De Duitse arbeidsmarkt is erg krap. Wie een onderneming begint in Duitsland, moet zich er goed van bewust zijn dat veel Duitse bedrijven staan te springen om personeel. Het kan dan ook erg lastig zijn om getalenteerd personeel voor een functie te vinden. Waar we in Nederland een vacature openen en de beste kandidaat kiezen, is dat in Duitsland andersom. Daar kiezen de kandidaten de werkgever die het best bij hen past. Daardoor is een sterk werkgeversimago nodig. In principe kun je dit opvatten als de werkgever die bij potentiële werknemers solliciteert.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Imago is belangrijk

Wanneer je een Duitse onderneming bent begonnen, is het tijd om getalenteerd personeel aan te trekken. Maar dat is lastiger dan gedacht. Het kan behoorlijk tegenvallen om ten minste vijf kandidaten te vinden en dan de beste kandidaat te kiezen. In Duitsland is het heel normaal dat werkgevers bij kandidaten solliciteren. Hoewel een bedrijf als Gateway to Germany kan helpen met het werven en selecteren van personeel, is het belangrijk om een goed imago te hebben. Op die manier ben je voor nieuw personeel interessanter. Maar hoe bouw je aan je imago?

Zorg voor een goede ervaring

Zorg ervoor dat als kandidaten bij de onderneming komen solliciteren, je niet snel zullen vergeten. Het is belangrijk dat kandidaten die hebben gesolliciteerd, zullen zeggen dat ze bij een erg fijn bedrijf hebben gesolliciteerd en dat het proces erg prettig was. Op die manier zullen zij dit ook delen met vrienden en kennissen en heb je meer kans dat er in de toekomst ook weer veel kandidaten zullen solliciteren. Met een juist imago zullen sollicitanten meer hun best doen, omdat ze graag voor je komen werken. Ook als een kandidaat momenteel niet geschikt is, zal hij waarschijnlijk binnen zijn netwerk bij een kandidaat jouw bedrijf aanraden.

Werk samen met specialisten

Een goed imago als Duitse werkgever is dus erg belangrijk. Het is ook de enige manier om een directeur Duitsland te vinden. Het is bovendien belangrijk dat deze directeur zelf Duits is, zodat hij zich kan opwerpen als specialist. Op die manier is het gemakkelijker om nieuw personeel aan te trekken. Uiteraard is het ook mogelijk een extern bedrijf in te schakelen, die gespecialiseerd is in het werven van Duits personeel. Zo is het mogelijk als werkgever een goede eerste indruk te maken. 

Onthoud daarbij dat de Duitse sollicitatieprocedure er heel anders uitziet dan in Nederland. Je hebt niet alleen een goed product en succes nodig, maar moet ook die zakelijke uitstraling hebben die sollicitanten verwachten. Als je zekerheid en vertrouwen uitstraalt, zullen sollicitanten graag voor je komen werken. Lijk je onbetrouwbaar, dan zoeken ze een andere werkgever.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In een wereld die steeds meer verbonden raakt, is effectieve communicatie essentieel. Het inschakelen van een vertaalbureau wordt dan ook steeds…
Het digitale tijdperk heeft geleid tot aanzienlijke veranderingen in de financiële sector, met name op het gebied van bankieren. Ondernemers worden nu…
Je bedrijf promoten? Dan is marketing van groot belang. Het is de sleutel tot het bereiken van een breed publiek en het aantrekken van klanten. Alleen,…
Vaak denken we dat we alles maar zelf moeten kunnen in het leven. We moeten een drempel over om naar de huisarts of de psycholoog te gaan, laat staan…
Als ondernemer heb je de keuze uit tal van verschillende vormen van marketing om je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Populair…
Sta je op het punt om jouw merk zó in de spotlight te zetten dat niemand er meer omheen kan? Dan is het tijd om een game-changer te halen voor je…