5 tips om klanten te verleiden op internet

Succesvolle websites zijn voor de volle honderd procent gericht op zelfbediening. Bezoekers van uw website hebben geen behoefte aan een welkomstwoord of verkooppraatjes. Ze hebben wel wat beters te doen. Is uw homepage al klaar voor vliegensvlug zakendoen?
5 tips om klanten te verleiden op internet

Dit artikel is afkomstig uit het boek "Verleiden op internet" van Aartjan van Erkel. Zie onder »

Tip 1: Snap uw bezoekers
Zég geen 'welkom', maar zorg dat het zo vóélt. Bezoekers voelen zich welkom op uw site als ze merken dat u aandacht hebt gehad voor alle details. En dat u snapt wat hen beweegt. Bijvoorbeeld als ze:

- snel vinden wat ze zoeken;
- direct zien wat ze moeten doen;
- weinig hoeven te lezen en te wachten;
- meer krijgen dan ze verwachten;
- de beste deal en service krijgen;
- hun gegevens veilig bij uw kunnen achterlaten;
- uw site ook kunnen gebruiken als ze slechtziend zijn;
- gepersonaliseerde informatie krijgen op basis van hun vorige bezoek.

Tip 2: Zet een banaan op elke pagina
Internetgebruikers hebben hun vinger op de muisknop, klaar voor de volgende klik. Ze kunnen zo snel door naar de volgende pagina, en dat is ook precies hun bedoeling. Ze hebben een enorme behoefte om de vaart erin te houden. Haastige websitebezoekers vinden het fijn als u hen een handje helpt met tempo maken. Ze komen met een concreet doel naar uw site en zien bij aankomst op uw homepage graag direct waar ze moeten beginnen. Hun grootste wens is om zo snel mogelijk klaar te zijn met de taak die ze in hun hoofd hebben, en weer weg te kunnen van je website. Streef er dus niet naar om mensen zo lang mogelijk op je site te houden.

'Bananen' helpen daarbij. Wat is een banaan? De banaan op een webpagina is een simpel, opvallend visueel element, dat erom schreeuwt om te worden aangeklikt. Vaak is het een knop of button, maar het kan ook een link zijn. De banaan moet er zó uitspringen, dat het meteen duidelijk is dat dit het allerbelangrijkste klikbare element op de pagina is. De banaan is visueel dominant.

De metafoor van de banaan op websites is bedacht door marketingexpert Seth Godin, die erover schrijft in zijn boek The Big Red Fez. Bezoekers van websites zijn te vergelijken met nerveuze aapjes: ze willen maar één ding, en graag een beetje snel. Net zoals aapjes ongeduldig op zoek kunnen zijn naar een banaan, speuren websitebezoekers naar iets wat zij niet kunnen weerstaan: iets opvallends om op te klikken. Met zo'n 'banaan' op uw homepage helpt u haastige bezoekers snel op weg. Ook de rest van je site kunt u met bananen een stuk gebruikersvriendelijker maken.

Tip 3: Zorg dat het klikt
Gebrek aan vertrouwen is een van de grootste drempels voor online transacties. Dat komt doordat klanten op internet geen contact hebben met echte mensen, waardoor ze allerlei informatie missen om te kunnen inschatten of een organisatie wel te vertrouwen is. Ook is er op een website geen personeel in de buurt om even een praktische vraag aan te stellen.

Het kan dus gebeuren dat klanten met hun vraag blijven zitten. Stel klanten en potentiële klanten gerust door steeds op de juiste momenten informatie te geven die twijfels kan wegnemen. Het is een manier van beïnvloeden die erg prettig wordt gevonden. Vooral op het moment dat klanten beslissingen moeten nemen hebben ze behoefte aan deze geruststelling. Om klanten te helpen en eventuele twijfels zo snel mogelijk weg te nemen, kun je precies op het beslissingsmoment die informatie aanbieden die helpt om een positieve beslissing te nemen.

Omdat een volgende stap liefst in de vorm van een opvallende button wordt aangeboden, zoeken klanten in de buurt van die button naar de laatste geruststelling of het antwoord op een belangrijke vraag. Een kort tekstje in de buurt van de button kan een kleine drempel wegnemen en mensen het laatste duwtje geven dat ze nodig hebben. Schrijf bijschriften bij buttons altijd ultrakort en helder. De lezer moet in één keer snappen wat er staat. Gebruik dus geen volzinnen of moeilijke woorden.

Tip 4: Ga over links
Achter op een postzegel staat niet: 'lik hier'. Dat is niet nodig, want mensen weten wel hoe een postzegel werkt. Dat geldt ook voor hyperlinks. Mensen zijn eraan gewend om op links te klikken, en daarom heeft het weinig zin om er 'klik hier' op te zetten. Goede hyperlinks schrijven is een van de belangrijkste schrijftechnieken die je op internet nodig hebt.

U maakt uw website er namelijk gebruikersvriendelijker en beter vindbaar mee. Maar hoe schrijf je de beste hyperlinks?Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als er naar een webpagina veel hyperlinks met daarin algemene woorden worden gelegd, bijvoorbeeld 'klik hier'.

Het zijn gemiste kansen: in plaats van Google én de bezoeker informatie te geven over de inhoud van de pagina, staat in de link alleen maar een generieke oproep tot actie. Dat zegt niemand iets.

Tip 5: Kies informatief beeld
Een websitebezoeker heeft behoefte aan beeldmateriaal dat helpt bij het beantwoorden van zijn informatievraag: 'Is dit de website die ik zoek?', 'Wat hebben ze hier?', 'Is dit voor mensen zoals ik?'

Houd er rekening mee dat mensen online op een andere manier naar foto's kijken dan wanneer ze foto's in reclames, advertenties of mailings zien. Want klanten die je website bezoeken hebben heel andere bedoelingen dan mensen die in aanraking komen met marketing- of reclame-uitingen. Op je website komen mensen namelijk bijna altijd een taak uitvoeren. Informatie over een product zoeken, vergelijken, kosten opzoeken, data checken, een aanvraag doen, zich inschrijven: allemaal voorbeelden van mogelijke taken op je website. De meeste klanten gebruiken je site dus functioneel, en daarbij past ook beeldmateriaal dat functioneel en informatief is.

 

Over de auteur
Aartjan van Erkel is online copywriter en trainer. Hij schreef een toegankelijk boek over klanten- en bezoekersbinding via websites: "Verleiden op internet".

 

 

Lees ook…

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming