Jouw website beter vindbaar in de lokale zoekresultaten? Dat bereik je door te investeren in lokale SEO. Zo komen je bedrijfsprofiel en webpagina's beter naar voren als mensen in de regio googelen op bepaalde producten of diensten én mis je geen belangrijke leads en conversies. We helpen je op weg met een aantal lokale SEO tips.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Op het moment van schrijven is het zoekmachinemarktaandeel van Google nog altijd meer dan 90 procent in Nederland. Daarom focussen we ons in dit artikel alleen op lokale SEO in de zoekmachine van Google en laten we bijvoorbeeld Bing Places for Business buiten beschouwing.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is een onderdeel van SEO (Search Engine Optimization) waarbij Google lokale zoekresultaten toont als je lokale zoekopdrachten opgeeft.

Je kunt lokale SEO vergelijken met hoe je vroeger de papieren editie van de Gouden Gids gebruikte. Was je op zoek was naar een fietsenmaker, loodgieter of klusbedrijf? Dan raadpleegde je het gele orakel. Nu we steeds meer handelingen digitaliseren, is het geen verrassing dat we ook het zoeken naar lokale bedrijven steeds vaker overlaten aan een algoritme.

Hoe dat eruit ziet? Helemaal bovenaan de zoekresultaten verschijnt een klein kaartje (Google Maps) waarop een aantal relevante aanbieders in de buurt staan. Naast dat kaartje worden er 3 bedrijven uitgelicht: de local 3-pack. Daar weer onder staan de gewone lokale zoekresultaten.

Waarom is lokale SEO belangrijk?

Volgens cijfers van Google leidt meer dan 75 procent van de lokale zoekopdrachten nog dezelfde dag tot een contactmoment met je bedrijf. Dat kan telefonisch of via een klik op je website, maar de local 3-pack toont ook een routebeschrijving naar jouw locatie.

Een kwart van deze leads zal tot een conversie leiden. Oftewel: aankoop van je product of afnemen van je dienst. Kortom, lokale SEO is een bron die conversieverhogend kan werken als je het op de juiste manier gebruikt. Zeker gezien het feit dat:  

  • Lokale zoekresultaten vaker boven de reguliere zoekresultaten verschijnen.
  • Potentiële klanten die lokaal zoeken vaak op zoek zijn naar contactgegevens (een bedrijfsadres of telefoonnummer).

Lokale zoektermen: wat laat Google precies zien?

Een voorbeeld: een gezin loopt in het centrum van een stad en wil ’s avonds ergens dineren. Pa of ma tovert de smartphone tevoorschijn, opent Google en typt de volgende lokale zoekwoorden:

restaurant + [naam stad]

Er verschijnen nu lokale zoekresultaten die uit 2 onderdelen bestaan:

1. Local 3-pack

Bovenin het scherm toont Google een kleine plattegrond (Google Maps mini) met alle restaurants en eetgelegenheden in de buurt én een lijstje met de 3 meest relevante restaurants volgens Google: de local 3-pack. 

2. Reguliere lokale zoekresultaten 

Onder de local 3-pack verschijnen de gewone lokale zoekresultaten met metagegevens van de betreffende pagina.

Local 3-pack en lokale vindbaarheid verbeteren. Hoe zorg je ervoor dat je bedrijf in deze top 3 staat?

Oké, je wilt een van die felbegeerde podiumplekken in de local 3-pack bezetten. Geen makkie, want je concurrenten willen ook lokaal gevonden worden.

Als jij lokaal de enige (of een van de weinigen) bent, zul je met weinig moeite in de local pack verschijnen op een lokale zoekopdracht.

In andere gevallen – bijvoorbeeld als restauranteigenaar in een grote stad met tientallen vergelijkbare lokale ondernemingen – zul je beter je best moeten doen om de lokale markt te veroveren. Dit begint met het opgeven van de juiste informatie op de juiste plekken. Hier volgen een aantal handelingen waarmee je de lokale vindbaarheid kunt verbeteren.

Google Bedrijfsprofiel

Het vertrekpunt is Google Bedrijfsprofiel (vroeger Google My Business). In deze omgeving schets je een zo compleet mogelijk beeld van je bedrijf. Hier vul je bijvoorbeeld je bedrijfsadres, telefoonnummer en andere contactgegevens in. Minstens zo belangrijk is een duidelijke beschrijving van je onderneming in enkele zinnen en welke categorieën je selecteert.

Profielen op andere platformen

Google gebruikt niet alleen informatie uit Google Bedrijfsprofiel, maar raadpleegt ook tal van andere platformen en bedrijvengidsen om te bepalen wie er in de lokale zoekresultaten verschijnt.

Voorbeelden zijn: Trustpilot, Facebook, Apple Maps, Uber, WhatsApp, Yelp. Zorg ervoor dat je onderneming op zoveel mogelijk verschillende platformen staat vermeld. Wees hierbij wel consistent en gebruik dezelfde bedrijfsinformatie.

