Wat is het AIDA-model?
Het AIDA-model is een klassiek marketing- en communicatiemodel waarmee consumentengedrag in relatie tot communicatieprocessen wordt beschreven. Het model is ontwikkeld door de Amerikaanse marketingexpert Elmo Lewis en gaat al 125 jaar mee. Ondanks dat er in de loop der jaren een heleboel andere (vergelijkbare) modellen zijn ontwikkeld, is de AIDA-formule nog steeds een rotsvast begrip in de wereld van marketing & communicatie.
Uit welke fasen bestaat het AIDA-model?
Het AIDA-model bestaat uit de volgende vier stappen:
Attention (aandacht)
Hoe trek je de aandacht van je doelgroep(en)? Gebruik bijvoorbeeld een mix van opvallende reclames, advertentiekoppen en aantrekkelijke visuals.
Interest (interesse)
Zodra je de aandacht van je doelgroep hebt gegrepen, is het tijd om interesse te wekken voor je product of dienst. Dit kan bijvoorbeeld door de unieke verkooppunten te benadrukken en op welke manier het de behoefte van je potentiële klant kan vervullen.
Desire (behoefte/ wens)
In de derde stap creëer je die behoefte. Dit doe je door te benadrukken hoe jouw product of dienst bepaalde problemen tackelt en door emotionele triggers te activeren. Gelukt? Dan heb je interesse omgezet naar behoefte.
Action (actie)
Tijdens de laatste fase in het AIDA-model zet je je doelgroep aan tot actie. Bijvoorbeeld met de aanschaf van je product of dienst, het opvragen van een offerte of het aanvragen van meer informatie.
Succesvol AIDA-model voorbeeld in de praktijk
Laten we eens kijken naar een groot internationaal merk dat het AIDA-model succesvol toepast. Een mooi voorbeeld is de introductie van de Apple iPhone in 2007 aan de hand van de afzonderlijke stappen/ fasen:
Attention: De lancering van een compleet nieuw product werd aangekondigd. Iets revolutionairs wat de wereld zou veranderen. Het evenement werd groots aangepakt.
Interest: Om de interesse flink aan te wakkeren, betrad Steve Jobs onder luid applaus het podium. De Apple-topman sprak vervolgens uitvoerig over het nieuwe product en de functies.
Desire: Het stukje behoefte/wens werd gecreëerd door uit te leggen hoe de iPhone de tekortkomingen van bestaande mobiele telefoons zou oplossen. Zo was het de eerste ‘smartphone’ waarmee je vanuit je broekzak toegang tot het internet had. Tenminste, op een gebruiksvriendelijke manier, want internettelefonie bestond toen al wel. Daarnaast was de 2MP camera destijds revolutionair.
Action: Als kers op de taart toverde Jobs de eerste iPhone tevoorschijn en gaf hij een demonstratie. Daarmee bewees hij dat het product echt was en bereikbaar voor zijn doelgroep. Potentiële klanten stroomden de sales funnel in en niet veel later gingen de eerste iPhones als warme broodjes over de toonbank.
Een gelikte, zeer succesvolle marketingcampagne van Apple dus. Eentje die waarschijnlijk niet mogelijk was zonder een uitgebreid marketingteam met een budget waar je u tegen zegt. Grote kanonnen dus.
Tips om het AIDA-model succesvol in te zetten voor je marketingstrategie
Maar AIDA kan ook kleinschaliger met een budget dat bij je past. Met deze tips haal je zelf het maximale uit het AIDA-model.
1. Ken je doelgroep(en)
Om het AIDA-model succesvol toe te passen, moet je je doelgroep(en) goed kennen. Wat zijn de behoeften van je doelgroep? Waar liggen de interesses en waar de pijnpunten? Zodra helder is wat je doelgroep beweegt, kun je dieper graven. Doe doe je door te onderzoeken hoe je de aandacht grijpt en hoe je behoefte creëert. Het is daarbij goed om te weten dat je klanten zich op dat moment in de oriëntatiefase van de customer journey bevinden.
2. Schrijf aantrekkelijke advertentiekoppen
Een advertentie valt of staat met een goede kop. Besteed hier dus goed aandacht aan. Je wil je doelgroep intrigeren en dwingen tot interactie. Gebruik hiervoor krachtige woorden, getallen en emotionele triggers.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Clickbait advertentiekoppen
Vermijd hierbij ‘clickbait’ (misleidende, sensationele koppen). Dit verhoogt het risico op wantrouwen, zeker als de rest van het verhaal niet correspondeert met de advertentiekop.
3. Houd het simpel
Je boodschap moet duidelijk en consistent zijn. Leg de focus op de voordelen van je product of dienst. Raak niet verzeild in jargon of technisch taalgebruik. Niet iedereen zit daarop te wachten en het kan potentiële klanten juist afschrikken.
4. Gebruik visuals
Afbeeldingen en video’s zijn krachtige hulpmiddelen om de aandacht te trekken. Je hebt niet direct een peperduur productieteam nodig als het budget dat niet toelaat. Met een moderne smartphone kom je zelf een heel end tegenwoordig. Zo creëer je eenvoudig authentiek beeldmateriaal wat je campagne versterkt. Bijvoorbeeld een achter de schermen-opname waarin je laat zien hoe je product wordt ontwikkeld.
5. Call-to-action (CTA)
Vergeet ook niet je call-to-action. Zodra je behoefte onder je doelgroep hebt gecreëerd, is het tijd om te oogsten. Deze route naar conversie moet duidelijk en eenvoudig zijn. Gebruik duidelijke actietaal zoals: ‘koop, download, contact, vraag aan, etc. Zo schep je duidelijke verwachtingen.
6. Testen, testen, testen
Hoe je het AIDA-model precies inricht, verschilt per doelgroep en branche. Test daarom verschillende soorten copy en design waarmee je de interesse van je doelgroep wekt en behoeften aanspreekt.
Werk bijvoorbeeld met A/B testing voor je reclame-uiting om de effectiefste formats te identificeren. Een formule voor succesvol nieuwe klanten werven is niet in ijzer gegoten. Een kritische blik en veelvuldig testen is daarom zeker geen overbodige luxe.