11 februari 2021

Geef je sales een boost

Verkopen kan altijd beter. Maar wat maakt het verschil tussen een goede en een topomzet? 9 tips voor meer winst uit sales.

Wil je meer producten of diensten verkopen? Hoe krijg je dat voor elkaar als ondernemer of sales-professional? Ga aan de slag met deze 9 tips en haal meer omzet uit je marketing en sales.

1. Oefen op een elevator pitch

Een goede eerste indruk maken is een essentiële voorwaarde voor verkoopsucces. Zorg ervoor dat je in één of twee minuten duidelijk kunt maken waar jouw bedrijf sterk in is, en waarom klanten voor jou moeten kiezen.

Dit staat bekend als een elevator pitch. Een ideaal middel als potentiële klanten tijdens netwerkbijeenkomsten vragen wie je bent en wat je doet.

2. Zaag de klant door

Klanten die een offerte bij je aanvragen verwachten dat je er alles aan zult doen om in hun behoefte te voorzien. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen om te achterhalen wat die behoefte precies is.

Daarmee wek je vertrouwen, en zal de klant er eerder van overtuigd zijn dat je de juiste partij bent om mee in zee te gaan.

3. Ga altijd uit van de klantbehoefte

Maak in al je commerciële uitingen duidelijk wat de klant aan jouw product heeft. Welk voordeel kan hij ermee behalen? Voorkom dat je in jouw brochures of andere reclame-uitingen alleen maar een opsomming geeft van producteigenschappen.

Leg in mailings, advertenties of andere reclameboodschappen dus vooral de nadruk op ‘jij’ in plaats van ‘wij’.

4. Maak het de klant makkelijk

Je hebt een aantrekkelijk aanbod en besteedt vervolgens veel tijd aan je marketing. Wat nogal eens vergeten wordt, is een makkelijke reageermogelijkheid. Denk dus aan een goede call-to-action in je online uitingen en mailings.

Zorg ook voor een goede landingspagina op je website met bijvoorbeeld een duidelijk bestelformulier waarbij je niet te veel gegevens vraagt van je klant.

5. Bel elke dag een nieuwe klant

Koude acquisitie is vaak niet de makkelijkste manier om hogere verkoopresultaten te bereiken, maar kan wel zeer effectief zijn. Het is een kwestie van gewoon doen en volhouden.

Een goede tip van managementtrainer Ben Tiggelaar: ‘maak elke dag tijd vrij om minstens één nieuwe klant te bellen, en plan dit ook in’.

Daarnaast kan het – in het kader van relatiebeheer – ook zinvol zijn om bestaande klanten te bellen. Op die manier blijf je in beeld, en misschien bel je net op het moment dat er zaken kunnen worden gedaan. En: je voorkomt er misschien ook mee dat de concurrent de klant van je af snoept.

6. Haal meer uit bestaande klanten

Bedrijven die meer willen verkopen richten hun pijlen vaak in eerste instantie op nieuwe klanten. Maar je kunt de omzet ook laten stijgen door meer aandacht te besteden aan bestaande klanten.

Breng in kaart wat klanten bij je kopen, hoeveel ze uitgeven en op welke momenten ze dat doen. Misschien zijn er mogelijkheden voor cross en up selling: het verkopen van aanverwante producten of duurdere varianten).

Ken je klant

Je klant kennen is heel belangrijk. Crm-software kan hierbij uitkomst bieden. Met een druk op de knop heb je dan per klant alle relevante verkoopinformatie beschikbaar.

Hoeveel geeft de klant uit en wanneer? Is de klant in een bepaalde periode meer of minder gaan besteden? Op welke manier wil de klant benaderd worden? Met deze informatie kun je aanbiedingen beter timen en op tijd aandacht besteden aan klanten die ineens minder besteden.

7. Gebruik testimonials

Je kunt ook op een andere manier ‘gebruik maken’ van bestaande klanten. Zij kunnen reclame maken voor jouw bedrijf.

Vraag klanten waar je een zeer goede relatie mee hebt, of deze bereid zijn positieve uitspraken over jouw bedrijf te doen in je commerciële uitingen, bijvoorbeeld op je website. Zulke testimonials versterken je boodschap en zijn goed voor je bedrijfsimago.

8. Verkoop meer met je website

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de online shoppers wel hun winkelwagen volgooien, maar afhaken voordat ze bij de kassa zijn. Hoe voorkom je dit?

Gebruik goed beeldmateriaal. Klanten willen het product zien voordat ze tot aankoop overgaan. Houd ook het bestelproces zo kort mogelijk. En bied meerdere betaalmogelijkheden aan. Dat wekt vertrouwen.

9. De juiste verkoper bij de juiste klant

De ene klant vraagt meer tijd en aandacht dan de andere. Zo zijn er klantgroepen die verwachten dat een verkoper veel uitleg geeft over het product of dienst dat zij overwegen te kopen. Bij deze vorm van verkopen is dus geduld en vakkennis voor nodig: een taak voor meer ervaren verkopers.

Het kan ook zinvol zijn om een jongere verkoper te koppelen aan een oudere collega, of verkopers een training te laten volgen om ‘veeleisende’ klanten effectief te woord te staan.

Wil je meer lezen over de voordelen van buitenreclame en de mogelijkheden? Lees hier verder!

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…