Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
De beste mensen op de juiste plek, hoe doe je dat?

De beste mensen op de juiste plek, hoe doe je dat?

19 mei 2015

Aannemen

Snelgroeiende ondernemingen in het mkb hebben vaak moeite om goede medewerkers te vinden en binnenboord te houden. Hoe pak je dat effectief aan? Buikgevoel is een prima barometer, maar er is meer nodig. HayGroup ontwikkelde een online test die de succeskans van een aanstelling sterk verhoogt en kostbaar verloop terugdringt.
Als een medewerker niet past in een bedrijf, is ie snel weg. Daar gaat je investering in tijd en geld en je kunt opnieuw beginnen met zoeken. Dat beseft Robert Middendorp heel goed. Daarom pakt hij het zorgvuldig aan met zijn bedrijf Huren.nl, dat aanbieders van huurproducten vergelijkt, van aanhangers tot feesttenten.
Het gaat goed, ze zitten op ruim 300.000 bezoekers per maand. Middendorp en medeoprichter Daniel Sloof hebben twee vaste medewerkers, verder werken ze met stagiairs en freelancers voor gespecialiseerd werk als online marketing. Nu zijn ze toe aan een vaste salespersoon.
 
 
“Maar hoe vind je de juiste persoon voor het juiste salaris?” vraagt Middendorp zich hardop af. “We beginnen net, dus kunnen ons niet de beste verkoper uit de markt veroorloven. Moeten we iemand zoeken die zelf ook net begint? We zoeken door vacatures uit te zetten via het eigen netwerk en sites als LinkedIn.
 
De nieuwe medewerker moet goed bij het bedrijf passen én in de functie en ook nog kunnen meegroeien met de organisatie, dus niet met het loon meteen op de top zitten. Deze mensen zijn lastig te vinden. We zijn nog altijd zoekende.” Ook niet eenvoudig, blikt Middendorp vooruit, zal het zijn om zelf de onderhandelingen te doen. “Helemaal als je nog niet weet of iemand in je bedrijf past.”
 
Laagdrempelige persoonlijkheids- en capaciteitentest
Het zijn precies de vraagstukken waar Deborah van Rijn wel raad mee weet. Namens HayGroup helpt ze organisaties goed personeel te vinden en juist te plaatsen. “We bespreken met de ondernemer: waar sta je nu, waar wil je naartoe, wie heb je daarvoor nodig en hoe pakken we dat aan zonder dat het je veel tijd en geld kost? Meestal halen bedrijven ons erbij nadat ze de eerste wervingsactie hebben gedaan. Dan bepalen we samen wat er essentieel is om succes te hebben in een bepaalde functie.”
 
“Vervolgens kijk je hoe je de juiste persoon voor een functie vindt met behulp van onze laagdrempelige Talent Q persoonlijkheids- en capaciteitentest. Daar kan een ondernemer de gegevens van een sollicitant doorheen halen; zo komt hij tot een objectief beeld schetsen van wat die kandidaat kan en wil. Dat kun je vervolgens in een gesprek toetsen aan iemands motivatie, waarna je verder je onderbuikgevoel volgt. Dan kun je de puzzelstukjes naast elkaar leggen: iemand kan het en wil het, maar gaat hij het ook voor mij doen?”
 
“Of als je bij drie mensen een goed gevoel hebt, kun je met de testresultaten de beste eruit filteren. De tool werkt voor alle sectoren en kandidaten op zowel mbo- als academisch niveau. We kunnen de mkb’ er door het hele proces heen helpen, maar adviseren ondernemers meestal om zelf aan het stuur te gaan zitten en zo meer grip te krijgen op het binnenhalen van de juiste persoon. Het gebruik van de online tool kost zo’n 100 euro per kandidaat.”
 
Huren.nl vindt HayGroup handig
Robert Middendorp van Huren.nl hoort de naam HayGroup voor het eerst, maar zijn aandacht is getrokken. “Met zo’n vragenlijst kun je al mensen filteren. Dat lijkt ons handig, want wij hebben geen selectie-ervaring. Je krijgt meer data dan de standaard sollicitatiebrief en daar gaat het uiteindelijk om. We groeien hard en binnen een aantal maanden hebben we weer nieuwe mensen nodig. Het is goed om dit te weten.”

Lees ook…