lost u concreet voor de klant op? Zorg voor een goede presentatie waarin u de voordelen helder en bondig uiteenzet.
Keuzes maken
Communiceer niet alle voordelen tegelijk, dat doet afbreuk aan de boodschap. Houd het belangrijkste deel van de doelgroep voor ogen en pik dan de meest steekhoudende voordelen er uit. Gespecialiseerde en onderscheidende producten en diensten hebben in de regel de beste marktkansen.
Gratis pilot
Laat klanten reageren op een eerste versie van uw product. Bied bijvoorbeeld een gratis pilot aan. Wat zijn volgens deze gebruikers de voor- en nadelen? Breng waar nodig verbeteringen aan. Uw website is een ideaal medium om reacties te verzamelen.
Verwachtingspatronen
Sommige zaken laten zich nou eenmaal niet veranderen. Een vierkante gehaktbal zal om die reden niet aanslaan. Negeer hardnekkige vooronderstellingen uit uw doelgroep dus niet. U kunt beter uw product aanpassen aan de wensen van de klant.
Inhaken op de actualiteit
Bij welke maatschappelijke trend of actuele gebeurtenis kunt u aanhaken? Bij stijgende olieprijzen zullen energiebesparende producten het bijvoorbeeld goed doen. Breng deze met een persbericht onder de aandacht van vakbladen en digitale media die uw doelgroep raadpleegt.
Perfecte timing
Bepaal van tevoren wat het meest geschikte moment is voor de marktintroductie. In ieder geval moet het product of de dienst uitontwikkeld zijn en moeten de prijs, service en garantiebepalingen vastliggen. Vergeet ook niet uw medewerkers op de hoogte te stellen van alle ins en outs.
Verkoopkanalen bepalen
Al is het product of dienst nog zo uniek, het zal zich niet vanzelf verkopen. U kunt dus niet volstaan met het openen van bijvoorbeeld alleen een website. Potentiële klanten moeten uw product of dienst ook kunnen vinden. Probeer te achterhalen waar uw klanten hun aankopen meestal doen. Onderzoek ook de mogelijkheden van samenwerking met partners in de markt. Misschien kunnen zij u ondersteunen bij de distributie van het product.