Thema's

De meeste gestelde vragen over CRM-systemen

Een goed CRM-systeem bespaart je direct tijd en zorgt voor meer rendement. Maar wat is het precies en waarom is het belangrijk? Hieronder beantwoorden wij de meest gestelde vragen over CRM-systemen.

Ben je bewust van de werkelijke kosten per gewerkt uur binnen jouw onderneming? Ontdek hoe deze waardevolle inzichten je kunnen helpen je winst te verhogen en je bedrijfsprocessen te stroomlijnen.

Inhoudsopgave

Wat is een CRM-systeem?

CRM staat voor Customer Relationship Management. Het is een manier om alle relaties te beheren in een systeem. Een CRM-systeem help je om deze gegevens te verzamelen en te bewaren op een centrale plek. Zo kan er productiever worden gewerkt en wordt de samenwerking binnen het team verbeterd.

Hoe duur is een CRM-systeem?

Als je opzoek bent naar een CRM-systeem zal je verschillende prijzen te horen krijgen. Goedkope aanbieders zijn aanlokkelijk. Waarom te veel betalen?

Helaas is in dit geval goedkoop vaak duurkoop. In werkelijkheid zal je bij deze aanbieders waarschijnlijk achteraf duurder uit zijn. Wat namelijk niet wordt gecommuniceerd is dat servicekosten of beperkende voorwaarden een rol spelen. Daarnaast is het bij deze aanbieders vaak niet mogelijk om het systeem uit te bereiden. Wanneer jouw bedrijf groeit zal het CRM-systeem dus niet mee kunnen groeien.

Met enkel het vergelijken van prijzen zie je dus veel over het hoofd. Daarom is het belangrijk om ook inhoudelijk verschillende aanbieders te vergelijken. Om de kosten toch zo goed mogelijk te vergelijken kan je kijken naar een aantal verschillende kostencomponenten. Deze vind je op de offertes. Soms zijn ze echter ook te vinden op de website van de leverancier.

Waarom is CRM een hulpmiddel, en niet een oplossing?

CRM-software kan helpen bij het oplossen van problemen. Echter, met alleen deze tool ben je er nog niet. De software heeft wel degelijk inzicht in sales funnel, maar kan niet alleen het gehele probleem oplossen. Om dit voor elkaar te krijgen zijn er toch nog mensen nodig. Een CRM-systeem kan dus een waardevolle bijdrage leveren, maar lost op zichzelf het achterliggende probleem niet op.

Waarom is een CRM-systeem zo belangrijk?

Binnen een organisatie hebben veel verschillende medewerkers te maken met één klant. Het is voor zowel de medewerkers als de klant erg vervelend wanneer bepaalde informatie mist. Daarom maakt CRM het mogelijk om gegevens van zakelijke contacten op te slaan in een systeem waar meerdere medewerkers bij kunnen.

Waarom een CRM-systeem in de cloud?

Je hebt de mogelijkheid om een cloudgebaseerd CRM-systeem te kiezen. Een CRM-systeem in een online omgeving (cloud) zorgt ervoor dat de software niet op alle apparaten geinstalleerd hoeft te worden. Daarnaast heeft een cloudgebaseerd CRM-systeem de volgende voordelen:

  • Snellere implementatie in jouw bedrijf
  • Automatische updates
  • Overal kunnen werken, vanaf elk apparaat
  • Verbeterde samenwerking

Hoe vind ik een CRM-leverancier?

CRM staat voor Customer Relationship Management en helpt je bij het registreren en verzamelen van klantgegevens. Het wordt gebruikt als term, maar ook als zakelijke strategie. De pakketten zijn er in veel soorten en maten. Met name de functies onderling verschillen vaak. Werken er meerdere mensen met het CRM-systeem? Geen probleem, je data is altijd actueel. Uitstekende kennis leidt tot hogere winsten en verbetert bovendien de samenwerking tussen verschillende afdelingen binnen jouw bedrijf.

Is uitbreiding mogelijk?

Ja, vaak is het mogelijk om andere of bestaande software uit te breiden met bijvoorbeeld CRM. Dit is vooral handig als je niet specifiek op zoek bent naar een CRM-pakket, maar wel geïnteresseerd bent in processen die jouw bedrijf automatiseren.

Voeg je bij de vele ondernemers die al de voordelen zien van een duidelijk inzicht in hun bedrijfskosten en start vandaag nog met het transformeren van jouw bedrijfsstrategieën en winstgevendheid.

Lees ook…
Wil je het meeste halen uit je mensen, zonder ze te overbelasten? Dan is resource planning onmisbaar. Met resource planning zet je medewerkers optimaal…
Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes…
Weet jij tegen welke uurprijs jouw bedrijf werkt? En hoe verhoudt dit tarief zich tot dat van de rest van je sector? Veel Nederlandse ondernemers…