U heeft een goed doordacht marketingplan opgesteld. Nu wordt het tijd om het van de grond te tillen. Waar moet u zoal aan denken en wat heeft u nodig om dat succesvol aan te pakken?

Opknippen
Een marketingplan heeft vaak betrekking op een langere periode. Knip het op in deelperiodes om overzicht te houden en maak per periode een actieplan: wie doet wat en wanneer, wat kost het en wat moet het opleveren? Bepaal per deelperiode doelstellingen. Dat stelt u in staat om bij te sturen als dat nodig mocht zijn.

Genoeg handjes?
U heeft natuurlijk uw medewerkers betrokken bij het opstellen van het marketingplan, ook om draagvlak te creëren. Ook bij de uitvoering zijn uw mensen van cruciaal belang. Zorg dat ze tijdig weten wat er van ze verwacht wordt en wanneer. Denk bijvoorbeeld aan het inplannen van verkoopgesprekken (is er niemand op vakantie in een bepaalde periode?) of het instrueren van medewerkers die een paar dagen op de beurs gaan staan.  

Samenwerken met experts
Schakelt u professionals in zoals een reclamebureau, zoekmachine-experts of tekstschrijvers? Deze mensen moeten het een en ander weten over uw bedrijf om u te kunnen voorzien van bijvoorbeeld goede teksten voor een direct marketingactie of promotiecampagne. Die informatie zet u in een briefing »

Op tijd klaar wat u nodig heeft?
Voor de uitvoering van uw marketingacties heeft u middelen nodig. Zoals folders en brochures waarvoor op tijd beeldmateriaal en teksten – waar iedereen het ook over eens moet zijn – moeten worden aangeleverd en waarvoor capaciteit bij een drukker moet worden ingekocht.

Toename van de vraag
Uw marketingactie blijkt een schot in de roos en u ziet de vraag naar uw product in korte tijd flink toenemen. Stem van tevoren met uw leverancier af of hij in staat is eventuele extra orders op tijd uit voeren.  

Evalueren
Een onderdeel van marketingplanning dat nogal eens vergeten wordt: terugkijken en vaststellen wat goed en minder goed ging en bepalen of de doelstellingen zijn behaald. Marketingplanning is een proces dat nooit eindigt. Uit een evaluatie kan bijvoorbeeld blijken dat een bepaalde aanpak niet gewerkt heeft of te weinig heeft opgeleverd. Deze informatie gebruikt u om invulling te geven aan de planning van nieuwe marketingacties.

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…