Categorieën

De Duitse arbeidsmarkt is erg krap. Wie een onderneming begint in Duitsland, moet zich er goed van bewust zijn dat veel Duitse bedrijven staan te springen om personeel. Het kan dan ook erg lastig zijn om getalenteerd personeel voor een functie te vinden. Waar we in Nederland een vacature openen en de beste kandidaat kiezen, is dat in Duitsland andersom. Daar kiezen de kandidaten de werkgever die het best bij hen past. Daardoor is een sterk werkgeversimago nodig. In principe kun je dit opvatten als de werkgever die bij potentiële werknemers solliciteert.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Imago is belangrijk

Wanneer je een Duitse onderneming bent begonnen, is het tijd om getalenteerd personeel aan te trekken. Maar dat is lastiger dan gedacht. Het kan behoorlijk tegenvallen om ten minste vijf kandidaten te vinden en dan de beste kandidaat te kiezen. In Duitsland is het heel normaal dat werkgevers bij kandidaten solliciteren. Hoewel een bedrijf als Gateway to Germany kan helpen met het werven en selecteren van personeel, is het belangrijk om een goed imago te hebben. Op die manier ben je voor nieuw personeel interessanter. Maar hoe bouw je aan je imago?

Zorg voor een goede ervaring

Zorg ervoor dat als kandidaten bij de onderneming komen solliciteren, je niet snel zullen vergeten. Het is belangrijk dat kandidaten die hebben gesolliciteerd, zullen zeggen dat ze bij een erg fijn bedrijf hebben gesolliciteerd en dat het proces erg prettig was. Op die manier zullen zij dit ook delen met vrienden en kennissen en heb je meer kans dat er in de toekomst ook weer veel kandidaten zullen solliciteren. Met een juist imago zullen sollicitanten meer hun best doen, omdat ze graag voor je komen werken. Ook als een kandidaat momenteel niet geschikt is, zal hij waarschijnlijk binnen zijn netwerk bij een kandidaat jouw bedrijf aanraden.

Werk samen met specialisten

Een goed imago als Duitse werkgever is dus erg belangrijk. Het is ook de enige manier om een directeur Duitsland te vinden. Het is bovendien belangrijk dat deze directeur zelf Duits is, zodat hij zich kan opwerpen als specialist. Op die manier is het gemakkelijker om nieuw personeel aan te trekken. Uiteraard is het ook mogelijk een extern bedrijf in te schakelen, die gespecialiseerd is in het werven van Duits personeel. Zo is het mogelijk als werkgever een goede eerste indruk te maken. 

Onthoud daarbij dat de Duitse sollicitatieprocedure er heel anders uitziet dan in Nederland. Je hebt niet alleen een goed product en succes nodig, maar moet ook die zakelijke uitstraling hebben die sollicitanten verwachten. Als je zekerheid en vertrouwen uitstraalt, zullen sollicitanten graag voor je komen werken. Lijk je onbetrouwbaar, dan zoeken ze een andere werkgever.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het gebruik van goede verlichting in een bedrijfshal of kantoor is niet alleen belangrijk voor de functionaliteit, maar ook voor de uitstraling en…
Nu de particuliere woningen al voor een groot deel van zonnepanelen zijn voorzien. Is de zakelijke markt voor zonnepanelen aan de beurt….
Bamboe producten schieten als paddenstoelen uit de grond; net als de plant zelf! Dat is niet zo vreemd, want deze groene stengels hebben heel veel…
Globalisering heeft de wereld in een paar decennia een stuk kleiner gemaakt. Onder andere de komst van het internet en de daaropvolgende ontwikkelingen…
Heb je jezelf ooit afgevraagd of er wel genoeg uren in een dag zitten om alles gedaan te krijgen? Het kan lastig zijn om productief te blijven en je te…
Er zijn verschillende factoren die een kantoor prettig maken om te werken. Hierin speelt bijvoorbeeld de luchtkwaliteit een belangrijke rol. Het hebben…