Wat is een bedrijfsproces?Een bedrijfsproces is niets anders dan een verzameling activiteiten die binnen een bedrijf op een vaste manier worden uitgevoerd. Uit dat proces rolt – als het goed is – een eindresultaat: Een product, dienst of een deel daarvan. Er zijn ook interne, ondersteunende processen die niet direct resultaat opleveren, maar wel essentieel zijn voor de bedrijfsvoering.Drie soorten bedrijfsprocessenEr zijn drie soorten bedrijfsprocessen.Primaire processenPrimaire bedrijfsprocessen (ook wel operationele processen genoemd) dragen rechtstreeks bij aan het einddoel van je bedrijf. Anders gezegd, draaien deze processen om de productie en verkoop van je product of dienst. Zo is bijvoorbeeld het primaire proces van een uitzendbureau gericht op het bemiddelen tussen mensen die werk zoeken en bedrijven die personeel nodig hebben.Ondersteunende processenOndersteunende processen zorgen ervoor dat alle primaire en besturende processen soepel lopen. Een voorbeeld van een ondersteunend bedrijfsproces is een financiële afdeling die de salarissen op tijd uitbetaalt of de IT-afdeling die zorgt dat alle computers goed werken. Gebeurt dit niet, dan heeft dit gevolgen voor het primaire proces.Besturende processenBesturende processen zijn beleidsmatige processen die gericht zijn op het besturen van het bedrijf. Denk dan bijvoorbeeld aan het aansturen van personeel of het maken van een planning.Voorbeelden van bedrijfsprocessenWerving en selectie van nieuwe kandidatenOntwerp van een app voor een klantProductieproces van een wasmachineVoorraad bijhouden van een webshopEen bestelling verwerkenBijhouden van de loonadministratieFacturatieHoe kun je bedrijfsprocessen verbeteren?Het continu verbeteren van bedrijfsprocessen is belangrijk om je bedrijf zo optimaal mogelijk te laten presteren. Als alle processen goed lopen draagt dat bij aan:Hogere kwaliteit van je product of dienstSnellere doorlooptijdMinder foutenEfficiënter samenwerken en communicerenMinder verspillingBesparingBlijere klantenStel dat je een webshop hebt en een klant bestelt iets wat niet meer op voorraad is terwijl de website aangeeft dat er nog voldoende in het magazijn ligt. Als het meezit, toont je klant begrip, maar het kan ook dat je voorgoed een klant bent kwijtgeraakt. Een ander voorbeeld is facturatie. Dit kun je natuurlijk handmatig doen, maar een kostbaar foutje is zo gemaakt.Omdat bedrijfsprocessen met elkaar in verbinding staan, heeft een foutje op één plek in het proces gevolgen voor de hele organisatie. Dit kun je tegengaan door alle bedrijfsprocessen tegen het licht te houden en te stroomlijnen. Er zijn tal van manieren waarop je bedrijfsprocessen slimmer kunt laten verlopen. Veel ondersteunende processen zijn met software en inzet van nieuwe technologieën eenvoudig te digitaliseren of te automatiseren. Dat scheelt handwerk en vermindert fouten. Bijvoorbeeld de facturatie of de urenregistratie.Ook kun je:Processen standaardiseren zodat iedereen in het bedrijf dingen op dezelfde manier doet.Overbodige handelingen opsporen en elimineren.Onderzoeken op welke plekken in het proces fouten worden gemaakt of er verspilling plaats vindt.Analyseren welke processen (te) veel tijd kosten.Je personeel trainen en bijscholen en investeren in goed materiaal en werkplekken.Veelgestelde vragen over bedrijfsprocessenWat zijn voorbeelden van bedrijfsprocessen?Een bedrijfsprocesvoorbeeld is het verwerken van een inkooporder of het bijhouden van de magazijnvoorraad van een webshop.Hoe beschrijf je een bedrijfsproces?Bedrijfsprocessen worden vaak visueel weergegeven in flowcharts of stroomschema's. Een veelgebruikte manier om bedrijfsprocessen in kaart te brengen is door middel een hiërarchisch processchema. Een andere veel toegepaste manier om procesbeschrijvingen te maken is met de 5-kolommen structuur.Welke drie processen zijn er?Er zijn drie soorten bedrijfsprocessen:Primaire processenOndersteunende processenBesturende processenHoe kun je bedrijfsprocessen verbeteren?Een foutje op één plek in het proces kan gevolgen voor de hele organisatie. Dit kun je tegengaan door alle bedrijfsprocessen tegen het licht te houden en te stroomlijnen.