gratis advies op maat met de juridische documenten scan

Als ondernemer moet je je zaken ook juridisch op orde hebben. Mensen worden mondiger en wetgeving verandert voortdurend. Een aantal documenten is onmisbaar. Doe onze juridische documenten scan om snel en eenvoudig advies te krijgen over welke contracten en overeenkomsten essentieel zijn voor je bedrijf.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Juridische documenten voor ondernemers

In juridische documenten zet je belangrijke zakelijke afspraken op papier. Door deze documenten op een juiste wijze op te stellen voldoe je aan verplichtingen, voorkom je onduidelijkheden en conflicten, regel je aansprakelijkheid en bescherm je bedrijfsbelangen en rechten.

Voor de meeste ondernemers zijn er voor de wet weinig documenten verplicht. Toch is het verstandig om zaken op papier te hebben staan. Je verkleint risico’s en vergroot duidelijkheid. Bij de keuze voor documenten, is het goed om na te denken over welke risico’s je loopt en wat je precies wil afdekken.

Welke soorten juridische documenten zijn er?

Voor verschillende juridische zaken zijn er een bepaald soort documenten. Denk aan samenwerkingen, personeelszaken, voorwaarden privacy en financiën. Deze verschillende juridische documenten zijn onder te verdelen in 5 hoofdcategorieën:

  1. Samenwerkingen: zoals een vof-contract en andere contracten, geheimhoudingsverklaring, aandeelhoudersovereenkomst, samenwerkingsovereenkomst, geheimhoudingsovereenkomst.
  2. Personeelszaken: zoals een arbeidsovereenkomst bepaalde of onbepaalde tijd, nulurencontract, bonusregeling, stagecontracten, intellectuele eigendomsrechten, vaststellingsovereenkomst.
  3. Voorwaarden: denk aan algemene voorwaarden, webwinkelvoorwaarden en incassotraject.
  4. Privacy: zoals cookie statement, privacy statement en verwerkersovereenkomst.
  5. Financiering: familielening-overeenkomst, term sheet, rekening-courant, participatie of lening overeenkomst.

Hoe werkt de Juridische Documenten Scan?

Wil je weten welke contracten en overeenkomsten op jouw bedrijf van toepassing zijn? Dat kun je nu eenvoudig online checken met onze Juridische Documenten Scan.

De scan werkt heel eenvoudig. Na het beantwoorden van de vragen krijg je een overzicht van welke documenten en contracten er missen. Het ontbrekende juridische document kan je eenvoudig online aanmaken via Mijn Zaak. Deze documenten hebben we laten opstellen door professionele juristen en andere experts.

Juridisch document maken via Mijn Zaak

Via Mijn Zaak kun je juridische documenten die jij elk jaar nodig hebt volledig op maat laten maken.

  1. Selecteer het document wat je wilt maken of kies voor maatwerk.
  2. Contactmoment: vul de online vragenlijst in of maak een telefonisch afspraak met een van onze juristen voor een intakegesprek.
  3. Juridisch document downloaden: zodra het proces voltooid, download je het document in pdf- of Word-formaat.

Juridische documenten die een onderneming nodig heeft

Goede juridische documenten zijn belangrijk voor iedere ondernemer. Dit zijn de 7 meest belangrijke documenten die de meeste ondernemers nodig hebben?

1. Overeenkomst

Als ondernemer sluit je geregeld een overeenkomst waarin kernafspraken schriftelijk zijn vastegelegd. Dit kan zijn voor een offerte, opdrachtbevestiging aan leverancier, samenwerkingsovereenkomst of een mondelinge overeenkomst. Maar ook verkoop van je eigen producten en bij auto leasen.

2. Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden beschermen je als ondernemer en beperken je aansprakelijkheid. Je vermeldt hierin de afspraken die voor elke overeenkomst van toepassing zijn. Denk aan algemene zaken als aansprakelijkheid, betaling, garantie e.d.

3. Privacyverklaring

Afspraken rondom privacy zijn vandaag de dag met het digitale tijdperk belangrijker dan ooit. Als ondernemer moet je voldoen aan de privacywet, beter bekend als de AVG. Deze AVG verplicht je om betrokkenen te informeren over hoe je persoonsgegevens verwerkt, als je die verzamelt. De Autoriteit Persoonsgegevens kan dit controleren. Op Mijn Zaak vind je juridische documenten, zoals het cookie statement en privacyverklaring.

4. Verwerkersovereenkomst

Als ondernemer huur je andere bedrijven, zzp’ers of organisaties in voor verwerken van persoonsgegevens. Denk hierbij aan de boekhouder, accountant, internetbedrijf of cloudservice voor je website. Met elk van deze partijen ben je wettelijk verplicht om een onderlinge verwerkersovereenkomst af te sluiten.

5. Arbeidsovereenkomst

Heb je personeel in dienst of ben je van plan personeel aan te nemen? Dan heb je een arbeidsovereenkomst nodig, waarin de afspraken tussen het bedrijf en de werknemer zijn vastgelegd. In een arbeidscontract staan zowel de primaire als secundaire voorwaarden vermeld.

6. Huurovereenkomst

Als ondernemer huur je wellicht een kantoor, winkel of bedrijfsruimte. De afspraken tussen de huurder en verhuurder worden vastgelegd in een schriftelijke huurovereenkomst. Denk aan de duur van het contract, de opzegtermijn, de hoogte van de huur en voor welk gebruik het pand bestemd is.

7. Factuur

Facturen zijn ook juridische documenten. Als bedrijf ben je verplicht om een factuur aan je klant te versturen. Een onvolledige of foutieve factuur kan zorgen voor conflicten, wanneer er een geschil ontstaat over de betaling ervan. Denk hierbij aan het ontbreken van de factuurdatum of een verkeerde tenaamstelling. Wees je overigens bewust dat je een factuur zeven boekjaren bewaart na de verzenddatum.

Veelgestelde vragen over juridische documenten

Wat zijn de belangrijkste juridische documenten voor ondernemers?

De 5 belangrijkste juridisch documenten voor ondernemers zijn de arbeidsovereenkomst, algemene voorwaarden, opdrachtovereenkomst, privacyverklaring en verwerkersovereenkomst.

Waarom zijn juridische documenten belangrijk in het bedrijfsleven?

In juridische documenten zijn zakelijke afspraken op papier gezet. Met deze documenten voldoe je als bedrijf aan (wettelijke) verplichtingen, het voorkomt onduidelijkheden en het beperkt je aansprakelijkheid. Het beschikken over passende juridische documenten zorgt er ook voor dat je als bedrijf professionaliteit uitstraalt.

Kun je zelf een juridisch document maken?

Je kan zelf juridische documenten maken, maar ze laten opstellen door specialisten kan gedoe voorkomen. De Zaak maakt het inzetten van professioneel gemaakt document extra makkelijk. Onze juristen hebben het voorwerk gedaan en van de belangrijke soorten juridische documenten een format gemaakt. Zo’n juridisch document kan je eenvoudig op maat afmaken, zodat de afspraken op papier staan. De juridische documenten op maat vul je eenvoudig aan met jouw bedrijfsgegevens en eventuele vertrouwelijke informatie.

Is een handgeschreven contract rechtsgeldig?

Juridische documenten opstellen hoeft niet door een jurist te gebeuren om rechtsgeldig te zijn. Zelf juridische documenten opstellen is dus ook mogelijk. Dit kan zijn mondeling, handgeschreven, per e-mail, whatsapp of uitgewerkt op de computer en digitaal als pdf verzonden. De manier waarop je een contract sluit, heeft geen invloed op de rechtsgeldigheid ervan.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil jij je bedrijf klaarstomen voor de toekomst en ervoor zorgen dat je medewerkers blijven ontwikkelen en ontwikkelen? Ontdek hoe de SLIM-regeling…
Sinds 2022 is de wet met betrekking tot verplichte scholing voor werknemers veranderd. Als werkgever moet je scholing die wettelijk verplicht is…
In deze tijd van arbeidskrapte is investeren in opleidingen van je medewerkers een strategische zet om je bedrijf toekomstbestendig te maken. Benieuwd…
6 belangrijke tips voor ondernemers over taken, werktijden en roosters voor vastende medewerkers waarmee je hen tijdens de ramadan tegemoet…