Een goede advertentietekst is specifiek gericht op de woorden in de betreffende advertentiegroep. Elke advertentiegroep heeft zijn eigen advertentieteksten. Bij het maken van deze advertentieteksten vormt het gebruik van 'keyword insertion' (het invoegen van zoekwoorden) een belangrijk onderdeel.

AAN DE SLAG MET GOOGLE ADWORDS

Stap 5: AdWords-advertenties schrijven

Invoegen zoekwoorden
Het invoegen van zoekwoorden (‘keyword insertion’) gebeurt met een code die gebruikt kan worden bij het maken van advertentieteksten. In plaats van vooraf een vaste advertentietekst te gebruiken, kan bij gebruik van ‘keyword insertion’ het ingetypte zoekwoord worden weergegeven.

Voorbeeld: een advertentietekst die als koptekst bijvoorbeeld “{KeyWord:Fietsenhandel} Amsterdam” heeft, wordt bij het zoekwoord “Batavus fiets” weergegeven als “Batavus Fiets Amsterdam”.
Wordt “keyword” met kleine letters gespeld, dan ziet de tekst er als volgt uit: “batavus fiets Amsterdam”.
Als “Keyword” met één hoofdletter is gespeld dan wordt “Batavus fiets Amsterdam” weergegeven.
En als “KeyWord” met twee hoofdletters is gespeld, dan komt er het volgende te staan: “Batavus Fiets Amsterdam”.

Tot slot: “KeyWORD” wordt “Batavus FIETS Amsterdam”.

Experimenteer met advertentieteksten
Een goede advertentietekst zorgt er uiteraard voor dat er zoveel mogelijk mensen op de advertentie klikken. Vooraf is het moeilijk te bepalen wat een goede advertentietekst is. Dit verschilt per campagne. Daarom is het verstandig om veel te experimenteren met de advertentieteksten.

Begin met het schrijven van vier of vijf algemene advertentieteksten voor de eigen naam en algemene advertentiegroep. Maak vervolgens per advertentiegroep variaties die specifiek van toepassing zijn op de zoekwoorden. Uiteindelijk zullen er per advertentiegroep rond de zeven variaties van advertentieteksten staan. Dit is voldoende om de campagne mee te beginnen.

Voorbeeld: let op het instellen van de bestemmings URL. De bestemmings URL is de pagina (URL) waar de bezoeker op terecht komt, nadat hij op de advertentie heeft geklikt. Meestal is het wenselijk om verschillende advertentiegroepen aan verschillende website pagina’s te gekoppelen.

Focus op unieke verkooppunten
Advertentie teksten dienen in het algemeen te focussen op de USP’s van de adverteerder. Spitsvondige tekstjes en pay-off raden we af. Focus op zaken als:

  • Ruim aanbod
  • Snel geleverd
  • Tijdelijk goedkoper (zorgt voor een push om nú te clicken)
  • Geen verzendkosten
  • Prijs (indien deze laag is t.ov. de andere aanbieders)
  • Specialisme
  • etc.

Hou de teksten to the point en vertel de waarheid! Het Google Adwords helpcentrum bevat vele artikelen met tips over het schrijven van goede advertenties.

Ga direct aan de slag met Google Adwords: Registreer jezelf of ontvang gratis ondersteuning van Google via telefoonnummer 0800 250 0017 (ma-vr: 09:00-19:00 uur).

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…