Samen sterker: Jeroen + Pierre

Vier jaar sleutelden de oprichters aan Loqed, een slot dat je met je smartphone bedient en in 2020 op de markt kwam. Pierre van den Oord en Jeroen van Oorschot weten precies wat ze aan elkaar hebben. ‘We zijn niet bang toe te geven als de ander gelijk heeft.’

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Pierre van den Oord (34) liep al langer rond met het idee van een ‘sleutelloos’ slim slot. “Ik had wel wat softwarekennis vanuit eerdere bedrijven”, vertelt hij via videobellen. “Maar ik zocht iemand om dit samen technisch verder te kunnen ontwikkelen. Ik vertelde een vriend over het idee en die zei: Dan moet je met Jeroen praten. Je weet wel, van onze studentenvereniging. (Lachend:) Ik moet eerlijk bekennen, dat ik niet meteen wist welke Jeroen. We schelen twee jaar, ik had weleens met hem aan de bar gestaan.”

Hij benaderde Van Oorschot (32), die prompt reageerde met: “Nee, dat lijkt mij geen goed idee, want die sloten zijn er al. Maar koffiedrinken wil ik wel.” Van Oorschot ontdekte in dat eerste contact meteen dat Van den Oord vasthoudend is: hij moest maar eens googlen. “Er bleken wel e-sloten te zijn, maar die waren eigenlijk knudde en veel gedoe. Toen was ik wel om qua idee”, grinnikt hij. “Maar alleen als we kwaliteit en gebruiksgemak vooropzetten: hoe zou zo’n perfect slot eruit moeten zien? Daar vonden we elkaar snel in.”

samen sterker

Gaan voor het idee

En dan moet je ervoor gaan, vonden ze beiden. Van Oorschot vanuit de collegebanken, Van den Oord werkte toen bij een bank. Nuchter: “Investeerders vinden is heel veel werk en duurt een paar maanden”, deelt Van den Oord zijn ervaring. “Dat lukte al snel niet meer naast mijn baan. In die zin was opzeggen een gok. Maar als je nog jong bent, heb je ook nog niet zoveel te verliezen.” Dat ze geen techneuten zijn zien ze als voordeel en groot verschil ten opzichte van andere start-ups en oprichters. “We zijn Loqed vanuit de markt begonnen, niet vanuit technologische mogelijkheden.”

Eerst schreven ze een businessplan, onderzochten marktkansen en pas daarna maakte Van Oorschot een demomodel. Dat moest helpen om investeerders van het idee te overtuigen. “Pierre stond dan op het podium bij een pitch voor investeerders en deed alsof hij met zijn telefoon in zijn zak het slot opende”, verhaalt Van Oorschot smakelijk over die beginperiode. “Terwijl ik met een afstandsbediening het slot opende. Op die manier brachten we de magie van het idee wel over; mensen snappen het en wilden het hebben.” En zo wisten ze investeerders en het eerste halve miljoen aan zich te binden om echt te beginnen.

Onderneming ontwikkelt

Om juridisch ‘klaar’ te zijn voor investeerders, een bootcamptip, richtten ze een bv op. “We zijn er vanaf de start gelijkwaardig ingegaan”, legt Van Oorschot uit hoe hun samenwerking hebben vormgegeven. “Onze taakverdeling is organisch gegroeid: wie is waar het beste in?” –“En wat is er op dat moment nodig”, vult Van den Oord meteen aan. “De eerste jaren draaide het vooral om productontwikkeling, nu verschuift dat naar commercie. Taken veranderen.” Naast verkoop en marketing, houdt hij zich bezig met de financiën.

“We zijn er vanaf de start gelijkwaardig ingegaan”

Inmiddels bestaat het team uit tien personen. “We hebben vrij snel een aantal softwareontwikkelaars in dienst genomen”, geeft Van Oorschot een inkijkje in hun werkwijze en ontwikkeling. “Voor de hardware werkten we met een partner samen, maar dat bleek geen succes. Zonder ervaring heb ik dat toen maar opgepakt. Dat was wel even schakelen”, knikt hij eufemistisch. Naast verantwoordelijkheid voor de inkoop, begeleidt hij de softwareontwikkeling en productiefabriek in Hongkong.

