Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke rol in het succes van je bedrijf. Effectieve marketing en sales is cruciaal voor de omzet van elk bedrijf, groot en klein. Maar hoe pak je dat aan? Hoe optimaliseer je je verkoopinspanningen, hoe bouw je een merk op en hoe trek je klanten aan?

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Waarom is effectieve marketing van belang voor kleine bedrijven?

Als ondernemer met een klein bedrijf zijn goed gerichte marketing en sales de bouwstenen van het succes van je bedrijf en wel hierom:

  • Ze helpen je om klanten aan te trekken, omzet te genereren, relaties op te bouwen en je bedrijf te laten groeien in een competitieve markt.
  • Marketing is nodig om je bedrijf en je producten of diensten zichtbaar te maken bij je doelgroep. Dit vergroot je merkbekendheid.
  • Je bouwt er duurzame klantrelaties mee op.
  • Door een goed ingerichte marketing funnel kun je in contact komen met je doelgroep en kun je waardevolle feedback verzamelen over wat werkt en wat kan worden verbeterd aan je producten, diensten en processen.
  • Effectieve marketing en verkoop geven je inzicht in de veranderende markt. Of het nu gaat om nieuwe trends, technologieën of klantvoorkeuren, marketing helpt je om relevant te blijven.
  • Marketing helpt door effectieve strategieën en meetmethoden je Return on Investment (ROI) te optimaliseren. Dit betekent dat je jouw marketingbudget op een slimme manier kunt inzetten om maximale resultaten te behalen.
  • Door een consistente marketing- en verkoopinspanning te handhaven, kun je gestaag groeien en je bedrijf stabiliteit bieden. Zo kun je nieuwe kansen en partnerschappen ontdekken die je anders misschien niet zou hebben opgemerkt.


Onderzoek laat zien dat effectieve marketing belangrijk is

Ben je nog niet overtuigd van het belang van marketing voor jouw bedrijf? Kijk dan eens naar dit onderzoek, de nationale marketing benchmark. Daarin wordt aan 200 bedrijven gevraagd hoe ze met zo’n honderd kenmerken van marketing omgaan. De uitkomsten breken een lans voor het belangrijk maken van marketing bij alle verschillende disciplines van je bedrijf.

Op de stelling ‘marketing speelt een belangrijke rol in het managementteam’ zegt 57 procent van de winnende bedrijven ‘ja’, tegen 41 procent van de verliezers. De stelling ‘Het managementteam heeft voldoende marketingkennis- en ervaring’ kan rekenen op steun van 68 procent van de winnaars, tegen 41 procent van de verliezende bedrijven.

De winnaars kiezen duidelijk een betere marketingstrategie, een gevolg van meer ervaring, meer kennis en vooral meer prioriteit. Door de juiste strategie kunnen zij meer inkomsten genereren.

Marketing voor het mkb – hoe werkt het?

Voor kleine en middelgrote bedrijven gelden grosso modo dezelfde richtlijnen als voor multinationals. Het gaat altijd om positionering, doelgroepbepaling en merkidentiteit. Toch zijn er verschillen. Tijd, budget en mankracht zijn schaarser, dus het maken van duidelijke keuzes is des te belangrijker.

Bepalen doelgroep en doelstellingen. Hoe doe je dat?

