Martin van Zelst (25) timmert hard aan de weg met zijn webshop Lamp123.nl. De Heemstedenaar heeft inmiddels veel ervaring met online adverteren en deelt zijn tips en ervaringen.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Met een opa die ooit bij een groothandel in verlichtingsarmaturen werkte en ouders die een lampenwinkel runnen in Heemstede, was het geen grote verrassing dat Martin ook in de verlichting terechtkwam. Hij hielp zijn ouders vroeger in de winkel, bezocht beurzen met zijn vader en bezoekjes aan lampenfabrieken stonden tijdens familievakanties vaak op het programma.

Webshop

Op zijn negentiende vertrok Martin voor zes maanden naar Milaan, dé stad waar je alles over verlichting kunt leren. Bij terugkomst merkte hij dat het gedrag van klanten in de winkel veranderd was. Ze kwamen voorbereid binnen en hadden vaak al op een briefje geschreven welke lamp ze wilden hebben. Dat zorgde ervoor dat er bij Martin een lampje ging branden: hij begon een webshop. Hij plaatste tien lampen online en binnen twee weken was de eerste verkocht. Hij besloot meer tijd in de webshop te steken en inmiddels is hij al vier jaar succesvol met Lamp123.nl.

Marktplaats Admarkt

Marktplaats Admarkt en Google Shopping zijn de online advertentiekanalen die Martin het meest gebruikt. “Momenteel hebben we 2.000 producten op Marktplaats staan. Dat is bijna de helft van ons complete assortiment. Mensen die Marktplaats bezoeken zijn doelgericht aan het winkelen. Ook als ze niet direct overgaan tot aankoop, komen ze meestal later terug. Ook is het een goed kanaal om naamsbekendheid te verkrijgen. Een groot voordeel vind ik dat de kosten per klik niet hoog zijn.”

Google Shopping en AdWords

Ook Google Shopping wordt veel gebruikt. “Mensen zien meteen waar ze een product het goedkoopst kunnen krijgen, doordat verschillende webshops met elkaar vergeleken worden. Mensen die via Google Shopping bij ons binnenkomen gaan meestal meteen tot koop over. Maar de kosten per klik zijn wel relatief hoog.”

In het verleden heeft Martin ook Google Adwords ingezet, maar dat leverde niet echt veel op. “We moesten dan heel dure zoekwoorden gebruiken en bereikten dan alsnog niet het juiste publiek. Iemand die zoekt op ‘designlamp’ is zich nog aan het oriënteren en gaat nog niet tot aankoop over. AdWords is wel een geschikt kanaal als we een leuke actie hebben.”

Social media

Wat social media betreft is Martin van mening dat je het als webshophouder moet hebben. “Maar – afhankelijk van de producten die je verkoopt – zal je er niet direct sales mee genereren. Een lamp koop je niet dagelijks, misschien eens in de 10, 20 jaar. Dus je wilt niet constant lastiggevallen worden met lampen op Facebook. Als mensen iedere maand een nieuwe lamp kochten, hadden we waarschijnlijk veel meer gebruikgemaakt van social media.”

Resultaten meten met Google Analytics

Voor Lamp123.nl is Google Analytics onmisbaar, stelt Martin. “We bekijken dagelijks wie onze site bezoekt, via welk kanaal ze binnenkomen en of ze een bestelling plaatsen. Zo kunnen we zien hoe succesvol een advertentie is en wat het ons oplevert.” Als een advertentie tegen blijkt te vallen, kan Martin direct zijn strategie aanpassen. Bijvoorbeeld door een kanaal niet meer te gebruiken of door de advertentie aan te passen. “We testen veel met bijvoorbeeld advertentietitels. We kijken dan welke versie het beste loopt. Vaak laten kleine aanpassingen nét dat beetje verschil in conversie laten zien.”

Blijf altijd je advertentiekanalen optimaliseren

Martin raadt webwinkeliers aan heel veel te proberen. “Pas dan kun je ontdekken wat wel en niet werkt voor jouw webshop. De markt verandert continu, dus pas je advertenties hier op aan. Je moet je advertenties geen half jaar laten staan en denken dat het wel goed zit. Wij veranderen onze advertenties ook constant. Doordat je je producten op een andere manier in de markt zet, blijf je opvallen.”

Mobielvriendelijke site

Het is volgens Martin belangrijk dat je je webshop mobielvriendelijk maakt. “Onderschat het belang van een responsive site niet, anders loop je heel wat omzet mis. Vroeger bestelde iedereen via de computer, maar tegenwoordig worden veel aankopen via de smartphone of tablet gedaan. Je moet ervoor zorgen dat je site ook op deze apparaten goed werkt. We zijn druk bezig dit voor Lamp123.nl te verbeteren. Omdat wij veel producten hebben, is onze grootste uitdaging de filtermogelijkheden voor mobiele apparaten te verbeteren.”

Vernieuwen

Je moet altijd blijven vernieuwen, stelt Martin. “Er valt altijd wel iets te optimaliseren aan je webshop. Ik doe dit vooral in de zomermaanden, omdat dat een relatief rustige periode is voor ons. Als je blijft verbeteren en vernieuwen, blijf je de concurrentie voor.”

Lees wat elke webwinkelier moet weten over het trekken van meer klanten naar je webwinkel met online adverteren.

Download nu de Keuzegids ‘Welke manier van adverteren past het best bij mij als webwinkelier?’

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
i.s.m.
Als ondernemer of bedrijf is het cruciaal om online marketing te omarmen, ongeacht je omvang. In dit artikel delen we 6 redenen waarom je met online…