“We doen vrij veel zelf”, licht Van den Oord de bedrijfsvoering toe. “Ook omdat veel nieuw is, niet bestaand. We zijn continu op zoek naar mogelijkheden, daar kun je beter op sturen als je het proces zelf in de hand hebt. En zelfs dan krijgen we uit het team weleens terug: wat jullie nu willen, kan niet.” Na een jaar was een eerste versie bijna gereed. Een veilige en betrouwbare werking van zo’n e-slot is cruciaal, en daarmee de onderliggende architectuur. Op het laatst bleek er een fout in de chip van de hardware leverancier, waardoor de bluetoothverbinding niet goed werkte.

Twee-eiige tweeling

“Dat was wel een stressmoment ja”, blikt Van den Oord terug. “Daar hebben we elkaar echt doorheen geholpen en steun gegeven.” Zijn compagnon knikt: “Dan weet je wat je aan elkaar hebt. Een investeerder verzuchtte toen een keer kritisch: ‘Het is net of ik met een twee-eiige tweeling praat.’ Dat bedoelde hij niet uitsluitend positief, maar ik vond het een compliment voor onze eenheid. We vallen elkaar niet af, zien het als onze gezamenlijke verantwoordelijkheid; niet die van de één of de ander.” Van den Oord valt hem bij: “We zien dezelfde toekomst voor Loqed, waardoor we ook dezelfde antwoorden geven.” En dat zien beide heren als succesfactor voor hun samenwerking.

“We zijn de baas, niet één van ons”, benadrukt Van Oorschot hun verbond. “Samenwerken betekent ook dat je je ego op zij moet kunnen zetten. We zijn allebei niet bang om toe te geven als de ander gelijk heeft.” Van den Oord knikt: “We zijn eigenwijs, maar niet star. We kunnen van mening veranderen.” Die veiligheid en vertrouwen om te kunnen toegeven is met de tijd en ervaringen gegroeid, zegt Van Oorschot. Zo schatte Van den Oord de lastminute toevoeging van een oplaadbare batterij in als te groot risico op vertraging. Van Oorschot bestelde ze wel en zette er een fles champagne op als ze voor het eind van het jaar verkocht waren. Lachend: “Nou, ze gingen als warme broodjes!” Van den Oord: “Ze verkopen wel, ja.”

“We spreken irritaties uit en benoemen wat we zien, bijvoorbeeld als iemand moe is.”

Werken met elkaars sterke en zwakke punten

“Je maakt hem niks wijs”, waardeert Van Oorschot het een sterk punt van zijn compagnon. Tegelijk durft Pierre dingen in twijfel te trekken. Daar moest ik aan wennen, maar dat brengt het beste resultaat.” Andersom zegt Van den Oord: “Jeroen kan heel snel analytisch denken en komt altijd terug met een antwoord waar ik wat aan heb, of het nu over marketing of over financiën gaat, hij kan zich inleven in hoe zo iemand denkt. Dat kan ik bij geen ander tegen.” –“Met een paar uur in iets verdiepen, kom je een heel eind”, nuanceert Van Oorschot, die zich makkelijk iets nieuws eigen maakt.

“Jeroen is creatief en dat gaat gepaard met chaos”, zegt Van den Oord. “Daar moet ik hem bij helpen. Bijvoorbeeld door hem te herinneren als iets aan zijn aandacht ontglipt en achteropraakt.” In beeld glimlacht Van Oorschot en beaamt: “Pierre is gestructureerder dan ik, dat geef ik ruiterlijk toe. Zijn optimisme is de drijvende kracht achter ons bedrijf, maar als hij zegt nog tien minuten nodig te hebben, dan kan het zomaar een half uur zijn.” Ze typeren zichzelf allebei als open en sensitief. “We spreken irritaties uit en benoemen wat we zien, bijvoorbeeld als iemand moe is. Dan houden we er rekening mee dat dat niet het moment is voor een lange discussie.”