  • Het identificeren van je doelgroep: wie zijn je potentiële klanten? Wat zijn hun behoeften en interesses?
  • Stel duidelijke doelstellingen op voor je marketingstrategie zoals: vergroten van de naamsbekendheid, genereren van leads of stimuleren van verkoop.
  • Ken je doelgroep en richt je marketinginspanningen op mensen die het meest waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in je producten of diensten. Dit is efficiënt en je creëert een grotere impact.
  • Stel je marketingberichten en inhoud af op de behoefte van je doelgroep, hun interesses en pijnpunten. Dit leidt tot meer relevante communicatie, waardoor de kans groter wordt dat potentiële klanten zich aangesproken voelen.
  • Richt je marketing op een doelgroep die al interesse toont. Dat vergroot de kans op conversie.
  • Helder voor ogen hebben wie je doelgroep is, helpt je om jezelf te differentiëren van concurrenten en een unieke positie in de markt in te nemen. En het helpt je bij de ontwikkeling van producten of diensten die aansluiten bij hun wensen. Meer kans op succes en langdurige klantrelaties
  • Door te laten zien wat je doelgroep nodig heeft en wil, vergroot je de loyaliteit van klanten. Tevreden klanten doen herhaalaankopen en bevelen je bedrijf bij anderen aan.
  • Als je sales richt op een brede, algemene doelgroep leidt dat tot verspilling van middelen. Door je te richten op een specifieke doelgroep, kun je je marketingbudget beter benutten en gerichter investeren.

Positionering. Hoe wil je worden waargenomen?

Positionering is de manier waarop je je bedrijf, producten of diensten neerzet in de markt ten opzichte van concurrenten en alternatieve oplossingen. Als je weet hoe je wilt dat je bedrijf wordt waargenomen en waarin je verschilt van anderen, kun je je marketingstrategie effectiever vormgeven en je groeidoelstellingen bereiken

Een duidelijke positionering geeft mensen een helder beeld van wat je aanbiedt en wat ze van je kunnen verwachten, wat weer bijdraagt aan herkenning en vertrouwen. Een goede positionering houdt rekening met de behoeften, wensen en problemen van je doelgroep. Dit stelt je in staat om je marketingberichten en -strategieën af te stemmen op wat belangrijk is voor je potentiële klanten. Een goed gedefinieerde positionering kan je helpen om een sterke merkidentiteit op te bouwen.

Merkidentiteit waarvoor heb je dat nodig?

Een merkidentiteit is niets anders dan jouw merk heel duidelijk verwoord en geduid. Een sterke merkidentiteit is eentje waarmee mensen zich kunnen identificeren en willen verbinden. Het beschrijft wie je bent, wat je drijft en wat je betekent voor anderen.

Merkidentiteit komt voort uit de inzichten van je positionering. Twee onderdelen zijn hierin belangrijk:

  1. Wat zijn de kernwaarden van je bedrijf.
  2. Wat zijn de behoeften van de doelgroep.


Een sterke merkidentiteit is een krachtig hulpmiddel om je bedrijf te onderscheiden, je positie in de markt te versterken en een sterke band met je doelgroep op te bouwen. Een sterke merkidentiteit kan een emotionele connectie creëren tussen je merk en je doelgroep. Het helpt mensen om zich op persoonlijk niveau met je merk te verbinden, waardoor ze loyaler worden en een langdurige relatie met je bedrijf willen opbouwen.

Een sterke merkidentiteit zorgt ervoor dat je in het geheugen van je klanten blijft hangen. Dit is van vitaal belang wanneer klanten beslissingen nemen over aankopen, omdat ze eerder geneigd zijn te kiezen voor een merk dat ze herkennen en vertrouwen.

De spil van je marketing is een effectieve website

Oke, je hebt een merkidentiteit geformuleerd, je weet hoe je je in de markt wil positioneren. En, belangrijk: je kent je doelgroep en hebt een idee hoe je die wil benaderen. Je bent goed op weg. Maar vergeet je website niet. Het vormt de spil van je online aanwezigheid. En die moet dus in lijn zijn met je beloftes.

