Wil je een medewerker in het buitenland stationeren? Daar komt heel wat bij kijken. Bij &samhoud weten ze er alles van. ‘We zijn door schade en schande wijs geworden.' Tip: maak een checklist.

“Expatriëring is een complexe materie. Voor een leek is het bijna niet te overzien. Je krijgt te maken met allerlei regels, die ook nog eens per land verschillen.” Aan het woord is Femke Nauta,  HR-manager bij &samhoud in Utrecht. Een organisatie bestaande uit een organisatie-adviesbureau, een restaurant, food-lijn, gamingbedrijf en mediabedrijf. Het bedrijf heeft twee expats in Maleisië, één in Zwitserland en één in Duitsland. In India is lokaal iemand in dienst genomen.

“Onze expats zijn gemiddeld twee tot drie jaar uit Nederland weg”, zegt Nauta. “Als werkgever moet je daarom veel regelen. Je krijgt te maken met andere spelregels op allerlei gebied: belastingen, lonen, sociale premies, ziektekosten, noem maar op. Soms moet een arbeidsovereenkomst worden aangepast. En dan zijn er natuurlijk de verzekeringen: wettelijke aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid, ongevallen, SOS-hulpverlening, noem maar op. &samhoud heeft gekozen voor een compleet pakket aan expatverzekeringen. Dan is alles in één keer geregeld.”

 

Advies door een specialist

&samhoud is door schade en schande wijs geworden, zegt Nauta. “Wij laten ons adviseren door een specialist op dit gebied. Ja, dat is best een investering, maar in dit geval is het dat zeker waard. Als mkb’er is het bijna onmogelijk om zelf alle kennis over expatriëring in huis te hebben.”

Inmiddels heeft de HR-manager een eigen checklist aangelegd. “Het is nu een kwestie van afvinken. Zijn de visa in orde? Hoeveel geld ben je kwijt aan woonruimte? Is een taalcursus op z’n plaats? Is het gezin van de expat meeverzekerd? We laten ons dan wel adviseren, maar als ondernemer blijf je zelf verantwoordelijk. Je moet scherp blijven.”

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…