Knallen en verder komen

Toen Loqed na een lang ontwikkeltraject in 2020 op de markt kwam, werd het positief ontvangen. “Nu is het gas geven”, zegt Van den Oord gedreven. “2022 wordt het jaar van knallen met sales!”. Om hen daarbij te helpen hebben ze een derde compagnon aangetrokken met veel bedrijfservaring, Michel Lieffering. “We kunnen vast veel van hem leren, ook over de bedrijfsvoering.” Speerpunt dit jaar is: meer distributeurs en partners (denk aan webwinkels, slotenmakers maar ook projectontwikkelaars van woningen) in zowel Nederland als Duitsland. “Elke woning of bedrijfspand heeft een slot”, duidt Van Oorschot de potentie. “En daar kan altijd iets slimmer georganiseerd worden.”

Tot slot een tip voor andere ondernemers die samenwerken overwegen of betwijfelen. “Kijk eerst of je lol hebt in het samenwerken”, adviseert Van den Oord. “Want als compagnons zie je elkaar meer dan je eigen partner.” Wat Van Oorschot beaamt: “Neem de tijd om aan elkaar te wennen. Iemand, die naast je staat en eerlijk is, is waardevol en voorkomt fouten. Dan heb je een sparringpartner en op gelijk niveau. Door te sparren, bouw je verder en beter. Samen kom je verder dan je in je eentje kunt bedenken.”

Pierre van den Oord (1987) Jeroen van Oorschot (1989) 

Pierre van den Oord (1987) studeerde economie in Amsterdam. Al tijdens zijn middelbare school startte Van den Oord zijn eerste onderneming. Er volgende er nog een paar, soms tegelijk, voordat hij bij ING Bank in dienst trad. Daar leerde hij veel over marketing, wat goed bruikbaar blijkt in zijn rol bij Loqed. Hij is verantwoordelijk voor verkoop, marketing en financiën.

Jeroen van Oorschot (1989) heeft een achtergrond in sociologie en rondde cum laude zijn master media technology af, een studie op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Ook hij had tijdens zijn studie al een eigen bedrijf. ‘Dat wifi-apparaten uit China importeerde, toen internetgigant Alibaba in Nederland nog niet bekend was.’ Van Oorschot is CTO van Loqed en verantwoordelijk voor inkoop, begeleiding van softwareontwikkeling en de hardware.

Ondernemersmotto: “Als het goed moet gebeuren, dan moet je er bovenop zitten. Dat is wat anders dan het zelf doen.”

Ondernemersmotto: “Je kunt meer (leren) dan je denkt.”

 

Tekst: Miriam Vijge

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Picture of Miriam Vijge

Miriam Vijge

Mijn naam is Miriam Vijge. Ik werk als zelfstandig journalist en tekstschrijver voor wie verhalen van betekenis deelt. Ik ontmoet graag mensen en ik hou van vragen stellen, iets nieuws bekijken en leren kennen. Het liefst ga ik op pad voor interviews, reportages en achtergronden over ondernemen, werk, de uitvaartsector, ouderenzorg en welzijn. Om met deze publicaties mensen inzicht te geven, te boeien en inspireren.
Lees ook…
Je hebt een geniaal concept bedacht en wilt starten als ondernemer. Het plan ligt er en je bent klaar voor de inschrijving bij de Kamer van Koophandel….
Als franchisenemer stap je in een beproefd concept. Je maakt gebruik van de naamsbekendheid, marketing en inkoop van een bestaande formule. Mooi…
Het starten van een eigen handelsonderneming is de laatste jaren erg in trek. De handelssector is namelijk zeer toegankelijk en biedt diverse…