Categorieën

Bloemen blijken de communicatievaardigheden en emoties van uw personeel positief te beïnvloeden. Dus, wilt u uw bedrijf en personeel beter laten functioneren? Loop dan eens naar de lokale bloemist en schaf een aantal mooie boeketten aan voor op kantoor.

Onderzoek

Bloemen hebben een positief effect op de communicatie en werkbeleving van personeel. Dat blijkt uit The Emotional Impact of Flowers Study, het meest toonaangevende onderzoek naar de invloed van bloemen op mensen.

Het hoofd van dat onderzoek vat het als volgt samen: “Niet alleen maken bloemen mensen vrolijker dan we al dachten, ze hebben ook een sterk positief effect op onze emoties.”

De belangrijkste 3 conclusies

1. Bloemen geven een vrolijk gevoel

Tijdens het onderzoek kreeg elke testpersoon bloemen overhandigd, of bloemen te zien. Daarna werd om een reactie gevraagd. Wereldwijd bleken de reacties overeen te komen: alle testpersonen voelden zich beter bij hun confrontatie met bloemen en omschreven dit gevoel onder andere als ‘vrolijk’.

2. Positieve effecten ook op lange termijn

Mensen die, thuis of op het werk, langere tijd in aanraking komen met bloemen, hebben minder last van stress en angstgevoelens.

Een werkomgeving mét bloemen wordt dan ook als prettiger ervaren dan een werkomgeving zonder bloemen.

3. Betere communicatie en verstandhouding personeel

Een omgeving met bloemen blijkt meer uit te nodigen tot een goed gesprek tussen medewerkers. Bij grote kantoren daalde de drempel om iets te vragen of een praatje te maken. Dat zorgde weer voor een betere werksfeer en werkbeleving.

Redenen genoeg dus om ook bij u bloemen op kantoor te zetten!

Het onderzoek kunt u hier nalezen (pdf) »

Auteur: Floor Evertse – BloemenLatenBezorgen.nl

Lees ook:
Interieurbeplanting: meer dan een mooi plaatje! »
Orde op zaken: in zeven stappen naar een opgeruimde werkplek »

Lees ook…
De wereld alleen redden kan je niet, maar er wat liever voor zijn wel. Ben jij een ondernemer, geen klimaatactivist, maar wil je wel graag dat jijzelf,…
Genoeg van al die files? Vermijden is steeds moeilijker, maar met wat handig plannen kunt je een hoop ellende voorkomen. Lees hier wat de beste tijden…
Een dag vrij, weg voor werk, vakantie, ziekte of een tijdelijke bedrijfssluiting. Om welke reden je ook afwezig bent, een out of office instellen is…