Categorieën

Bij internationaal zakendoen gaat het om het vinden van de juiste contacten. Hoe bouw je een buitenlands netwerk op? Doe je dat zelf, via een tussenpersoon of via nog een andere weg? Zes tips om je weg te vinden in het buitenland.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

1. Zelf?

Je kunt op een aantal manieren een buitenlandse markt betreden. Via een distributeur of handelsagent, door het openen van een eigen vestiging of door franchising.

2. Handelsmissie

Ga mee met een handelsmissie. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) organiseert handelsmissies en economische missies. Al dan niet met of zonder bewindspersonen, die soms deuren kunnen openen die voorheen gesloten bleven. Ook brancheorganisaties en commerciële bedrijven die internationaal zakendoen promoten, organiseren handelsreizen. Op De Ondernemerskalender vind je onder andere data van deze handelsmissies. 

3. Verdiep je altijd in de cultuur

Onontbeerlijk bij ondernemen over de grens: verdiep je in de cultuur, regels en gewoonten. Tip: In de app NL Exporteert vind je interessante informatie over cultuur in de verschillende landen.

4. Betrouwbare zakenpartner? 

Check voordat je gaat zakendoen of jouw contact een gezond en betrouwbaar bedrijf is. Dit kan op verschillende manieren;

5. Kredietwaardig? 

De kredietwaardigheid kun je checken via je bank, maar ook bijvoorbeeld instellingen als Graydon en Dun & Bradstreet verstrekken kredietrapporten van bedrijven uit de hele wereld.

6. Handig hulpmiddel

De zakenpartnerscan van RVO kan je helpen om zakenpartners of klanten te vinden in het buitenland.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
De SMART-methode helpt je om zakelijke doelstellingen concreet te maken en realiseren. Zo vergroot je de kans op succes. In dit artikel leggen we uit…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…