Webwinkel beginnen? Deze experts onthullen hun tips

Het beginnen van een winkel op internet is een droom van veel aspirant-ondernemers. Een webwinkel opzetten is niet zo moeilijk, er een succes van maken wel. Wat maakt nou het verschil? Deze drie professionals delen hun ervaringen en tips.
Webwinkel beginnen? Deze experts onthullen hun tips

Bart Mensen en Jeanine Rozenberg-Mensen zijn eigenaar van de webwinkel Winkel voor kinderen die allerlei spulletjes voor kinderen verkoopt. In 2008 werden ze uitgeroepen tot de beste webwinkel in de categorie kleine waren.

  • Zorg voor goed werkende winkelsoftware. Virtuemart is voor startende en grotere webwinkliers een ideaal pakket. Zorg voor een goede en heldere template en layout zodat de webwinkel overzichtelijk is en klanten er makkelijk door kunnen navigeren.
  • Vermeld altijd duidelijk uw telefoonnummer op de website. Het klinkt oudbollig, maar in de praktijk vinden veel consumenten het prettig om even te bellen om te horen of het goed zit.
  • Zorg dat de klantenservice goed werkt. Behandel vragen en e-mails direct of zo snel mogelijk. Laat (potentiële) klanten in ieder geval weten dat hun vraag, verzoek is gelezen of gehoord!

 



Marijke van den Noord , eigenaar van De Tassensite, verkoopt exclusieve tassen.

 

  • Maak vooraf duidelijke afspraken met een websitebouwer om niet achteraf voor verrassingen te komen te staan. Wat ik niet wist, is dat een websitebouwer het intellectuele eigendomsrecht op de website heeft. Iedere pagina die ik op mijn website erbij wil laten zetten, kost me veel extra geld. Een goedkoper iemand inschakelen kan niet, want daar geeft de websitebouwer geen toestemming voor. Ik kan voor een heel hoog bedrag een licentie kopen waardoor ik mijn site weer zelf kan beheren, maar een deel van de website blijft altijd zijn eigendom. Heel vervelend.
  • Klanten vinden persoonlijk contact prettig. Ik stuur altijd een mail dat de bestelling is aangekomen en wanneer de tas op de post gaat. Via track and trace houd ik het bij. Als de post vertraging heeft, laat ik dat weten. Ook zorg ik ervoor dat een tas nooit bij de buren wordt aangeboden. Na drie keer tevergeefs aanbellen kan de klant hem zelf ophalen op het postkantoor. Mensen waarderen die persoonlijke benadering enorm.

 



Ineke Maat van is ontwerpster en eigenaar van de website Sieradentuin. Ze verkoopt handgemaakte sieraden.

 

  • Foto's van artikelen moeten altijd waarheidsgetrouw zijn. Mocht de kleur van een artikel kunnen afwijken op het computerscherm, vermeld dit dan ook op de website.
  • Zorg voor een overzichtelijk menu en pagina's die snel laden. Niets is zo vervelend als vijf minuten moeten wachten. Kijkers en shoppers hebben nooit zo veel geduld!
  • Vermijd muziekjes. Ze zijn irritant of worden dat na een paar minuten.
  • Verplaats jezelf in de klant. Ik wil graag dat mijn klanten zich jarig voelen als ze de bestelling thuisbezorgd krijgen en openmaken. Daarom verpak ik mijn sieraden altijd leuk en doe ik er standaard een visitekaartje bij.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming