"Eigenlijk wil iedereen euro’s overhouden"
Laurens is net klaar met de havo. Hij wist al vroeg dat hij wilde ondernemen. Vorig jaar ging zijn boodschappen vergelijkingssite online. “Soms ben ik zelf verbaasd over wat we al hebben bereikt.”

PASPOORT

  • Naam: Laurens Ekelmans
  • Leeftijd: 17
  • Bedrijf: koopboodschappengoedkoop.nl
  • Plaats: Hengelo 
Motto:
“Niet geschoten is altijd mis”

BESTE IDEE VAN NEDERLAND

“Ik was een paar jaar terug veel bezig met het verzinnen van oplossingen voor alledaagse problemen. Dat vond ik leuk. Met één ervan deed ik mee aan Het Beste idee van Nederland. Ik was niet door, maar vond het een superleuke ervaring. Ik kreeg goed commentaar van de jury en heb daar heel veel van geleerd. Daardoor wist ik dat ik echt iets voor mezelf wilde beginnen.”

IEDEREEN WIL BESPAREN

“Toen ik een keer een feestje organiseerde, had ik een beperkt budget. Door de prijzen van verschillende supermarkten te vergelijken kwam ik erachter dat je flink geld kunt besparen op dagelijkse producten. Een krat bier kost bijvoorbeeld vijftien euro, maar in de reclame tien. Op drie kratten bespaar je dan weer vijftien euro, waar je andere leuke dingen van kunt doen. Toen kwam het idee dat je mensen kunt helpen met die informatie. Ik bedacht een site waarmee iedereen die daar behoefte aan heeft, geld kan besparen. Dat zijn niet alleen mensen die het wat minder breed hebben. Eigenlijk wil iedereen euro’s overhouden!”
 

VROLIJKE, SNELLE WEBSITE

“Een vriend van mij heeft de website gebouwd. Hij heeft zijn kennis, ik de mijne. Hij weet bijvoorbeeld hoe mensen naar een website kijken. De site heeft kleuren waar je vrolijk van wordt en veel plaatjes met weinig tekst, zodat mensen in één oogopslag het product herkennen. De supermarkt waar het product het goedkoopst is, wordt duidelijk aangeduid met een groen kader. Prijzen vergelijken moet gewoon niet te lang duren.”
“Naar een eerste gesprek ga ik in pak. Ik ben dan tot in de puntjes voorbereid. Een eerste indruk maak je maar één keer.”

EERST ONDERZOEK

“Voordat we begonnen, hebben we eerst onderzoek gedaan naar wat er al was en ook gekeken naar hoe vaak supermarkten hun prijzen veranderen. Veel vaker dan we dachten! Aan het begin was ik veel tijd kwijt aan het aanpassen van de prijzen, maar dat gaat steeds makkelijker. Ik ben veel te weten gekomen over zaken als prijsvorming, hoe acties tot stand komen en welke acties het beste zijn. Op dit moment hebben we zo’n honderd producten online staan, maar dat gaan er snel meer worden. Ik wil eigenlijk alles dat mensen standaard in de kast hebben, van etenswaren tot schoonmaakartikelen, op de site hebben.”

UIT EIGEN SPAARPOT

“Ik ben begonnen met een klein startkapitaaltje. Ik heb altijd gespaard en naar dit moment toegewerkt. Ik wil gewoon financieel onafhankelijk zijn en nergens schulden hebben. Ook niet bij mijn ouders, al praat ik wel met ze over wat ik doe. Ze steunen me en geven me soms advies. Ik heb ook veel aan docenten. Juist als ze me iets afraden, vind ik dat interessant. Door tegenstand ga je anders kijken.”

ONDERNEMEND GENIETEN

“Dit jaar begin ik aan de studie Bedrijfseconomie. Ik ben natuurlijk 17 en wil ook gewoon jong zijn. Als ik met mijn vrienden ben, ben ik een lossere versie van dezelfde Laurens. Maar als ik met mijn onderneming bezig ben, ben ik zakelijk en ga ik helemaal voor mijn doel. Ik zorg dat ik altijd goed geïnformeerd ben en als ik een gesprek aanga, ben ik in pak en tot in de puntjes voorbereid. Een eerste indruk maak je maar één keer. En voor de rest geniet ik zoveel mogelijk van wat ik doe en van hoe ver ik in een jaar tijd ben gekomen.”
 
“Doe iets waar je echt voor wil gaan en geniet van wat je bereikt hebt.”

LEREN VAN HENNIE VAN DER MOST

“Er zijn een paar grote ondernemers die me inspireren, maar Hennie van der Most is wel een heel belangrijke. Ik waardeer zijn creativiteit, zijn manier van denken en het feit dat hij risico’s durft te nemen. Ik heb een dagje met hem mee kunnen lopen. Gewoon gemaild. Omdat het voor het vak loopbaanoriëntatie was, stemde hij toe.”
 

Tekst: Yanaika Zomer
Foto’s: Robert Scholing

Indeed
Nieuw personeel werven?
Wat zijn veelgemaakte fouten bij het werven van nieuw personeel? Welke vragen wil je zeker stellen tijdens een gesprek? En hoe voorkom je ghostinggedrag van kandidaten? Ontdek Indeed Inspiration, het nieuwe kennisplatform met praktische tips om je te helpen bij jouw zoektocht naar toptalent.
Indeed
Nieuw personeel werven?
Wat zijn veelgemaakte fouten bij het werven van nieuw personeel? Welke vragen wil je zeker stellen tijdens een gesprek? En hoe voorkom je ghostinggedrag van kandidaten? Ontdek Indeed Inspiration, het nieuwe kennisplatform met praktische tips om je te helpen bij jouw zoektocht naar toptalent.
Lees ook…
Er zit een generatie tussen, toch vonden deze mannen elkaar en zowaar in circulaire keukens. Zeventigplusser Cees van Nispen had het idee, de…
Vanuit verschillende richtingen vonden deze drie elkaar in Soilmates, hun gezamenlijke onderneming. Dave le Roux, Sander Breedveld en Jasmijn Rijcken…
Als startende ondernemer neem je anno 2022 duurzaamheid natuurlijk meteen mee in je propositie en bedrijfsvoering. Maar ja, hoe dan? En wat kan? Wouter…