  • Je website is een krachtige tool om potentiële klanten aan te trekken, te boeien en uiteindelijk te converteren. Zorg ervoor dat je website duidelijk communiceert wie je bent, wat je doet en welke waarde je biedt aan je doelgroep. Je merkidentiteit en kernboodschappen moeten meteen duidelijk zijn.
  • Publiceer regelmatig waardevolle en relevante inhoud op je website. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar toont ook je expertise en trekt potentiële klanten aan.
  • Maak specifieke landingspagina’s voor je marketingcampagnes. Deze pagina’s zijn gericht op een specifiek aanbod of thema en hebben een duidelijke call-to-action om bezoekers om te zetten in leads.
  • Zorg ervoor dat je website geoptimaliseerd is voor zoekmachines (seo). Dit vergroot de kans dat je website verschijnt wanneer mensen op zoek zijn naar producten of diensten die jij aanbiedt.
  • Integreer aanmeldingsformulieren voor nieuwsbrieven en updates op je website. Dit helpt je om een e-maillijst op te bouwen en leads te verzamelen die je vervolgens kunt converteren naar klanten.
  • Voeg sociale mediaknoppen toe aan je website om bezoekers aan te moedigen je te volgen via social media.
  • Maak het gemakkelijk voor potentiële klanten om alle informatie te vinden die ze nodig hebben.
  • Plaats testimonials en casestudy’s op je website om bewijs te leveren van eerdere succesverhalen.
  • Analyseer het gedrag van bezoekers op je website en identificeer knelpunten in het conversieproces.
  • Plaats duidelijke CTA’s op strategische locaties op je website, zoals opvallende knoppen die bezoekers aansporen om actie te ondernemen, zoals het aanvragen van een offerte of het kopen van een product.


Marketing met beperkt budget. Hoe werkt dat?

Je hebt geen enorm budget nodig om marketing en sales effectief in te zetten. Het belangrijkste is om voornamelijk bezig te zijn met focussen op de kanalen en activiteiten die het meeste rendement opleveren voor jouw specifieke doelgroep en bedrijf.

  • Online marketing is een goede manier om met een beperkt budget een relevantie marketingstrategie uit te zetten. Het sleutelwoord is consistentie. Kies de kanalen die het beste passen bij je doelgroep en bedrijfsdoelen, en zorg ervoor dat je waardevolle en relevante content deelt. Meet en analyseer vervolgens de resultaten om je strategie aan te passen en te optimaliseren.
  • Richt je op sociale media, content- en e-mailmarketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Deze kanalen zijn doorgaans kosteneffectiever en bieden de mogelijkheid om gericht je doelgroep te bereiken.
  • Sociale mediaplatforms bieden mogelijkheden voor gratis of betaalde promotie. Kies de platforms die het meest relevant zijn voor je doelgroep en creëer waardevolle en boeiende content. Gebruik hashtags en deel posts op strategische tijdstippen om je zichtbaarheid te vergroten.
  • Contentmarketing: zorg voor waardevolle content die aansluit bij de interesses en behoeften van je doelgroep. Dit kunnen blogposts, video’s, infographics, of zelfs podcasts zijn. Trek met deze content organisch verkeer naar je website en positioneer je zo als een autoriteit binnen je branche. Optimaliseer de content voor zoekmachines om organisch verkeer te vergroten.
  • Influencermarketing: werk met mensen die invloed hebben in jouw branche en zorg dat ze jouw dienst of product promoten en je bereik vergroten
  • Benut je lokale gemeenschap. Neem deel aan lokale evenementen, beurzen, markten of festivals. Dit vergroot je zichtbaarheid en je bouwt aan persoonlijke relaties.
  • Zijn er andere lokale bedrijven of non-profitorganisaties. Zorg voor een efficiënte samenwerking. Bijvoorbeeld met promoties of evenementen, waarbij je elkaars doelgroepen kunt bereiken.
  • Vraag om recensies en aanbevelingen van huidige klanten. Goed voor je online reputatie.
  • Gebruik gratis marketingtools en bronnen. Er zijn veel tools beschikbaar voor zaken als social media management, grafisch ontwerp, en e-mailmarketing.
  • Plaats met een klein budget gerichte advertenties op sociale media platforms zoals Facebook, Instagram of LinkedIn en richt je advertenties specifiek op de demografische gegevens en interesses van je doelgroep.
  • Houd bij welke marketinginspanningen het beste presteren en pas je strategie aan op basis van de resultaten. Dit maximaliseert je inspanningen op het gebied van marketing en sales.

Wat je budget ook is: regelmatige en consistente marketing- en sales inspanningen kunnen in de loop van de tijd aanzienlijke resultaten opleveren.