De juiste openingstijden

Heel belangrijk: vermeld de juiste openingstijden in Google Bedrijfsprofiel en pas deze ook aan als je (tijdelijk) eerder sluit, bijvoorbeeld tijdens de feestdagen.

Zo voorkom je frustratie bij klanten die lokale zoekopdrachten opgeven. Dat ze bijvoorbeeld voor een dichte deur staan en misschien wel een negatieve Google-review schrijven uit onvrede.

Lokale zoekopdrachten en Google-reviews

Reviews zijn namelijk van levensbelang. Met (veel) positieve reviews zal je bedrijf sneller verschijnen in de local 3-pack. Vergeet ook niet te reageren op reviews.

Zo kun je iemand bedanken als er een positieve Google review is geschreven en in het geval van een negatieve review moet je zeker de tijd nemen om te reageren. Hiermee geef je namelijk een duidelijk signaal af naar anderen dat je klantgericht bent, kritiek serieus neemt én zoekt naar een oplossing.

Gebruik duidelijke foto’s in Google Bedrijfsprofiel

Onder het mom van beelden zeggen meer dan woorden: gebruik altijd duidelijke foto’s in Google Bedrijfsprofiel. Dit geeft potentiële klanten in één oogopslag een indruk van je onderneming.

Wees zorgvuldig en gebruik goede foto’s van de binnen- en buitenkant van je onderneming. Waarom de buitenkant vraag je je misschien af? Dan weten mensen meteen hoe je bedrijfspand eruit ziet en dat scheelt zoeken als ze in eenmaal in de buurt zijn.

Lokale SEO: optimaliseren voor reguliere lokale zoekresultaten

De local 3-pack is zoals gezegd één onderdeel van lokale SEO. Daarnaast kun je ook aan de slag met de reguliere lokale zoekresultaten. Deze staan onder de local 3-pack, maar boven de algemene zoekresultaten. Ook deze posities zijn erg belangrijk, want niet iedereen is direct geïnteresseerd in wat er tussen de local 3-pack staat.

De intentie kan namelijk ook zijn om een bepaald product in een webshop te bestellen. Ook dan kunnen lokale zoekresultaten naar boven komen. En als je dan bovenaan de zoekresultaten staat met een van je webpagina’s, is dat natuurlijk een dikke bonus! Dit pak je net even wat anders aan dan het optimaliseren van de local 3-pack (al hangt het wel met elkaar samen).

Zoekopdrachten lokaal gericht: on page optimalisatie

Optimaliseren voor de lokale organische zoekresultaten doe je in eerste instantie door je webpagina’s te optimaliseren voor bepaalde zoekopdrachten. Met gericht zoekwoordenonderzoek – bijvoorbeeld met behulp van een SEO-tool – kun je een lijst met zoekwoorden samenstellen.

Deze lijst zal waarschijnlijk ook een aantal veelgebruikte lokale zoekopdrachten bevatten. Iemand met een webshop die tuinmeubelen verkoopt in Amsterdam zal bijvoorbeeld teksten kunnen optimaliseren voor populaire zoekopdrachten, zoals: ‘tuinmeubelen Amsterdam’ of ‘partytent huren Amsterdam’. Je kunt dan bestaande webpagina’s optimaliseren voor deze zoekwoorden.

Een andere, veel gebruikte optie is een speciale lokale landingspagina aanmaken waarin je puur schrijft voor één of enkele van deze zoekwoorden.

Overweeg gebruik plaatspagina’s

Een andere succesvolle lokale SEO-methode is nog steeds het gebruik van plaatspagina’s. Wil je bijvoorbeeld goed gevonden worden in de regio? Dan kun je voor elke stad en dorp in de buurt een aparte landing page aanmaken en schrijven met lokale content. Bijvoorbeeld een unieke pagina voor:

  • Tuinmeubelen Amsterdam
  • Tuinmeubelen Zaandam
  • Tuinmeubelen Amstelveen

Zorg wel voor unieke content die genoeg van elkaar verschilt. Anders kan Google het zien als dubbele content (duplicate content) en dat is niet goed voor je lokale SEO-score.

Lokale SEO zelf verbeteren of uitbesteden?

Zelf aan de slag om je lokale SEO te verbeteren is zeker een optie. Met name de juiste informatie opgeven voor de local 3-pack kun je prima zelf doen. Het kan alleen behoorlijk tijdrovend zijn, zeker als je concurrentie ook moeite steekt in lokale SEO.

In een markt met veel concurrentie kun je ook besluiten lokale SEO (en algemene SEO) uit te besteden, bijvoorbeeld aan een online marketing bureau of freelance specialist. Zo’n investering zal zich over het algemeen prima terugverdienen.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…