Bij internationaal zakendoen gaat het om het vinden van de juiste contacten. Hoe bouw je een buitenlands netwerk op? Doe je dat zelf, via een tussenpersoon of via nog een andere weg? Zes tips om je weg te vinden in het buitenland.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

1. Zelf?

Je kunt op een aantal manieren een buitenlandse markt betreden. Via een distributeur of handelsagent, door het openen van een eigen vestiging of door franchising.

2. Handelsmissie

Ga mee met een handelsmissie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert handelsmissies en economische missies. Al dan niet met of zonder bewindspersonen, die soms deuren kunnen openen die voorheen gesloten bleven. Ook brancheorganisaties en commerciële bedrijven die internationaal zakendoen promoten, organiseren handelsreizen. Op De Ondernemerskalender vind je onder andere data van deze handelsmissies. 

3. Verdiep je altijd in de cultuur

Onontbeerlijk bij ondernemen over de grens: verdiep je in de cultuur, regels en gewoonten. Tip: In de app NL Exporteert vind je interessante informatie over cultuur in de verschillende landen.

4. Betrouwbare zakenpartner? 

Check voordat je gaat zakendoen of jouw contact een gezond en betrouwbaar bedrijf is. Dit kan op verschillende manieren;

5. Kredietwaardig? 

De kredietwaardigheid kun je checken via je bank, maar ook bijvoorbeeld instellingen als Graydon en Dun & Bradstreet verstrekken kredietrapporten van bedrijven uit de hele wereld.

6. Handig hulpmiddel

De zakenpartnerscan van RVO kan je helpen om zakenpartners of klanten te vinden in het buitenland.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen in 2024? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
In een tijd waarin werknemers steeds vaker moeite hebben de balans te vinden tussen werk en privé, is het verhogen van de vitaliteit in je bedrijf…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Efficiënt voorraadbeheer bereik je met de perfecte balans. Aan de ene kant wil je geen nee verkopen aan je klanten. En aan de andere kant wil je je…