Je product of dienst verkopen. Welke regels zijn er?

Hoe verkoop je je product of dienst? In sales gaat het over de volgende communicatieregels:

  1. Creëer urgentie: zoals beperkte tijd aanbiedingen, kortingscodes die binnenkort verlopen, of een tijdelijke bonus bij aankoop.
  2. Communiceer de voordelen: focus op de voordelen die klanten zullen ervaren door je aanbieding te accepteren.
  3. Gebruik heldere taal zonder vakjargon. Maak gebruik van korte alinea’s, opsommingstekens en relevante afbeeldingen.
  4. Voeg sociale bewijslast toe: testimonials van tevreden klanten of succesverhalen.
  5. Maak gepersonaliseerde aanbiedingen: op basis van eerdere aankopen of interesses.
  6. Zorg voor een duidelijke en overtuigende CTA: die aangeeft wat de klant moet doen om van de aanbieding te profiteren.
  7. A/B-testen: test verschillende versies van je aanbieding om te zien welke het beste presteert.
  8. Multi-channel aanpak: promoot je aanbieding via meerdere kanalen, zoals e-mail, sociale media, je website en eventueel zelfs offline kanalen. Dit vergroot de kans dat je doelgroep de aanbieding ziet.
  9. Meet en optimaliseer: houd de prestaties van je aanbieding bij. Pas je strategie aan op basis van de verzamelde gegevens.
Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Je product of dienst verkopen via e-commerce platforms

We hebben je een aardige indruk gegeven hoe de marketing en sales voor het MKB in grote lijnen in elkaar steekt. Maar er is nog een sales mogelijkheid die we je niet willen onthouden in dit overzichtsartikel. Dat is verkoop via e-commerce platforms.

Voordelen van e-commerce

  • Met een e-commerce platform kun je je bereik vergroten van lokaal naar nationaal en zelfs internationaal. Je hebt de mogelijkheid om je producten of diensten aan mensen over de hele wereld te verkopen.
  • Je e-commerce winkel is altijd open, wat betekent dat klanten op elk moment van de dag aankopen kunnen doen.
  • Met een goed platform kun je gedetailleerde informatie verzamelen over het gedrag van je klanten. Dit omvat informatie over welke producten populair zijn, waar mensen afhaken tijdens het aankoopproces en meer. Deze gegevens kunnen je helpen om je strategieën te optimaliseren.
  • E-commerce platforms kunnen gemakkelijk worden opgeschaald naarmate je bedrijf groeit. Je kunt nieuwe producten toevoegen, nieuwe markten betreden en je aanbod aanpassen zonder grote fysieke wijzigingen.
  • Je kunt je e-commerce platform personaliseren op basis van de voorkeuren en gedragingen van je klanten. Dit betekent dat je productaanbevelingen kunt doen op basis van eerdere aankopen en de winkelervaring kunt verbeteren.
  • Het opzetten van een e-commerce platform is in veel gevallen minder kostbaar dan het openen van een fysieke winkel. Er zijn tal van e-commerce platformen en tools beschikbaar die je kunt gebruiken om snel online te gaan.
  • Klanten waarderen het gemak van online winkelen. Ze kunnen producten opzoeken, vergelijken en bestellen zonder hun huis te verlaten.
  • E-commerce platforms stellen je in staat om effectief online marketing- en promotiestrategieën toe te passen. Je kunt sociale media, zoekmachineoptimalisatie, e-mailmarketing en andere digitale kanalen gebruiken om je bereik te vergroten.
  • In veel sectoren is een online aanwezigheid én e-commerce tegenwoordig een verwachting van klanten. Als je niet online verkoopt, loop je mogelijk klanten mis aan concurrenten die dat wel doen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn werkte jarenlang in de journalistiek, voordat hij besloot zijn blik te verbreden. Zijn ervaring gebruikt hij voor het maken van producties die informatie op een aantrekkelijke manier presenteren. De menselijke kant is wat hij zoekt in zijn teksten.
Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…