Online of offline adverteren voor je webshop?

Het is een uitdaging jouw webshop vindbaar te maken tussen de ontelbare webwinkels die het internet rijk is. Door te adverteren kun je mensen laten weten dat je bestaat. Maar wat is het meest rendabele advertentiekanaal voor jouw webshop?
Online of offline adverteren voor je webshop?

Je kunt je advertentiebudget maar één keer uitgeven. Is het dan verstandig om je volledig op online advertenties te richten of kan offline adverteren je ook iets opleveren? Bij het maken van die keuze is het belangrijk je te realiseren dat er een groot verschil zit tussen on- en offline reclame maken.

 

Gericht en generiek

Wanneer je voor een online advertentie kiest, kun je bijvoorbeeld heel gericht je doelgroep bereiken. Je kunt filters instellen waardoor je advertenties alleen getoond worden aan mensen binnen een bepaalde leeftijdscategorie of woonplaats. Ook kun je jouw doelgroep bepalen op basis van klik- en surfgedrag of op basis van interesses. Offline bereik je een meer generieke doelgroep. Iedereen die het betreffende medium bekijkt, luistert of leest, ziet jouw advertentie. Je kunt je doelgroep wat meer afbakenen door te kiezen voor een advertentie in een vakblad of een regionale krant.

 

Flexibiliteit en interactie

Daarnaast is online adverteren een stuk flexibeler dan offline. Je kunt je advertenties 24/7 plaatsen en klanten kunnen met één klik contact met je opnemen. Offline zit je vast aan publicatiedata van het medium in kwestie. Als een klant jou wil bereiken, moet hij daar meer acties voor ondernemen dan online het geval is. Doordat je online direct interactie kunt hebben met je klant, is er sprake van tweerichtingsverkeer. Jullie kunnen op elkaar reageren. Dat terwijl je bij een offline advertentie enkel aan het zenden bent. De klant kan niet op hetzelfde kanaal reageren op jouw advertentie.

 

Zichtbaarheid

Een voordeel van offline adverteren is dat je meer kans hebt om gezien te worden. Online scrollen mensen makkelijk weg, daardoor heb je maar heel even de kans om de aandacht te pakken. Met een folder die je per post verstuurt, val je eerder op.

 

Meetbaarheid

Daarentegen is het bij online advertenties veel makkelijker om het effect van je uiting te meten. Je kunt je resultaten in realtime zien en zo nodig je advertentie aanpassen. Een offline advertentie is statisch en het is lastiger te zeggen wat het oplevert. Al zijn er wel manieren om de resultaten meetbaar te maken. Als je bijvoorbeeld een kortingsactie communiceert, kun je makkelijk nagaan hoeveel mensen daar gebruik van hebben gemaakt.

 

Resultaat

Een groot voordeel van online advertenties is dat je betaalt voor het resultaat. Je betaalt bijvoorbeeld alleen per klik of per aankoop die een advertentie oplevert. Bij offline reclame-uitingen betaal je voor het plaatsen van de uiting, ongeacht wat die je oplevert.

 

Opvallen

Al met al winnen online advertenties het van offline advertenties. Maar dat betekent niet dat je enkel online aanwezig moet zijn. Tussen grote namen als Zalando en Wehkamp kan het voor kleine webshops moeilijk zijn online op te vallen. Door offline ook aanwezig te zijn, kun je jezelf zichtbaar maken.

 

‘Echte' mensen

Daarnaast blijkt uit onderzoek (The Future of the Costumer Relationschip, Steven van Belleghem) dat 73 procent van de online shoppers van tijd tot tijd behoefte heeft aan contact met ‘echte' mensen. Om aan deze wens te voldoen kun je meedoen aan evenementen of zelf een evenement organiseren. Ook het openen van een fysieke winkel behoort tot de mogelijkheden, al is dat een wat meer rigoureuse stap.

 

Combinatie

Het kan goed werken om een campagne op te zetten waarin je off- en online adverteren met elkaar combineert. Denk bijvoorbeeld aan een productadvertentie in een lokale krant met een kortingscode die men op een speciale pagina van je webshop kan verzilveren. Als je mensen daar direct vraagt je Facebookpagina te liken, heb je niet alleen meer websitebezoekers maar ook meer Facebooklikes.

Maak bij het kiezen van een advertentiekanaal altijd een goed overzicht van alle kosten. Alleen zo kun je een goede afweging maken.

Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?'.

 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming