Categorieën

Steeds meer ondernemers willen duurzaam ondernemen. Op die manier zetten ondernemers zich in voor een duurzame wereld op het gebied van de maatschappij, de mens en het milieu. Het kan behoorlijk wat voordelen met zich meebrengen om een B Corp te worden. Niet voor niets vergt het daarom wat inspanning om zo’n certificaat te behalen.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Wereldwijd zijn er zo’n 5.500 bedrijven die deze certificering hebben. Ook in Nederland zijn er bedrijven die het B Corp-certificaat mogen dragen. Iedereen behalve stichtingen en NGO’s kunnen zo’n certificaat aanvragen. Maar hoe doe je dat precies?

Eisen aan een B Corp

Om een B Corp-onderneming te worden, gelden er een aantal eisen. Het gaat hier om drie eisen op het gebied van: performance, accountability en transparency. Bij performance gaat het erom dat een ondernemer uitzonderlijke prestaties levert op het sociale en ecologische vlak. Daarbij gaat het dus om een beter werkklimaat en minder druk op het milieu. Om een dergelijke ondernemer te mogen worden, moet een ondernemer tenminste 80 van de 200 punten halen in de B Impact Assessment. Het is een gratis online tool waarmee je je impact meet op vijf vlakken: governance, workers, community, environment en customers.

Een tweede eis aan het worden van een B Corp is dat je laat zien dat je verantwoordelijk bent voor wat je onderneming doet. Je moet laten zien dat je van waarde bent voor de mens en voor het milieu. Het is verplicht om bij iedere beslissing stil te staan bij de impact op deze twee vlakken. Daarom moeten ondernemers hun duurzame kijk vastleggen in een statuut. Op die manier blijft een bedrijf duurzaam, ook als hij van eigenaar wisselt.

Ten slotte moet een B Corp transparant zijn. Wees dus eerlijk over bedrijfsresultaten. Op die manier kunnen andere bedrijven en klanten zien met welk bedrijf ze zaken doen en wat hun visie precies is. Daarna is het tijd om een certificering aan te vragen.

Stappenplan B Corp worden

Een B Corp is niet het zoveel nietszeggende certificaat waar weinig ondernemers in de praktijk wat aan hebben. De B Corp laat zien dat werknemers een veilig en prettige werkomgeving krijgen en dat een onderneming goed is voor mens en milieu. Daarom hoef je er ook niet voor te betalen om zo’n keurmerk aan te vragen. Wel dien je een aantal stappen te doorlopen voordat je zo’n certificaat toegekend krijgt.

Maak een account aan

Ten eerste maak je een gratis account aan. Vul je gegevens in, zoals bijvoorbeeld in welke sector en industrie je werkzaam bent. Daarbij wordt ook gevraagd naar het aantal medewerkers. Dit kun je later alsnog aanpassen.

Wat is je impact?

Bij het behalen van een B Corp certificering, draait het er allemaal om wat je huidige impact voor mens en milieu is. Dit dien je dus eerst te inventariseren. Geef antwoord op de vragen binnen de vijf verschillende thema’s. Wees eerlijk een realistisch en overdrijf het niet. Een team gaat je antwoord later namelijk verifiëren. Daarom is het goed om niet te gemakkelijk antwoord te geven. Doe dit samen met je team. Met de aanvraag kun je maar zo weken of maanden bezig zijn. Je nulmeting moet duidelijk en eerlijk zijn. Heb je geen 80 punten? Dan is je impact onvoldoende en dien je je onderneming eerst te verbeteren.

“Tijdens de audit wordt de positieve impact van het bedrijf op werknemers, klanten, leveranciers, de samenleving en het milieu beoordeeld. Wij werken als bedrijf nu zeven jaar met collectief ondernemerschap. Vanuit deze solide basis was het voor ons mogelijk om een B corp te worden.” – Sam van Gentevoort van Vertaalbureau Perfect in Enschede

Impact verbeteren

Het kan voorkomen dat je onvoldoende hebt gescoord om het B Corp-certificaat toegekend te vragen. Daarom is het belangrijk goed en kritisch naar je onderneming te kijken. Welke antwoorden wil je in de toekomst geven? De antwoorden die je nu gaf zijn immers onvoldoende en daarmee niet voldoende impactvol op mens en milieu. Maak een spreadsheet met verschillende stappen om de impact van je onderneming te verbeteren en maatregelen op te stellen.

Aanvraag officieel indienen

Na maanden van voorbereiding en verbetering kun je je aanvraag indienen als je meer dan 80 punten hebt weten te behalen. Je kunt de aanvraag dan officieel gaan indienen. Je hebt de beste kans op een certificering als je tussen de 85 en 90 punten weet te behalen. De aanvraag wordt namelijk eerst nog beoordeeld door een beoordelingscommissie. Deze trekt vaak wat punten af als je te royaal bent geweest met het geven van antwoorden. Daardoor is de kans groot dat je bij 80 punten dus toch je certificaat niet haalt, als de commissie vindt dat de antwoorden toch onvoldoende zijn.

Bij de aanvraag wordt je score geverifieerd door B Lab. Dit is een onafhankelijke stichting achter de certificering. Er komt dan een interview en de antwoorden worden streng en uitvoering gecontroleerd. Daarbij wordt om bewijsmateriaal gevraagd dat je op moet sturen.

Uitslag certificering

Na de strenge controles krijg je de uitslag. Een B Corp word je immers niet zomaar. Heb je de verificaties behaald? Gefeliciteerd, dan krijg je binnenkort de certificering toegekend. Je krijgt dan uitleg over hoe je het B Corp logo mag gebruiken en welke informatie je op je site moet zetten. Je mag dan het goede nieuws met iedereen delen. Heb je de certificering na verificatie toch niet behaald? Dan dien je eerst maatregelen door te voeren, zodat je in de toekomst wel aan de eisen voldoet. Je kunt dan na een paar maanden de aanvraag opnieuw indienen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In de wereld van brandpreventie staan brandblussers bekend als ongekroonde helden, klaar om vuur te doven en veiligheid te…
Vandaag de dag is video een van de populairste advertentieformaten, waarmee niet alleen informatie over het product kan worden overgebracht, maar ook…
We weten allemaal dat wanneer medewerkers zich goed voelen en op topniveau werken, het bedrijf als een geoliede machine loopt. Maar hoe zorg je ervoor…
Als ondernemer heb je de keuze uit tal van verschillende vormen van marketing om je bedrijf onder de aandacht te brengen van je doelgroep. Populair…
Streef jij naar een diepere verbinding met jouw doelgroep en duurzame groei? Alleen maar een product of dienst aanbieden is vandaag de dag niet meer…
Ladeblokken en schuifdeursystemen zijn twee essentiële en praktische elementen in moderne interieurontwerpen. Ze bieden niet alleen…